عباس ثابتی راد: تفکیک زباله از مبدأ طی ۵ سال گذشته رشدی تقریبا دو برابری داشته است.

تفکیک زباله

اين در حالي است كه براساس آمار اعلام‌شده، اين رشد، در سال‌جاري روندي رو به رشد دارد و به‌نظر مي‌رسد كه اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ افزايشي بيش از 50درصد را در سال 93ثبت كند. معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: در سال‌جاري با تأكيد بر تفكيك زباله از مبدأ و اجراي طرح آزمايشي آن در مناطق 22گانه شاهد استقبال شهروندان بوديم و از اين‌رو اميدواريم در‌ماه پاياني سال علاوه بر افزايش زباله‌هاي تفكيك‌شده، شاهد كاهش ميزان توليد زباله در ماه‌هاي پاياني سال نيز باشيم.

مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه ميزان پسماند تفكيك‌شده طي 5سال گذشته افزايش چشمگيري داشته، افزود: در سال 87در شهر تهران 638تن زباله خشك در روز به‌صورت تفكيك در اختيار سازمان پسماند قرار مي‌گرفت كه اين رقم در سال 88به هزار و 49تن رسيد. وي از افزايش زباله تفكيك شده در سال 89خبر داد و اظهار داشت: در سال 89شهروندان توانستند بيش از هزار و 141تن پسماند خشك را در اختيار سازمان پسماند قرار دهند. اين روند براي سال 90افزايش نداشت و ميزان پسماند تفكيك شده به هزار و 129تن رسيد.

عبداللهي با اشاره به اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ در مناطق 22گانه شهر تهران در سال‌جاري بر نقش مشاركت شهروندان از طريق آموزش و اطلاع‌رساني تأكيد كرد و گفت: رشد قابل توجه تفكيك زباله از مبدأ در سال‌جاري در همان 6ماهه اول بيانگر مشاركت قابل توجه شهروندان بوده‌است. تنها در 6ماهه سال‌جاري بيش از 934تن زباله خشك به‌صورت تفكيك شده از سطح شهر جمع‌آوري شد كه انتظار مي‌رود با افزايش ميزان آموزش و مشاركت شهروندان اين رقم در 6ماهه دوم نيز رو به رشد باشد و به ركورد جديدي برسيم.

وي ضمن تأكيد بر ارتقاي سطح آموزش، تقويت فرهنگ‌سازي‌ و ارتقاي كيفيت ناوگان جمع‌آوري پسماند خشك در مناطق، پيشبرد مطلوب تفكيك پسماند در مبدأ را يكي از مهم‌ترين راه‌هاي رسيدن به آسمان آبي و زمين پاك عنوان كرد و افزود: كليه عوامل در مناطق مي‌بايست با بهره‌گيري از تمام امكانات ظرفيت‌ها، تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد در جهت اجراي مطلوب اين طرح تأثير‌گذار باشند.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به نقش شهروندان و مشاركت آنها دراطلاع‌رساني و آموزش شهروندي، همفكري و همكاري آنها را در تنظيم برنامه‌هاي مربوطه ازجمله روش‌ها، زمان و روزهاي جمع‌آوري امري ضروري و مهم دانست و گفت: ارتقاي كيفيت جدا‌سازي‌ پسماند خشك از ‌تر در مبدأ مسير رسيدن به زمين پاك و آسمان آبي را هموار خواهد كرد و تلاش مفيد و جهادي تمامي عوامل در مناطق نيز شهروندان را در اين مسير هدايت مي‌كند.

  • افزايش زباله در ماه‌هاي پاياني سال

اسفندماه هر سال ميزان توليد زباله در شهر تهران و شهرهاي بزرگ افزايش چشمگيري دارد. سرانه توليد زباله در شهر تهران در ماه‌هاي پاياني سال تا يك كيلوگرم در هر روز افزايش مي‌يابد و اين ميزان دوبرابر رقم توليد زباله در شهرهاي جهان است.
مجتبي عبداللهي به افزايش توليد زباله در‌ماه پاياني سال توسط شهروندان به‌دليل خانه تكاني اشاره كرد و گفت:

بخشي از پسماند توليدي‌ماه پاياني سال به پسماند حجيم اختصاص دارد. بنابراين از شهروندان درخواست مي‌شود به‌منظور تحويل وسايل حجيمي چون كمد، مبل و ديگر وسايل مستعمل با همكاران 137تماس بگيرند. به گفته وي سامانه 137اين آمادگي را دارد تا پسماند حجيم شهروندان را از سطح شهر جمع‌آوري كرده تا ضمن كمك به اقتصاد شهر، سيماي ظاهري پايتخت نيز با دورريختن پسماند حجيم مخدوش نشود.جدول

به گفته وي رعايت اصول ساده‌اي مانند دفع زباله راس ساعت 9شب در مخازن مخصوص، استفاده درست از مخازن مستقر در معابر شهري، عدم‌تحويل پسماند خشك به عوامل غيرمجاز مي‌تواند تأثير مستقيمي در اقتصاد و منافع زيست‌محيطي شهر داشته باشد. تاكنون استقبال شهروندان از طرح تفكيك زباله از مبدأ كه در 22ناحيه طرح آزمايشي مناطق شهر تهران در حال اجراست، قابل توجه بوده است.

کد خبر 287851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha