شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: گرانی روز‌افزون قیمت گوشت مرغ موجب اذعان مسئولان دولتی به رشد بی‌رویه قیمت‌ها و وعده‌های تازه برخورد با گرانفروشی این فرآورده شده است.

مرغ

افزايش حدود 2هزار توماني قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ طي يك‌ماه گذشته در حالي موجب واكنش وزير جهادكشاورزي به گراني لجام‌گسيخته اين محصول شده كه چند‌ماه پيش توليد‌كنندگان مرغ به كاهش قيمت اين محصول نسبت به كاهش توليد و رشد بي‌رويه قيمت‌ها هشدار داده بودند. كاهش قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ به حدود 5هزار و 200تومان در حالي موجب زيان و ورشكستگي برخي توليد‌كنندگان مرغ شد كه شركت پشتيباني امور دام با استناد به ذخيره 150هزار تني مرغ منجمد خواستار كاهش 7تا 10درصدي جوجه ريزي شده بود. از سوي ديگر صادرات 55هزار تني گوشت مرغ و مناقشه نرخ خريد تضميني گوشت مرغ توسط شركت پشتيباني امور دام همه و همه زمينه كاهش عرضه و افزايش تدريجي قيمت گوشت مرغ به بيش از 8500تومان را فراهم كرد.

  • مرغ بيش از 7هزار توماني اجحاف است

اين در حالي است كه محمود حجتي بدون اشاره به سياست‌هاي نادرست وزارت جهادكشاورزي و شركت پشتيباني امور دام در زمينه روند توليد و عرضه گوشت مرغ به بازار، قيمت منطقي گوشت مرغ تازه را نزديك به 7هزار تومان اعلام و عرضه مرغ با نرخ بيش از 7هزار تومان را اجحاف به مصرف‌كننده قلمداد كرده و بار ديگر وعده برخورد تعزيراتي با گرانفروشان را مطرح كرد.
وي تأكيد كرد: اكنون 150هزار تن مرغ منجمد در سردخانه‌هاي شركت پشتيباني امور دام موجود است و تمام گوشت مرغ موجود در سردخانه‌هاي مراكز استان‌ها به قيمت 5500تومان و به هر ميزان كه متقاضيان نياز دارند، عرضه مي‌شود.

وزير جهادكشاورزي در مورد عرضه گوشت مرغ با قيمت بالاي 7500هزار تومان نيز اعلام كرد: براي كنترل قيمت‌ها بايد از شبكه توزيع وسيستم‌هاي بازرسي سؤال شود. بخشي از ذخايرگوشت مرغ در اختيار نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا و ميادين ميوه‌وتره بار قرار گرفته كه با حق‌العمل كاري و با سيستم توزيع وزارت صنعت، معدن و تجارت به خريداران عرضه مي‌شود.قيمت هر كيلوگرم مرغ منجمد در سردخانه 5500تومان است و با قيمت 5900‌تومان در نمايشگاه عرضه مستقيم به فروش مي‌رسد. اگر اين اجحاف درحق توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان ادامه پيدا كند به‌ناچار مسئولان تعزيرات وارد عمل شده و با متخلفان و گرانفروشان برخورد مي‌كنند.

  • اما و اگرهاي عرضه مرغ منجمد

عرضه ذخاير مرغ منجمد به بازار در شرايطي به‌عنوان راهكار وزارت جهادكشاورزي و شركت پشتيباني امور دام براي كاهش قيمت گوشت مرغ و ساماندهي بازار اعلام شده كه طي 3هفته گذشته، عرضه محدود مرغ منجمد به نرخ حدود 5هزار و 900تومان نتوانسته به تقاضاي بازار براي گوشت مرغ در آستانه شب عيد پاسخ دهد. با اين روند نرخ گوشت مرغ در برخي مراكز استان‌ها از مرز 8هزار و 500تومان هم فراتر رفته است. همچنين عرضه مرغ منجمد به قيمت 5هزار و 900تومان در شرايطي كه اين محصول قبلا با نرخ حدود 4هزار تومان از مرغداران خريداري شده است و عادت مصرف‌كنندگان به تازه خوري مرغ موجب عدم‌اقبال مشتريان به مصرف مرغ منجمد و افزايش قيمت مرغ تازه در بازار شده است.

علاوه بر اين گذشت بيش از 3‌ماه از تاريخ ذخيره‌سازي‌ مرغ‌هاي منجمد به شائبه‌هاي دست داشتن سياستگذاران در افزايش بي‌رويه قيمت مرغ براي فراهم شدن امكان عرضه مرغ‌هاي منجمدي كه مدت زمان اندكي از انقضاي تاريخ مصرف آن باقي‌مانده، دامن زده است. رها شدن بازار اقلام خوراكي در آستانه شب عيد و نداشتن ابزار نظارتي مستقل توسط متولي تازه تنظيم بازار مرغ نيز از ديگر عوامل گراني لجام گسيخته قيمت اين محصول در بازار شب عيد اعلام شده است.

کد خبر 287850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha