همشهری آنلاین: افراد نابینا می‌توانند بدون کمک گرفتن از دیگران بسیاری از کارهای خود را انجام دهند، اما گاهی وقت‌ها دیدن چیزی ضرورت پیدا می‌کند. اپلیکیشن جدیدی به افراد نابینا در این مواقع کمک می‌کند.

be-my-eye

این اپلیکیشن با نام «چشم‌های من باش» (Be My Eyes)، افرادی را که برای دیدن چیزی نیازمند دستیار هستند، با یک تماس تصویری به داوطلبان آماده یاری مرتبط می‌کند.

چشم‌های من باش» یک روش هوشمندانه ساده است. از تکنولوژی‌های موجود که مردم با آنها آشنا هستند، استفاده می‌کند و آن را برای کمک به افراد نابینا به کار می‌گیرد. این تکنولوژی به خودی خود جدید نیست، اما چگونگی استفاده از این تکنولوژی، قطعا جدید است. نتیجه این به کارگیری تکنولوژی، اپلیکیشنی است که هم برای کاربران نابینا کمک بزرگی است و هم انسان‌دوستی و توجه به دیگران را در افراد بینا افزایش می‌دهد.

این اپلیکیشن، حاصل تفکرات هانس یورگن وایبرگ بود که خود نیز فردی نابینا است. وایبرگ این ایده را در یک آخر هفته‌ شرکت‌های نوپا (Startup Weekend) در دانمارک در سال 2012 معرفی کرد و گفته شده است که نسخه آزمایشی آن در جامعه نابینایان با پذیرش مثبتی روبرو شده است. این اپلیکیشن در اوائل سال جاری راه‌اندازی شد.


دو گروه از افراد می‌توانند از اپلیکیشن «چشم‌های من باش» استفاده کنند. افردی که نابینا هستند و شاید بعضی مواقع به کمک دستیار احتیاج پیدا کنند و افرادی که داوطلبانه می‌خواهند کمک کنند. وقتی کاربران این اپلیکیشن را باز می‌کنند، مشخص می‌کنند که در چه گروهی قرار بگیرند. بعد از آن کاربران نابینا می‌توانند از اولین کاربر بینا، درخواست کمک کنند.


به محض اینکه فرد کمک کننده در دسترس پیدا شد، این اپلیکیشن تماس تصویری بین کاربران برقرار می‌کند. سپس فرد نابینا می‌تواند مشکل خود را توضیح دهد و گوشی خود را به سمت چیزی که می‌خواهد ببیند، بگیرد. فرد کمک‌کننده می‌تواند از فرد نابینا سؤال بپرسد و با او صحبت کند و بگوید که گوشی را در چه موقعیتی قرار دهد تا بتواند به او کمک کند.


این اپلیکیشن در حال حاضر شیوه‌ای برای حفاظت در برابر  سوء استفاده کاربران بینا از کاربران نابینا ندارد (مثلا توصیه‌های غلط عمدی به کاربران نابینا)، اما  یافتن چیزهای بیشتر، به روز رسانی خواهد شد.


در حال حاضر این اپلیکیشن فقط روی گوشی‌های آیفون قابل نصب است. گفته شده است که نسخه اندرویدی آن در حال تهیه است.

  • منبع: Gizmag

ترجمه: مهسا شیرانی

کد خبر 287077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha