سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

دکتر سمانه موهبتی-متخصص طب سنتی: دندان دردهای شدید و ناگهانی یکی از ناراحتی‌هایی است که معمولا همه افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند.

هنگام دندان درد، فرد نمي‌تواند غذا بخورد و صحبت كند و سعي مي‌كند هرطور شده درد را تسكين دهد. مسلما مراجعه به دندانپزشك و درمان قطعي راه‌حل نهايي‌است اما مي‌توان با استفاده از طبيعت و مواد طبيعي و تا زمان مراجعه به دندانپزشك نيز موقتا درد را بدون مصرف مسكن آرام كرد.

روغن ميخك را روي دندان‌ها و يا لثه‌هاي خود بماليد. ميخك نه‌تنها مي‌تواند درد را آرام ‌كند بلكه خاصيت ضدعفوني‌كنندگي هم دارد و مي‌تواند از عفونت دندان جلوگيري كند.

روزانه 3 بار سير بجويد. سير سبب قطع شدن درد دندان مي‌شود و علاوه بر آن باكتري‌ها را از بين مي‌برد.

مي‌توانيد سير له شده را با مقداري نمك و كره بادام‌زميني مخلوط كنيد و آن را روي دندان‌ها فشار دهيد. اين مخلوط را حداقل 30دقيقه روي دندان‌هاي خود قرار دهيد.

چند قطره عصاره وانيل را روي قسمت‌هاي دردناك دندان بچكانيد. اگرچه وانيل عفونت دندان را از بين نمي‌برد ولي اين فرصت را به شما مي‌دهد تا درد ناگهاني دندان‌تان را كنترل كنيد.

مقداري يخ روي قسمت‌هاي دردناك دندان‌هاي خود بگذاريد. البته كاهش درد به وسيله يخ به منشأ بروز دندان درد بستگي دارد. يخ ممكن است با بي‌حس كردن قسمتي از دندان، درد و ورم آن را كاهش دهد.

30قطره اسانس نعناع را با يك چهارم ليوان آب مخلوط كرده و از آن به‌عنوان دهانشويه استفاده كنيد. 3 بار در روز و هردفعه حداقل 30ثانيه دهانتان را با آن بشوييد. نعناع خاصيت ضد‌تورم و ضدعفوني‌كنندگي دارد و براي تسكين درد بسيار مناسب است.

روش طبيعي ديگر براي خلاصي از دندان درد، استفاده از ليموترش است. ليموترش حاوي ويتامين «ث» است و مي‌تواند عفونت را كنترل كند. مقداري آب ليموترش را روي دندان بريزيد تا درد آن ساكت شود.

از مصرف هر نوع ماده غذايي كه سبب تحريك دندان درد مي‌شود پرهيز كنيد. گير كردن غذا بين دندان‌ها باعث بروز درد در دندان خراب مي‌شود. لذا بعد از خوردن غذا، بين دندان‌ها را با نخ دندان پاك كنيد و بعد از آن، با آب نمك، دهان را شست‌وشو دهيد.

مقداري پياز خرد شده را روي دندان خود بگذاريد و منتظر شويد تا درد آن تسكين پيدا كند، سپس قطعه ديگري از پياز خرد شده را روي دندان خود بگذاريد و قطعه قبلي را دور بيندازيد. پياز يك آنتي‌بيوتيك طبيعي محسوب مي‌شود.

زنجفيل گياهي است كه مانند آسپرين عمل مي‌كند و يك مسكن فعال محسوب مي‌شود. اگر پودر زنجفيل را با آب مخلوط كنيد براي تسكين درد دندان بسيار مؤثر است. پنبه‌اي را به اين خمير آغشته كنيد، آن را فشار دهيد تا آب اضافي خارج شود و سپس آن را روي دندان دردناك و نه لثه بگذاريد. عملكرد آن به اين نحو است كه زنجفيل، پوست آن قسمت را تحريك كرده و خون را به سمت پوست مي‌كشاند و التهاب را كم مي‌كند.

بيشتر از 1600سال است كه كنجد براي تسكين درد دندان در چين كاربرد دارد. كنجد حاوي تركيباتي است كه درد را بهبود مي‌بخشد. خواص كنجد شبيه آسپرين است و مانند مسكن عمل مي‌كند. اين دانه‌ها براي تسكين درد دندان بسيار مؤثر هستند.

تهيه مرهم آن بسيار ساده است و نياز به مواد زيادي ندارد. ظرف آبي را روي حرارت بگذاريد تا جوش بيايد و سپس دانه‌هاي كنجد را در آن بريزيد. براي هر مقدار كنجد 2برابر آب لازم هست. براي اينكه تركيب تأثير بهتري داشته باشد، بايد منتظر شد تا نيمي از آب تبخير شود. مرهم را مستقيما روي قسمت دردناك بگذاريد.

استفاده از مرهم خاك رس نيز براي درمان دندان درد مفيد است. براي تهيه اين مرهم، ظرفي انتخاب كنيد كه فلزي يا پلاستيكي نباشد. خاك رس را همراه با آب در آن بريزيد. با يك قاشق چوبي آن را به هم بزنيد تا خمير نرمي درست شود. مرهم آماده است و مي‌توانيد آن را روي گونه، جايي كه احساس درد داريد به‌مدت حدود يك ساعت بگذاريد. زماني كه خاك رس خشك شد، نگهداري طولاني‌مدت آن بي‌فايده است. طي روز، گذاشتن مرهم روي موضع را با فاصله انجام دهيد. اگر در قسمت‌هاي مختلف احساس درد داريد، ‌نبايد مرهم را در يك زمان روي همه بگذاريد. اين مرهم درد را موقتا تسكين مي‌دهد اما ممكن است دوباره عود كند، به همين دليل بايد چندبار اين كار را تكرار كنيد.

کد خبر 286197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha