۶ ماه قبل برای نخستین‌بار در فیلمی سربریدن جیمز فولی خبرنگار آمریکایی دیده شد؛ نام این مرد چاقو به‌دست و سر تا پا سیاهپوش با آن لهجه انگلیسی‌اش را رسانه‌ها «جان جهادی» گذاشتند. هر کسی فیلم‌های سربریدن‌های او را در ماه‌های گذشته دیده این مرد را هیولا و جلادی خونریز توصیف کرده است.

داعش

حالا اما با فاش شدن هويت اين جلاد داعش مشخص شده او تا همين چند وقت قبل فردي معمولي، آرام و تحصيل‌كرده ساكن لندن بوده كه با فشار و آزار دستگاه‌هاي اطلاعاتي انگليس به‌خاطر مسلمان بودنش تبديل به آدم خونريز امروز شده است.

حالا نام مرد سياهپوش ويدئوهاي داعش فاش شده است: محمد اموازي، متولد كويت از خانواده‌اي ثروتمند، فارغ التحصيل رشته برنامه‌نويسي كامپيوتر از دانشگاه وست‌مينيستر در غرب لندن. كساني كه محمد اموازي 27ساله را مي‌شناختند در گفت‌وگو با رسانه‌ها او را جواني آرام و مودب توصيف كرده‌اند كه آزارش به هيچ‌كس نمي‌رسيده است.

رئيس يك گروه حقوق بشر انگليس موسوم به CAGE اما گفته است محمد اموازي طي سال‌هاي زندگي در لندن آنقدر مورد آزار و فشار سازمان‌هاي امنيت انگليس ازجمله ام‌آي5قرار گرفته كه به‌تدريج از آن جوان خوش‌تيپ و آرام تبديل به جان جلاد داعش شده است. بعد از فيلم سربريدن جيمز فولي او در ويدئوهاي بريده شدن سر استيون ساتلاف، روزنامه‌نگار آمريكايي، ديويد هينز، امدادگر انگليسي، آلن هنينگ، راننده تاكسي اهل انگليس و عبدالرحمان (پيتر) كاسيگ، امدادگر آمريكايي هنگام بريدن سر آنها ديده شد.

عاصم قريشي، رئيس گروه كيج كه سال‌ها با محمد اموازي در ارتباط بوده او را جواني مهربان و مودب خوانده كه تاكنون متواضع‌تر از او در زندگي‌اش نديده است. اموازي در سال2009 پس از فارغ‌التحصيل شدن از دانشگاه تصميم مي‌گيرد براي سفري تفريحي به همراه دوستانش به تانزانيا برود. گزارش‌هاي ام‌آي‌5اما باعث مي‌شود او بلافاصله پس از فرود در فرودگاه دارالسلام بازداشت شود؛اقدامي كه مسير افراطي شدن او را شروع مي‌كند.

او سفرش را به آمستردام هلند ادامه مي‌دهد. در آنجا مأموران ام‌آي‌5 شخصا به سراغش مي‌روند و او را متهم مي‌كنند كه قصد داشته به سومالي برود و به گروه‌هاي افراطي كمك كند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اموازي اين اتهام‌ها را انكار مي‌كند اما مأموران ام‌آي5 او را تهديد مي‌كنند كه بايد به‌عنوان خبرچين براي آنها فعاليت داشته باشد. اموازي بعد از اين مشكلات به كويت مي‌رود تا با خانواده پدرش زندگي كند و اتفاقا در كويت در يك شركت كامپيوتري مشغول به‌كار مي‌شود. در سال2010 اما زماني كه او براي سفري كوتاه به لندن بازمي‌گردد بار ديگر از سوي مقا‌م‌هاي ضد‌تروريسم انگليس بازداشت و گذرنامه‌اش توقيف مي‌شود. مقام‌هاي امنيتي انگليس جلوي بازگشت او را به كويت مي‌گيرند؛ درحالي‌كه اموازي قصد ازدواج در كويت را داشته است.

او در نامه‌اي به گروه كيج در سال2010 نوشته است: من در كويت شغل و نامزدي دارم كه منتظر بازگشت من براي ازدواج است، ولي حالا اينجا زنداني شده‌ام. در داخل زندان نيستم اما مأموران امنيتي نمي‌گذارند تكان بخورم و به كويت براي آينده‌ام برگردم. مقام‌هاي گروه حقوق بشري كيج مي‌گويند 2سال تلاش آنها براي بهبود شرايط محمد اموازي فايده‌اي نداشت. گفته مي‌شود سرانجام اموازي در سال2013 از لندن مي‌گريزد و درحالي‌كه زندگي‌اش در كويت از بين رفته بوده براي پيوستن به داعش به سوريه مي‌رود.

  • افراطي‌سازي‌ در سال‌هاي پس از 11سپتامبر

برخي مي‌گويند كه فشارها و آزارهاي دستگاه اطلاعاتي انگليس توجيهي براي تبديل شدن اموازي به اين آدم امروز نيست. فعالان حقوق بشر اما طي سال‌هاي گذشته انتقادهاي شديدي نسبت به فعاليت‌هاي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس و نحوه برخورد آنها با كساني كه حتي جرم‌شان ثابت نشده داشته‌اند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا به تازگي در نشست بين‌المللي مقابله با افراط‌گرايي واشنگتن اعلام كرد كه بايد براي جوان‌هاي مهاجر شغل و تحصيلات فراهم كرد تا آنها به سمت افراط‌گرايي نروند. محمد اموازي اما نه‌تنها تحصيلات دانشگاهي داشت بلكه بدون مشكل مالي در مسير درست زندگي‌اش بود.

او تنها نمونه‌اي از صدها پزشك، مهندس و تحصيل‌كرده‌ ديگري است كه اتفاقا از كشورهاي غربي به داعش در عراق و سوريه پيوسته‌اند. مقام‌هاي گروه حقوق بشري كيج در نشست خبري درباره اموازي گفته‌اند كه در همه 14سال گذشته و پس از 11سپتامبر دستگاه‌هاي اطلاعاتي غرب تنها كاري كه كرده‌اند بيگانه‌كردن گروهي از جوانان با جامعه بوده است.

به گفته فعالان حقوق بشر وقتي سال‌ها با فردي فقط به‌خاطر مسلمان بودنش بدرفتاري و مرتب تأكيد مي‌شود كه او به جامعه‌اي كه در آن بزرگ نشده تعلق ندارد دعوت گروهي مانند داعش براي داشتن هويت خيلي سريع از سوي اين جوان‌ها پاسخ داده مي‌شود. 20هزار نيروي خارجي اكنون در ميان نيروهاي داعش حضور دارند كه بيشتر از 3هزارو400 نفر آنها از كشورهاي غربي به سوريه و عراق رفته‌اند.

کد خبر 288417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha