مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

پرتاب ماهواره فجر توسط وزارت دفاع ایران خیلی‌ها را شگفت زده کرد؛ به‌خصوص رهبران کشور‌هایی را که با اعمال تحریم‌های شدید به‌دنبال کنترل و عدم‌دستیابی متخصصان ایرانی به فناوری‌های پیشرفته بودند.

ماهواره فجر

به گفته متخصصان ارسال ماهواره به مدارهاي بالا در سايه تحريم‌ها نشان از توان متخصصان بومي كشور دارد.دبير شوراي‌عالي امنيت ملي اين اقدام را پاسخي از سوي ملت ايران به تبليغات بيگانگان درخصوص توقف روند توسعه و پيشرفت نظام به‌دليل اعمال تحريم‌ها دانست.

  • مهدي سروي، مدير پروژه‌هاي فضايي صنايع الكترونيك ايران

(صا ايران) نيز اعلام كرد: ماهواره فجر كه به مدار كره زمين پرتاب شد، امكان عكسبرداري دقيق از زمين را در اختيار ايران قرار مي‌دهد. اين ماهواره در ارتفاع 240كيلومتري از سطح زمين در مدار قرار گرفت و تا فاصله 470كيلومتري از سطح زمين اوج مي‌گيرد. ماهواره فجر 3محموله را با خود حمل مي‌كندكه يكي از اين محموله‌ها مربوط به تصوير برداري است و 2محموله بعدي پس از تأييد نهايي اعلام خواهند شد. فناوري‌هاي جديد اين ماهواره شامل فناوري انتقال مداري به كمك رانشگر گاز سرد، فناوري تعيين كنترل وضعيت ماهواره از طريق پايداري چرخان فعال، فناوري تصويربرداري فضايي و فناوري تعيين و توزيع توان الكتريكي است. به گفته وي، اين شركت و وزارت دفاع قابليت انجام پروژه‌هاي فضايي ديگر را نيز دارد.

رسانه‌هاي دولتي چين با بازتاب خبر «پرتاب موفقيت آميز ماهواره فجر ايران» اعلام كردند: ايران با اين پرتاب، توان علمي و قدرت فناوري فضايي خود را به رخ دنيا كشيد. شبكه خبري «سي نا» با تأكيد بر اينكه «نبايد از هراس كشورهاي غربي نسبت به پيشرفت‌هاي ايران در اين زمينه غافل بود»، نوشت: هر چند غرب براي محدود كردن ايران در حوزه‌هاي مختلف، اين كشور را با تحريم‌هايي مواجه كرده است، اما جمهوري اسلامي ايران همچنان به پيشرفت‌هاي خود در زمينه‌هاي گوناگون ادامه مي‌دهد. «سي‌سي‌تي‌وي» در گزارشي با اشاره به اينكه اين ماهواره نسبت به مدل‌هاي قبلي پيشرفته‌تر بوده و به سيستم ناوبري مجهز است، اعلام كرد: ايران در عرصه توليد ماهواره به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي دست يافته و اين كشور قرار است تا سال2063 ماهواره ديگر را كه همگي ساخت ايران است، در مدار زمين قرار دهد.

در شرايطي كه پرتاب اين ماهواره موجب تحسين توانايي ايرانيان شده، عده‌اي از كارشناسان و صاحب‌نظران همچنان بر دغدغه‌هاي خود نسبت به روند فعاليت‌هاي فضايي كشور تأكيد دارند‌. در چنين شرايطي ‌ بسيج دانشجويي دانشكده مهندسي هوافضاي دانشگاه اميركبير در بيانيه‌اي از انحلال سازمان فضايي‌ آن انتقاد كرد.‌دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل نيز تعطيلي سازمان فضايي را عامل سرخوردگي نخبگاني عنوان كرد.

کد خبر 286289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha