سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

به‌زعم کارشناسان، بورس در آستانه سال جدید با دسته‌ای از چالش‌های جدید و قدیمی روبه‌رو است؛ بازار سهام از یک طرف در انتظار مذاکرات هسته‌ای است و از سوی دیگر شرکت‌های بورس با چالش سودآوری تحت‌تأثیر کاهش قیمت نفت و رکود مواجهند، کارشناسان می‌گویند در کنار این دو مولفه اساسی، بانک‌ها هم در سال۹۴ به رقیب اصلی بورس تبدیل خواهند شد.

bourse

به‌گزارش همشهري، سال93 برخلاف سال92 براي سهامداران سودآور نبود. سهامداران در سال92 به‌طور متوسط 90درصد سود كردند اما ميزان زيان سهامداران در سال‌جاري تاكنون در محدوده 20درصد است. در چنين شرايطي اين پرسش وجود دارد كه بازار سهام در سال94 با توجه به ريسك‌هاي سيستماتيك و غيرسيستماتيك چه شرايطي را سپري خواهد كرد. كارشناسان مي‌گويند، با توجه به تحولات اقتصاد جهان، كاهش قيمت نفت، ركود اقتصادي و همچنين مذاكرات هسته‌اي شركت‌هاي بورس با چالش‌هايي براي سودآوري مواجهند اما با وجود همه اين چالش‌ها عنصر پرقدرت مذاكرات هسته‌اي مي‌تواند تا حدود زيادي از آلام بورس بكاهد و نقاط اميدبخشي را در سال94 براي بازار سهام رقم بزند.

  • بانك‌ها مهم‌ترين رقيب بورس در سال94

علي اسلامي بيدگلي درباره چالش‌هاي بورس در سال94 گفت: اگر نسبت تقسيم سود را در بورس 80درصد درنظر بگيريم متوسط نسبت قيمت به درآمد بازار سرمايه 7و 8مرتبه مي‌شود بنابراين با درنظر گرفتن نسبت قيمت به درآمد بازار پول كه 4مرتبه است اين بازار كماكان يكي از تهديدهايي است كه منجر به كاهش حجم معاملات در بورس مي‌شود. اين كارشناس بازار سرمايه درخصوص ريسك‌هاي سيستماتيك گفت: عمده ريسك سيستماتيك، نرخ بهره بانكي، تورم و قيمت جهاني نفت و محصولات اصلي است كه دچار تغييرات چالش‌برانگيز و غيرقابل پيش‌بيني در بازار شده است.

  • 94؛ سال رويايي

محمدجمالي، كارشناس بازار سرمايه سال94 را سال رؤيايي بازار سرمايه دانست و عنوان كرد: اعمال بخشي از سياست‌هاي اقتصادي در داخل كشور و مشخص شدن مذاكرات هسته‌اي در كنار تعيين تكليف بودجه و احتمال كاهش نيافتن قيمت نفت مي‌تواند موجب افزايش قيمت‌ها در بورس شود.

  • قيمت دلار عامل محرك بورس

حميد علما، كارشناس ديگر بازار سهام هم درباره چشم‌انداز بورس در سال94 گفت: بازار سرمايه فقط درصورت اعلام نتايج مثبت مذاكرات است كه مي‌تواند صعود كند در غيراين صورت تنها عامل محرك و جايگزين براي رشد بازار سهام، افزايش قيمت دلار است. وي با اشاره به نتايج مذاكرات هسته‌اي در اقتصاد كشور يادآور شد: لغو تحريم‌ها مي‌تواند افزايش فروش نفت و توليد ناخالص داخلي كشور را درپي داشته باشد و شكست درمذاكرات نيز مي‌تواند منجر به كاهش توليد ناخالص داخلي و تشديد ركود اقتصادي شود.

  • بورس در انتظار شوك

مصطفي صفاري هم درباره شرايط بازار سهام در سال94 گفت: اگر مذاكرات هسته‌اي به نتيجه خوبي برسد و نرخ بهره كم شود و سياست‌هاي پولي دولت تغيير كند، ممكن است بازار سهام صعود كند اما اگر هيچ شوكي در اقتصاد به‌وجود نيايد در ادامه اين وضعيت احتمالا سال آينده همين منوال مي‌ماند.

اين كارشناس بازار سرمايه تأكيد كرد: نسبت قيمت به درآمد بازار باتوجه به مسائلي چون نرخ سود بانكي و كاهش قيمت نفت به شكل قابل توجهي در يك‌سال اخير كاهش يافته است. اما اگر مذاكرات هسته‌اي به توافق برسد و نرخ بهره كم شود و سياست‌هاي پولي دولت تغيير كند، ممكن است بازار سهام صعود كند.

  • وضع نامطلوب سودآوري شركت‌ها

محمد فيض بخش هم پيش‌بيني صنايع در برآورد بودجه سال94 را در حالتي خوشبينانه توصيف كرد و افزود: در حال حاضر، اكثر شركت‌هاي بورس از لحاظ بنيادي در وضعيت نامطلوبي قرارگرفته‌اند و بايد بررسي كرد كه در اين بين، كدام صنايع به تعهدات خود در قبال پوشش بودجه موفق عمل خواهند كرد. او شكست در مذاكرات هسته‌اي را همراه با افزايش نرخ دلار آزاد دانست و گفت: لغو نشدن تحريم‌ها از لحاظ رواني منجر به نزول جزئي بازار سهام مي‌شود ولي افزايش نرخ دلار در يك بازه زماني افزايش سودآوري شركت‌هاي بورسي ازجمله شركت‌هاي پتروشيمي و پالايشي را در پي خواهد داشت.

  • پاشنه آشيل بورس

ابراهيم عنايت، مديرعامل كارگزاري پارسيان هم درباره شرايط بازار سهام گفت: فرصت كم‌نظيري براي خريد سهام شركت‌هاي ارزنده و به كف رسيده فراهم شده كه درصورت استفاده از تحليل‌هاي بنيادي، مي‌توان از آن بهره برد. وي ادامه داد: اميد مي‌رود مذاكرات هسته‌اي هم با درايت و صلاحديد مسئولان با نتايج مثبتي همراه شود. در اين صورت تحول اساسي بزرگي در اقتصاد و بازار سرمايه كشور رخ خواهد داد.

کد خبر 288883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha