شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

مریم غفاری: در حالی‌که چندی پیش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با حجامت، تنها به بیان این‌که «در شرایط فعلی و با وجود روش‌های مطمئن تر و کم خطرتر مانند انتقال خون، حجامت را به افراد توصیه نمی‌کنیم» اکتفا کرد

دکتر حسن ابوالقاسمی، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، در گفتگو با همشهری،  ضمن بیان این‌که سازمان انتقال خون، صددرصد با حجامت مخالف است، می‌گوید: معتقدیم به عنوان یک دستور حکومتی، باید جلوی حجامت گرفته شود.

این درحالی است که با ارجاع پرونده یک هزار پزشک متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی که طی سال گذشته بدون مجوز غیر‌قانونی به حجامت اقدام کرده بودند و به‌دنبال شکایت‌های مردمی، وزارت بهداشت در حال تدوین آیین‌نامه‌ای است که به موجب آن پزشکان باید دوره ببینند و مطب آنها برای عمل حجامت شرایط لازم را داشته باشد.

دکتر  محمد جهانگیری، مشاور معاون سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با همشهری، ضمن بیان این‌که دستورالعمل حجامت که در سال 82 تدوین شده ناقص است و به این علت صدور مجوز و آموزش پزشکان متقاضی حجامت متوقف شده و تا ابلاغ آیین‌نامه هیچ مجوزی صادر نخواهد شد،‌ می‌گوید: در این آیین‌نامه نظارت بر عملکرد واحدها برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است و در آن تاکید شده است که همواره پزشک آموزش دیده مجاز به انجام حجامت و واگذاری مجوز به غیر، ‌ممنوع است.

دکتر جهانگیرى، با تاکید بر این ‌که حجامت باید در مواردى خاص و با تجویز پزشک صورت گیرد، گفت: حجامت دواى هر دردى نیست و حتما باید زیر نظرپزشک ماهر و با توجه به پرخونی و کم خونی افراد و آزمایش‌های آنها تعداد دفعات و میزان خون گیری تعیین شوند.

سازمان انتقال خون مخالف است

تدوین آئین‌نامه جدید وزارت بهداشت، در حالی است که دکتر حسن ابوالقاسمی، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران می‌گوید: طبق مقررات سازمان که مقررات جهانی است، ما نمی توانیم از فرد حجامت کننده خون بگیریم، چون خون او برای مصرف سالم نیست و حداقل باید یک سال از انجام حجامت او گذشته باشد.

وی با اظهار تاسف از اینکه درصد قابل توجهی از اهداکنندگان خون در کشور به سمت حجامت رفته اند، ضمن ابراز مخالفت صددرصدی این سازمان با ترویج حجامت، تصریح می‌کند: اهدای خون از نظر ما هم برای فرد موثر است و هم به سلامت و حیات انسانهای نیازمند دیگر کمک می‌کند.

ابوالقاسمی در ارتباط با صدور مجوز حجامت از سوی وزارت بهداشت، می‌گوید: وزارت بهداشت تحت فشار دادگاه مجبور به دادن مجوزه شده است و به رغم سختگیری هایی که در حال حاضر صورت می گیرد، اما همچنان مجوز صادر می شود.

وی  البته می‌افزاید: حجامت یک عمل ممنوع شده نیست و نمی توان مردم را از انجام این کار باز داشت، بلکه باید با اطلاع رسانی، مزایای اهدای خون و معایب حجامت را برای آنان برشمرد. به گفته وی، 20 درصد مراجعان سازمان انتقال خون، به دلیل رفتارهای پرخطر، بیماری، مصرف دارو و حجامت، از اهدای خون معاف می شوند که حجامت جزو 5 مورد اول قرار دارد.

شکایت انجمن حمایت از حجامت

دکتر جهانگیری، مشاور وزیر بهداشت، در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا شکایت انجمن حمایت از حجامت به شورای نگهبان و به بدنبال آن لغو برخی از بخشنامه‌های منع حجامت مصوب وزارت بهداشت توسط  دیوان عالی کشور درست است یا نه، از این ماجرا اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: در تاثیر حجامت بر درمان بیماری ها هیچ شکی وجود ندارد، اما متاسفانه طب سنتی مستند نیست و تاکنون هیچ عمل پژوهشی به منظور مستندسازی آن صورت نگرفته و این درحالی است که درحال حاضر فاصله ای میان طب سنتی و طب روز پزشکی وجود دارد که باید تعدیل گردد.

مسئول نظارت بر مطب های پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه روزانه بر تعداد افراد استقبال کننده ازحجامت افزوده می شود، می‌گوید: وزارت بهداشت و درمان در صورتی حجامت را به عنوان یک روش درمانی قابل قبول به حساب می‌آورد که کار درمان مراجعه کنندگان با نظارت یک پزشک کارآمد انجام گیرد.

دکتر جهانگیری ادامه می‌دهد: هویت پزشک خدمت دهنده و روش درمانى وى باید مشخص باشد و تنها پزشکانى مى‌توانند حجامت کنند که دوره هاى مهارتى  و نه اطلاعاتى  را دیده و از تخصص‌هاى لازم برخوردار باشند.

به گفته وی، حجامت یک روش تهاجمی بوده و از آنجا که برای انجام حجامت و خروج خون نیاز به ایجاد خراش روی پوست است، چنانچه اصول بهداشتی رعایت نشود، عوارض جبران‌ناپذیری را برای بیمار به‌دنبال خواهد داشت.

مشاور معاون سلامت وزیر بهداشت با اعلام این که آیین نامه جدید، نه تنها از لحاظ علمى بلکه از نظر ضوابط و مقررات قانونى نیز شرایط خاصى را لحاظ کرده و جزئیات فعالیت در خصوص حجامت را شفاف کرده است، می‌گوید: بطوری‌که در آیین‌نامه اولیه‌اى که تدوین شده است، به متخلفان ابتدا تذکر شفاهى و سپس اخطار کتبى داده مى‌شود و در نهایت متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتى ارجاع مى شوند و براساس رأى این سازمان مشمول حبس، تعطیلى، جریمه یا تبرئه مى شوند.

او با بیان اینکه هم اکنون به دلیل تبلیغات سوء و گمراه کننده، افراد بسیاری به منظور خون گیری به حجامت روی می آورند تصریح می‌کند: در حال حاضر حجامت در طب جدید پزشکی توصیه شده است اما مانند طب سنتی بر آن تاکید نشده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، علیرغم این‌که وزارت بهداشت برای مواجهه و سیاست‌گذاری روش‌‌هایی مانند حجامت روش‌های محتاطانه‌تری را در پیش‌گرفته است، اما سیاست کلی وزارتخانه با سال‌های قبل تفاوتی نکرده است.

چنانکه وزیر بهداشت هم در حاشیه همایش اجلاس بسیج جامعه پزشکی در سازمان هلال احمر، با اشاره به این که چنانچه کسانی که در امر حجامت اصول بهداشتی را رعایت نکرده و از وسایل یکبار مصرف استفاده نکنند، احتمال خطر انتقال بیماریهای ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز را افزایش می‌دهند، تاکید کرده بود: به همین علت وزارت بهداشت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ترویج روش حجامت ندارد.

کد خبر 28658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز