چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات جدید نشان می‌دهند پنگوئن‌ها قدرت چشایی خود را در تشخیص چندین طعم خاص،‌از جمله طعم ماهی از دست داده‌اند.

پنگوئن

براساس گزارش ديسكاوري، دانشمندان دريافته‌اند پنگوئن‌ها تنها قدرت تشخيص طعم‌هاي شور و ترش را دارند. دانشمندان همچنين اعلام كرده‌اند اگرچه درك طعم‌ها براي نجات بسياري از گونه‌ها حياتي به شمار مي‌رود، از آنجايي كه پنگوئن‌ها غذاي خود را بكياره مي‌بلعند، درك طعم نقش چنداني در بقاي آنها ندارد.

اين نكته شگفت‌انگيز طي تدوين نقشه‌اي از ژنوم پنگوئن‌ها كشف شده‌است. محققان به اين نتيجه رسيدند كه بدن پنگوئن‌ها از گيرنده‌هاي طعم شيرين و تلخ برخوردار نيست.

به گفته دانشمندان دانشگاه ميشيگان، براساس داده‌هاي ژنتيكي تنها طعم ترش و شور را تشخيص مي‌دهند، اما توانايي تشخيص طعم شيرين و تلخ را از دست داده‌اند. پنگوئن‌ها غذاي خود را مي‌بلعند و ساختار و عملكرد زبان آنها به‌گونه‌اي است كه كه نيازي به گيرنده چشايي ندارند.

دانشمندان محيط زندگي يخبندان و منجمد قطبي را عامل اصلي اين فقدان چشايي مي‌دانند. مغز در تحليل و ترجمه سيگنال‌هاي طعم شيرين و تلخ در درجه حرارت بسيار پايين، مشابه حرارت زيستگاه پنگوئن‌ها دچار اختلال مي‌شود. متخصصان بر اين گمانند پنگوئن‌ها طي نسل‌هاي متوالي توانايي خود را در درك طعم ماهي‌ها از دست داده‌اند.

کد خبر 287552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha