همشهری آنلاین: مدیرکل سازمان فرهنگی ،علمی و آموزشی ملل متحد (یونسکو ) به دنبال تخریب گسترده آثار باستانی عراق توسط گروه داعش خواستار برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت شد.

داعش

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بغداد، ایرینا بوکووا در بیانیهای گفت : این حمله فراتر از یک تراژدی فرهنگی است . این همچنین یک مسئله امنیتی است چرا که به فرقه گرایی، افراط گرایی خشونت آمیز و مناقشه در عراق دامن می زند.

وی افزود: به همین دلیل است که من فورا از رئیس شورای امنیت خواستم یک اجلاس اضطراری در مورد محافظت از میراث باستانی عراق به عنوان عنصری لاینفک از امنیت کشور برگزار کند.

گروه تروریستی داعش  پنجشنبه (7 اسفند) ویدئویی را انتشار داد که در آن شبه نظامیان گروه در حال شکستن مجسمه‌های باستانی بودند.

باستان شناسان و کارشناسان میراث باستانی، این انهدام را یک فاجعه خوانده و آن را با منفجر کردن یک معبد بودایی‌ها در استان بامیان قابل مقایسه دانستند.

بوکووا اعلام کرد، برخی از مجسمه‌های منهدم شده از شهر باستانی هرتا بودند یک محل میراث فرهنگی به ثبت رسیده توسط یونسکو که در فاصله حدود صد کیلومتری جنوب غربی موصل قرار دارد.

وی همچنین انهدام این آثار را نقض قطعنامه 2199 شورای امنیت دانست که در اوایل ماه جاری در تلاش برای جلوگیری از غارت و چپاول عتیقه جات به تصویب این شورا رسید.

کد خبر 288414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha