چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که رکود بخش مسکن در پاییز امسال عمق بیشتری نسبت به تابستان پیدا کرده است.

مسکن

طبق گزارش مركز آمار ايران از وضعيت بازار مسكن، در پاييز امسال در هر 3بخش زمين، آپارتمان و اجاره مسكن تعداد معاملات نسبت به تابستان كاهش يافته است. بخشي از اين كاهش معاملات در پاييز به خارج شدن از فصل موسوم به نقل و انتقالات با پايان تابستان، بازمي‌گردد اما اين تغيير فصل معمولا در بخش اجاره تأثيرگذار است. كاهش خريد و فروش زمين و آپارتمان نشان مي‌دهد كه مسكن نه‌تنها به سمت خروج از ركود پيش نمي‌رود بلكه بيشتر در آن فرو مي‌رود.

در شرايطي كه برخي بخش‌هاي توليدي نظير صنعت خودرو و صنعت نفت طي يك سال اخير با بهبود وضعيت توليد همراه شده‌اند تا نرخ رشد 4درصدي براي اقتصاد در نيمه‌نخست سال‌جاري رقم بخورد، همچنان بخش مسكن در ركود به‌سر مي‌برد. كارشناسان اقتصادي از مسكن به‌عنوان بخش پيشران اقتصاد يادمي‌كنند به اين مفهوم كه رونق اين بخش با توجه به وابستگي بيش از 200شغل به اين صنعت، مي‌تواند چرخ‌هاي اقتصاد و اشتغال‌زايي را به حركت دربياورد.روز گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت اعلام كرد كه دولت براي سال آينده برنامه رونق بخش مسكن و اشتغال‌زايي را دنبال خواهد كرد.

گزارش مركز آمار اما نشان مي‌دهد كه در تهران طي فصل پاييز تعداد معاملات در بخش زمين يا ساختمان كلنگي كاهش 22.7درصدي را تجربه كرده است. در بخش آپارتمان مسكوني تعداد معاملات با كاهش 13.3درصدي همراه شده و تعداد معاملات اجاره نيز در تهران طي فصل پاييز 29.4درصد نسبت به تابستان كاهش يافته است. تعداد معاملات در بازار مسكن نسبت به پاييز سال گذشته وضعيت نسبتا بهتري را تجربه كرده است. براساس اعلام مركز آمار ايران تعداد معاملات زمين يا ساختمان كلنگي در تهران طي فصل پاييز نسبت به پاييز سال‌گذشته 3.5درصد افزايش يافته است. خريد و فروش آپارتمان در اين فصل نسبت به‌مدت مشابه سال‌گذشته رشد 38.4درصدي داشته و معاملات اجاره افزايش 5.4درصدي را تجربه كرده است.

آمار مسکن

  • افزايش نسبي قيمت‌ها

گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد كه متوسط قيمت مسكن در تهران در بخش‌هاي خريد و فروش و اجاره با افزايش مواجه شده است. در فصل پاييز نسبت به تابستان سال‌جاري هر متر زمين يا ساختمان كلنگي افزايش 4.9درصدي را تجربه كرده است. متوسط قيمت زمين در فصل پاييز در شهر تهران 4ميليون و 410هزار تومان برآورد شده كه نسبت به پاييز سال گذشته تنها 1.1درصد رشد داشته است.

متوسط قيمت هر متر آپارتمان مسكوني در شهر تهران در فصل پاييز 4ميليون تومان اعلام شده كه نسبت به تابستان افزايش 5.9درصدي را تجربه كرده و نسبت به پاييز سال92 رشد 6.2درصدي داشته است. متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3درصد وديعه پرداختي براي اجاره يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران 19هزار و 46تومان بوده است كه نسبت به فصل قبل 3.8درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 10.2درصد افزايش داشته است.

کد خبر 286961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha