پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که حتی چند بار انجام ورزش متوسط در هفته می‌توان میزان ابتلای زنان را به بیماری قلبی، لخته خونی و سکته مغزی کاهش داد.

این بررسی که در بریتانیا انجام شده است، نشان داد ورزش کردن با فراوانی بیشتر به کاهش خطر بیماری قلبی منجر نشود.

به گفته میرانداآرمسترانگ، سرپرست این پژوهش پیام عملی این است:‌«زنان برای جلوگیری از بیماری قلبی،سکته مغزی و لخته خونی لازم نیست که ابرورزشکار باشند یا روزانه به شدت ورزش کنند تا منافع فعالیت جسمی را تجربه کنند.»

آرمسترانگ در بیانیه‌ای خبری در وب‌سایت انجمن قلب آمریکا نوشت که در واقع، افزودن میزان زیادی از ورزش شدید به برنامه روزانه ممکن است: «منافع بیشتری نسبت به فعالیت جسمی در حد متوسط نصیب زنان نکند.» آرمسترانگ اپیدمیولوژیست فعالیت جسمی در دانشگاه آکسفورد در انگلیس است.

این یافته‌ها در ۱۶ فوریه در ژورنال Circulation منتشر شده است.

گروه آرمسترانگ در این بررسی سلامت بیش از ۱/۱ میلیون زن بریتانیایی را که سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی، لخته‌های خونی، دیابت یا سرطان نداشتند، پیگیری کردند. این زنان هنگامی که به این بررسی در فواصل سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ پیوستند، به طور میانگین ۵۶ سال داشتند.

زنانی که در طول دوره میانگین پیگیری ۹ ساله این بررسی، دو تا سه بار در هفته ورزش در حد متوسط انجام می‌دادند، نسبت به آنهایی که ورزش نمی‌‌کردند، ۲۰ درصد کمتر در معرض بیماری قلبی، سکته مغزی یا لخته‌های خونی بودند.

ورزش متوسط در این بررسی به صورت فعال بودن در حدی که باعث عرق ریختن یا افزایش میزان ضربان قلب شود، تعریف شده بود و شامل پیاده‌روی، باغبانی و دوچرخه‌سواریمی‌شد.

آرمسترانگ گفت بر اساس این یافته‌هاروشن است که «زنان میانسال بی‌حرکت باید سعی کنند به طور مرتب تا حدی فعالیت جسمی داشته باشند.»

دو کارشناس آمریکایی می‌گویند از این یافته‌ها متعجب نشده‌اند.

دکتر سوزان استین‌باوم، رئیس برنامه زنان و بیماری قلبی در بیمارستان لنوکس‌هیل در نیویورک گفت: «چیزی که باید به همه زنان گوشزد کرد این است که تعهدشان به انجام فعالیت جسمی روزانه، لازم نیست در حد فعالیت‌های یک ورزشکار حرفه‌ای باشد یا آنقدر توانفرسا باشد که زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار دهد.»

به گفته او کافی است زنان برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی ۲ تا ۳ روز در هفته ورزش کنند.

دانا آنجلووایت، استادیار بالینی تربیت بدنی و پزشکی ورزشی در دانشگاه کینیپیاک در همدن در ایالت کنتیکت هم امیدوار است که نتایج این بررسی «انگیزه خوبی برای زنان میانسالی بدون فعالیت جسمی ایجاد کند تا کاری انجام دهند. لازم نیست فعالیت جسمی پیچیده، زمانبر و شامل تجهیزات گرانقیمت باشد.»

منبع:Healthmonitor

کد خبر 288309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha