شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

‌ انتشار ۲ اظهارنظر درباره بیکاری درس خوانده‌ها، یک‌بار دیگر زنگ‌خطر در این‌باره را به صدا در آورد.

دانشجویان دکتری

در آخرين روز هفته گذشته انتشار خبري به نقل از رئيس مجلس شوراي اسلامي مورد توجه بسياري از رسانه‌ها قرار گرفت.دكتر علي لاريجاني گفت: «وقتي در كشور رقابت نباشد بيكاري ايجاد مي‌شود. رقم بيكاري قبل از تحريم‌ها هم كم نبود. امروز ۴۲درصد از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بيكار هستند.» هرچند لاريجاني بر كارآفرين بودن جماعت تحصيلكرده تأكيد كرد‌ اما اصل ماجرا همچنان بيكاري همين افراد است. اما وزير علوم در تازه‌ترين اظهارنظر خود گفته‌ ميانگين بيكاران در بين فارغ‌التحصيلان بالاتر از ميانگين كشور است، درباره اضافه شدن دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري نيز در سال‌هاي آينده به تعداد بيكاران هشدار داده ‌است: «آمارها نشان مي‌دهد ميانگين بيكاران در بين فارغ‌التحصيلان بالاتر از ميانگين كشور است و دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري نيز در سال‌هاي آينده به تعداد بيكاران اضافه مي‌شوند، ازاين‌رو است كه نخبگان، بهترين راه‌حل را خروج از كشور مي‌دانند.»

  • درس خوانده‌هاي بيكار

براساس آخرين آمارهاي اعلام شده چيزي حدود 50درصد از كل بيكاران كشور را فارغ‌التحصيلان دانشگاهي تشكيل مي‌دهند كه دست‌كم 2سال از عمر خود را در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور صرف كرده‌اند. پذيرش بيش از اندازه و حتي غيرقانوني دانشجو در دانشگاه آزاد و توسعه غيراستاندارد واحد‌هاي دانشگاهي پيام نور و علمي كاربردي در سال‌جاري بارها مطرح شده و حتي پرونده آن به مجلس هم رسيده است. برخي مسئولان دولتي نيز تنها مسئول اين وضعيت را دولت‌هاي گذشته مي‌دانند كه با پذيرش بي‌اندازه دانشجو، شرايط كنوني را به‌گونه‌اي رقم زدند تا آنها فارغ‌التحصيل شوند و حالا از دولت فعلي تقاضاي شغل مي‌كنند.رئيس‌جمهور نيز مدتي قبل بر لزوم بازنگري در رشته‌هاي دانشگاهي تأكيد كرده و خواستار اين شده كه برنامه‌ريزي شود تا بتوان فارغ‌التحصيل دانشگاهي را كه جويندگان شغلند براي پذيرش تصدي‌هاي بازار كار كشور آماده كرد. طبق آمارهايي كه ارائه شده، تعداد بيكاران درس خوانده كشور كه هم‌اكنون در نوبت ورود به بازار كار هستند تا يك ميليون و ۲۰۰ هزارنفر اعلام مي‌شود.

  • درس خوانده‌هاي بيكار كجا هستند؟

براساس آخرين سرشماري انجام شده، 768هزار بيكار در كشور داراي تحصيلات فوق ديپلم تا دكتري تخصصي هستند. از مجموع بيش از 768هزار نفر بيكار فارغ‌التحصيل دانشگاهي، 363هزارو740 نفر مرد و 404هزارو311 نفر هم زن هستند. براساس آماري كه فروردين‌ماه امسال اعلام شد 122هزارو863 مرد با مدرك فوق ديپلم بيكار هستند. 213هزارو7 نفر ليسانس، 25هزارو517 نفر فوق ليسانس و دكتري حرفه‌اي و 2هزارو257 نفر نيز دكتري تخصصي دارند.در ميان رشته‌هاي دانشگاهي، بالاترين تعداد بيكاران به رشته‌هاي صنعت و فرآوري، كامپيوتر، هنر و روزنامه‌نگاري مربوط مي‌شود.

کد خبر 288449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha