اسدالله افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته و ۳روز پیش از آغاز هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) آمارهای نگران‌کننده‌ای از دخل و تصرف و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی کشور را رسانه‌ای کرد.

محیط زیست

 خداكرم جلالي گفت كه از ابتداي سال‌جاري تا‌كنون از 10هزار هكتار اراضي تصرف‌شده خلع يد و از86500هكتار نيز رفع تجاوز شده است.تشكيل كميته مبارزه با زمين‌خواري، كنترل ساخت‌وسازهاي درون جنگل و كنترل ساخت‌وسازهاي شهري و روستايي مجاور جنگل و ايجاد كمربند حفاظتي به طول 500كيلومتر ازجمله اقداماتي است كه به گفته جلالي با هدف صيانت از عرصه‌هاي طبيعي در سال‌جاري اجرا شده است.

معاون وزير جهادكشاورزي درباره پديده خشكيدگي بلوط‌ها هم گفت كه تا‌كنون يك ميليون و 131هزارو220 هكتار از رويشگاه‌هاي زاگرسي به پديده خشكيدگي مبتلا شده اما امسال شيوع اين پديده متوقف شده است. به گفته وي، عمليات پرورشي و بهسازي جنگل با مشاركت مردم در 20هزار هكتار، نهال‌كاري مشاركتي با گونه‌هاي بومي و اقتصادي در 6هزار هكتار و توليد 700هزار اصله نهال در سال‌جاري براي كنترل پديده خشكيدگي بلوط‌ها به اجرا درآمده است.

كنترل پديده ريزگردهاي نمكي درياچه اروميه از ديگر مواردي بود كه رئيس سازمان جنگل‌ها به آن اشاره كرد و افزود: از بهمن‌ماه امسال عمليات اجرايي كنترل ريزگردهاي نمكي آغاز شد و تاكنون 2هزار هكتار عمليات بذركاري، كنترل رواناب‌ها و 7هزار هكتار قرق و كنترل چراي دام در اطراف درياچه اروميه اجرا شده است. جلالي از برنامه راهبردي سازمان جنگل‌ها براي مقابله با فرونشست زمين و معضل خشكسالي خبر داد و گفت: اجراي اين برنامه راهبردي در 11ميليون هكتار در دستور كار سازمان جنگل‌ها قرار دارد. ازجمله، توسعه جنگل‌كاري در 5ميليون هكتار كه نقش مؤثري در مهار بيابانزايي و گردوغبار دارد، بخشي از اين برنامه راهبردي است.

رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع با اعلام اينكه تعرفه واردات چوب در كشور به صفر رسيده و واردات چوب در حال حاضر منوط به اخذ گواهي‌هاي بهداشتي و قرنطينه‌اي است، گفت: ميزان چوب مورد نياز صنايع چوب و كاغذ كشور سالانه 6.5ميليون مترمكعب است كه 3.5ميليون مترمكعب آن از طريق واردات و 3ميليون مترمكعب از طريق زراعت چوب و جنگل تأمين مي‌شود. درعين حال با ايجاد تسهيل در واردات چوب، بايد از فشار‌هاي موجود بر جنگل‌هاي كشور كاسته شود. آنطور كه جلالي مي‌گويد، به‌منظور كاهش بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال كشور توسعه زراعت چوب در دست اجراست و در سال‌جاري 2هزار هكتار به سطح زراعت چوب افزوده شده است.

  • 7.5ميليون كانون بحران گردوغبار

رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع، وسعت عرصه‌هاي بياباني كشور را 32.5ميليون هكتار اعلام كرد و گفت: 7.5ميليون هكتار از اين عرصه‌ها تبديل به كانون بحران شده و نياز به اقدامات اجرايي دارد اما به‌دليل محدوديت‌ها هر سال فقط 20هزار هكتار از كانون‌هاي بحران مهار مي‌شود درحالي‌كه سالانه حداقل 500 تا يك ميليون هكتار از كانون‌هاي بحراني بايد مهار شود.

جلالي در بخشي از سخنان خود از كاهش تصرفات در اراضي جنگلي خبرداد و گفت: به‌دليل تمركز سازمان روي حفاظت از جنگل‌ها، ميزان تجاوز به اين عرصه‌ها نسبت به سال قبل كاهش يافته است. به گفته جلالي، بنا به اعلام مؤسسات معتبر بين‌المللي و بنا به شاخص زيست‌محيطي «اي‌پي‌اي» در سال2014 ميلادي براساس بررسي 650هزار تصوير ماهواره‌اي، ايران از نظر حفظ ميزان پوشش جنگلي و جلوگيري از تغيير كاربري اين عرصه‌ها، رتبه 16در بين 188كشور جهان را به‌خود اختصاص داده و در حفاظت از جنگل‌هاي با پوشش گياهي بالاي 50درصد، نمره 84.4 از 100 را دريافت كرده است. براساس اين آمار‌ها كاهش رتبه ايران در كاهش پوشش جنگل و جنگل‌تراشي يك دهم درصد بوده در حالي‌كه اين رتبه در كل جهان 3.8درصد بوده است.

  • جامع‌نگري در حوضه آبخيز، راهكار مقابله با بحران كم‌آبي

رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع روز گذشته با بحراني خواندن وضعيت منابع آبي كشور، جامع‌نگري در حوضه آبخيز را مهم‌ترين راهكار مقابله با معضلاتي دانست كه دامن كشور را گرفته است. خداكرم جلالي افزود: اين كار تنها براساس اجراي يك مدل توسعه پايدار با همكاري همه دستگاه‌ها و نهادها قابل دستيابي است. او گفت كه وقتي از 90سدي كه در حوضه آبخيز درياچه اروميه احداث شده فقط 34سد ارزيابي زيست‌محيطي دارد، طبيعي است كه درياچه اروميه به اين وضعيت اسفبار مبتلا مي‌شود.

کد خبر 288894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha