همشهری آنلاین: نشریه انگلیسی اکونومیست روز یکشنبه با تشریح وضعیت بحران اوکراین نوشت: جنگ داخلی در این کشور به رویارویی روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تبدیل شده است.

 اکونومیست: بحران اوکراین به رویارویی روسیه و ناتو تبدیل شده است

به گزارش ايرنا، اکونومیست افزوده است ، بعداز گذشت چند ماه آرامش نسبی در اوکراین ؛ آتش بس شکننده به هم خورد و توافق ماه سپتامبر (شهریور) در مینسک پایتخت بلاروس بین طرفین درگیر در این بحران نقض شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، ارتش اوکراین را واحدی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نامیده است، در همان حال وی نیروی نظامی در داخل روسیه را تقویت کرده است.

غرب همچنان روسیه را برای توقف ارسال سلاح به جدایی طلبان در شرق اوکراین تحت فشار قرار می دهد و سران آلمان و فرانسه در اقدامی نشان دهنده بی اعتمادی به روسیه اعلام کردند در نشست برنامه ریزی شده آستانه پایتخت قزاقستان برای مذاکرات صلح شرکت نخواهند کرد. بنابراین روسیه تصمیم به انتقام گرفت و جدایی طلبان حملات خود را به فرودگاه دونتسک از سرگرفتند که به نماد مقاومت ارتش اوکراین تبدیل شده است.

افزون بر این، الکساندر زاخارچنکو فرمانده جدایی طلبان نیز هفته گذشته به بندر ماریوپل حمله کرد. حمله موشکی به هدفی اشتباه برخورد و منطقه مسکونی را تخریب کرد که 30 غیرنظامی را کشت.

زاخارچنکو در این حادثه، اوکراین و حامیان غربی اش را مقصر شناخت. تلویزیون دولتی روسیه نیز تصاویری از سربازان انگلیسی زبان در یونیفورم نظامی و چند فرمانده آمریکایی را نشان داد و اعلام کرد: هر بار یک مقام نظامی آمریکایی به اوکراین سفر می کند؛ درگیری ها از سرگرفته می شود.

اکنون وضعیت طوری است که جنگ داخلی اوکراین به رویارویی روسیه و ناتو تبدیل شده است. چالش های اقتصادی علیه روسیه با تحریم های آمریکا و اروپا علیه مسکو افزایش و رتبه اعتباری روسیه که توسط موسسه آمریکایی 'استاندارد و پور' بررسی شده، کاهش یافته است. کاهش قیمت نفت و سقوط مستمر ارزش روبل، تورم را در روسیه به شدت افزایش داده و فشار بر مردم عادی را بیشتر کرده است.

روسیه برای جلوگیری از بحران ،تدابیر اقتصادی را آغاز و اقدامات دفاعی جدیدی در داخل روسیه مد نظر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، الحاق شبه جزیره کریمه و جنگ اوکراین به پوتین برای کسب قدرت بیشتر در داخل کشور کمک کرد؛ اما در حالی که وضعیت اقتصادی وخیم می شود وی نمی تواند موضوع درگیری ها در شرق اوکراین را فراموش کند.

'کارل بیلدت' وزیر امور خارجه پیشین سوئد و کارشناس مسائل روسیه می گوید پوتین قصد دارد ساختار اروپا را که بعد از جنگ جهانی دوم پدید آمده است برهم بزند، وی از طریق جنگ اطلاعاتی و حتی در صورت لزوم نیروی نظامی این کار را خواهد کرد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه بررسی می کند که شامل ممنوعیت استفاده روسیه از سامانه 'سوئیفت' یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است؛ این امر می تواند تبعات اسفباری برای اقتصاد داشته باشد.

دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه هشدار داد این امر با اقدام تلافی جویانه غیرمحدود روسیه روبرو خواهد شد. اما غیر از روسیه، اوکراین نیز از این اقدام ضرر می کند و می تواند این کشور را به جنگی تمام عیار بکشاند.

همه این تدابیر می تواند شرایط را دشوارتر و خطرناک تر از وضعیت جنگ سرد بکند. 'ایگور ایوانف' وزیر امور خارجه پیشین روسیه معتقد است در صورت فقدان گفت وگوهای سیاسی با بی اعتمادی دوجانبه که به شدت افزایش یافته است، احتمال بروز حوادثی که تسلیحات هسته ای نیز در آن باشد هر روز بیشتر می شود.

کد خبر 286006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha