یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بحث بودجه تاکنون ردیف خاصی برای بهداشت زندان‌ها اختصاص پیدا نکرده است، گفت: متأسفانه وضعیت بهداشتی زندان قزلحصار مناسب نیست اما اقداماتی که مدیران این زندان انجام می‌دهند بسیار خوب است.

به گزارش فارس، حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه بازدید از زندان قزلحصار با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من امروز به دعوت رئیس سازمان زندان‌ها و با هدف بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی این زندان به اینجا آمدم.

وی افزود: در این بازدید از نزدیک مشکلات کادر نظامی، پزشکی، اداری و انتظامی زندان قزلحصار مشاهده کردم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طرح تحول سلامت برای بهداشت زندانیان فکری شده است یا خیر، گفت: برای همه ایرانیان در این بسته فکر شده اما برای خواست زندان‌ها بسته ویژه‌ای در طرح تحول سلامت نداریم و آنها تحت پوشش بیمه نیستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر کار سخت پزشکان در زندان‌ها گفت: متأسفانه دریافتی پزشکان مستقر در زندان‌ها کم است و مشکلاتی دارند که حتماً با کمک مسئولین و قوه قضائیه و دولت حل خواهد شد.

وی تأکید کرد: از لحاظ بهداشتی این زندان گنجایش این تعداد زندانی را ندارد و در واقع دو برابر بیش از ظرفیت زندان‌ها زندانی داریم.

وی با تأکید بر اینکه امکانات کم اما رسیدگی خوب است، گفت: زندانیان برای نیازهای ضروری خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: من اولین بار است که به زندان می آیم و از نزدیک وضعیت زندانیان را مشاهده می‌کنم. واقعاً وضعیت بدی است. افراد باید سعی کنند مرتکب جرم نشوند و پایشان به زندان باز نشود. زیرا باعث بروز بیماری و مشکلات فراوان دیگر می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اقدامات سازمان زندان‌ها در بحث بهداشت زندانیان مناسب است، گفت: اما با این حال وضعیت بهداشتی اینجا به هیچ وجه خوب نیست و پزشکان ، پرستاران و کادر درمانی که در این زندان فعالیت می‌کنند در واقع یک کار ایثارگونه انجام می‌دهند.

هاشمی با تأکید بر اینکه تنها ابراز همدردی مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: تلاش برای بهبود به وضعیت زندانیان تنها کار وزارت بهداشت نیست و تمام دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه فعالیت کنند. ضمن اینکه سرانه بهداشت، غذا و نیروی انسانی در این زندان‌ها باید افزایش یابد.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: بنیادهایی هستند که اگر لازم باشد اسم می‌برم که به جای اینکه در مشهد و کیش هتل بسازند یا کارهای اقتصادی انجام دهند بهتر است اقدام به ساخت زندان کنند البته منظور من این نیست که از هتل‌ها کم کنیم و زندان بسازیم.

وی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای عدم شیوع بیماری‌های واگیر در زندان‌ها ادامه داد:‌ من در اینجا شاهد بیمارانی بودم که ایدز داشتند و دچار سل مقاوم بودند اما مراقبت و نگهداری کامل نیست و بیماریابی در این زندان به صورت فعال انجام نمی‌شود چرا که هم امکانات و هم اعتبارات سازمان زندان‌ها بسیار کم است.

وی ادامه داد: اگر اعتبار کافی در اختیار سازمان زندان‌ها قرار گیرد شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود. بخش زیادی از این مشکلات به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌هایی است که ما آنها را اداره می‌کنیم البته این موضوع نباید بهانه‌ای برای وقوع جرم باشد اما به هر حال بیکاری و وجود مشکلات اجتماعی جامعه را درگیر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مجرمان هم از حقوق شهروندی برخوردار هستند، گفت: در بخش بیماریابی کمبود زیادی وجود دارد و آنچه که من مشاهده کردم اقدامات و آزمایشهای اولیه است به همین جهت مهمترین کار تغییر سرانه است. سرانه امور بهداشتی در اینجا روزی 600 تومان است در حالی که در روستاها حدود 96 هزار تومان سرانه می‌دهیم. ما باید به سازمان‌های بیمه‌گر بگوییم وظیفه‌شان را انجام دهند. دولت و قوه قضائیه هم مابه‌التفاوتش را پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون برای بهداشت زندان‌ها در بودجه ردیفی اختصاص پیدا نکرده است، گفت: البته نباید از حق بگذریم. کارهای زیادی در این سال ها انجام گرفته اما اقدامی که پزشکان این زندان به ویژه در مورد بیماران مبتلا به سل و ایدز انجام می‌دهند کاری جهادی است.

وی گفت: ما باید با مسئولان قوه قضائیه از جمله آیت‌الله آملی لاریجانی و معاون اول ایشان صحبت کنیم و این بار را مشترک با هم برداریم.

کد خبر 288640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha