دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

معاون مرکز ملی فضای مجازی از تصویب مقررات حاکم بر رواج پول مجازی در کشور در کمیسیون عالی تنظیم مقررات این مرکز خبر داد و گفت: مقررات و آیین‌نامه‌ای که در آن تکالیف دستگاه‌های مرتبط با این موضوع دیده شده است در کمیسیون تصویب شد.

پول مجازی

سعيد مهديون با اشاره به اينكه روند استفاده از پول مجازي رو به جدي‌شدن است، گفت: اين يك نظام مالي و اقتصادي است كه در دنيا حاكم شده و مي‌تواند عوارض منفي يا مثبت داشته باشد‌. پول مجازي در كشور ما هنوز به عارضه تبديل نشده اما مطرح شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه معاملاتي با پول مجازي در كشور ما شكل گرفته و فروشگاه‌هايي هستند كه يكسري محصول با اين پول مي‌فروشند.

وي با اشاره به اينكه معايب، مزايا و تدوين قانون و مقررات در حوزه پول مجازي در كميته‌اي تخصصي بررسي شده، گفت: پيش‌نويس مقررات حاكم بر استفاده و رواج اين پول در كشور با ۵ سناريوي تعريف شده و يك پيشنهاد نهايي تصويب و آماده ارائه به شوراي‌عالي فضاي مجازي شده است.در اين سناريوها كه بايد در نهايت يكي از آنها به تصويب شوراي‌عالي فضاي مجازي برسد آيين‌نامه مواجهه با پول مجازي و تقسيم كار ملي براي هر دستگاه اجرايي، ديده شده است. درصورت تصويب اين موضوع در شوراي‌عالي فضاي مجازي، ظرف مدت ۶‌ماه مقررات استفاده از پول مجازي در كشور به مرحله اجرا درخواهد آمد.

معاون مركز ملي فضاي مجازي افزود: آماري از استفاده از پول مجازي در كشور وجود ندارد چرا كه اين فعاليت، غيرقانوني است اما از روي ميزان ترافيك و ميزان رشد بنگاه‌هايي كه در معاملات‌شان از اين مدل استفاده مي‌كنند مي‌توان به روند رشد صعودي اين موضوع پي برد. هم‌اكنون بازار غيررسمي نشان مي‌دهد كه هر يك بيت كوين در حد چند ميليون تومان در بازار قيمت‌گذاري مي‌شود و روند رشد نرخ صعودي منحني را نشان مي‌دهد. نيروي انتظامي بيت كوين را غيرقانوني مي‌داند اما نمي‌داند به استناد كدام قانون بايد آن را متوقف كند. در همين حال بانك مركزي معتقد است كه بيت كوين پول نيست و كالاست و بايد سازمان بورس و اوراق بهادار به آن بپردازد. وي به افراد توصيه كرد كه تا زمان اعلام قانون مشخص براي اين موضوع، از بيت كوين استفاده نكنند چرا كه ممكن است سرمايه‌شان از دست برود‌.

  • پول مجازي چيست؟

بيت كوين كه يك نوآوري اينترنتي با كاركردهاي مشابه «پول بي‌پشتوانه» است و از رمزنگاري كليد عمومي استفاده مي‌كند به كاربران امكان مي‌دهد بدون هيچ واسطه‌اي انتقال پول غيرقابل بازگشت انجام دهند.‌ وب‌سايت‌هايي وجود دارند كه به اعضاي خود بيت كوين رايگان مي‌دهند كه عملكردشان مبتني بر بخت آزمايي است.بيت كوين امكان پرداخت‌هاي بسيار كم هزينه را فراهم مي‌كند. شبكه بيت كوين سيستم كنترل‌كننده متمركز ندارد و توسط هيچ ارگان يا نهاد دولتي اداره نمي‌شود. زمان متوسط تأييد هر انتقال بيت‌كوين، تقريباً 10دقيقه است. انتقال پول از يك نقطه به نقطه ديگر در تمام شبكه اطلاع‌رساني شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

کد خبر 288689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha