چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: الکسا یک وب سایت بین‌المللی برای رتبه بندی سایت‌ها و وبلاگ‌ها است که آمارهایی از رفتار‌های کاربران و نحوه ورود به سایت‌ها، تعداد بازدید کنندگان و صفحات باز شده را به‌دست می‌آورد و با آن‌ها به رتبه بندی سایت‌ها می‌پردازد.

الکسا
  • وب‌گاه رسمي: alexa

این سرویس با در نظر گرفتن معیارهای محاسباتی و آماری، سایت‌های مختلف را رتبه‌بندی می‌کند. هرچه رتبه یک وب‌سایت نزدیک‌تر به عدد ۱ باشد، نشان‌دهنده محبوبيت و بازديد بيشتر از اين سايت است و بسیاری از کاربران، برای تخمین بازدید سایت‌ها و یا جذب تبلیغات از آمارهای این سایت استفاده می‌کنند.

الکسا از طریق نوارابزارهای خود که بر روی مرورگرهای وب نصب می‌شود، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند و براساس آن‌ها ترافیک احتمالی وب‌سایت‌های مختلف را محاسبه می‌کند. البته الكسا در کنار این نوارابزار‌ها با استفاده از افزونه‌های مرورگرهای مختلف که الکسا را در دل خود جای داده‌اند، امکان جمع آوری اطلاعات کاربر‌ها برای وب سايت را فراهم كرده است.[در واقع الكسا تنها از نوار ابزار خودش گزارش مي‌گيرد]

وب سایت الکسا كه در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد، برای مدیران وب سایت‌ها امکانات فراوانی به صورت رایگان نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های سایت در صفحات و سایت‌های دیگر، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و همچنين رتبه جهانی و کشوری سایت‌ها قائل شده است.

زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک‌ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار، به روز می‌کند.

این وب سایت که هم اکنون یکی از زیرمجموعه‌های آمازون است در سال ۱۹۹۹ با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد.

آمازون، الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجوي هوشمند تبدیل کرد، همچنين در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست.

 در سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه‌اندازی شد.

در نهايت در سال ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در سال  ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایت‌ها اقدام کرده است.

در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز از الکسا برای کسب اطلاعات اولیه در باره وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

کد خبر 287562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha