یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: درمان جدید مبتنی بر سلول‌های بنیادین، امید به درمان بدون جراحی مفصل لگن را در بیماران افزایش خواهد‌داد، درمانی که به بیماران کمک خواهد‌کرد استخوان آسیب‌دیده را در بدن دوباره رشد دهند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، قرار است پنج بيمارستان عضو سيستم درمان ملي در بريتانيا اين درمان را به صورت آزمايشي روي بيماران اجرا كنند. پزشكان معتقدند با كمك اين شيوه مي‌توان نسوج آسيب‌ديده را پس از يك بار تزريق دوباره ترميم كرد.

به گفته متخصصان، اين شيوه درماني مي‌تواند نجات بخش بيماران مبتلا به بيماري‌هاي استخواني از قبيل آواسكولار باشد و زندگي آنها را متحول سازد. اين بيماران معمولا پيش از جراحي جايگزيني استخوان مفصل ران، سال‌ها با درد زندگي مي‌كنند. آواسكولار نكروز يا AVN نوعي بيماري مفصل ران است كه منجر به مرگ نسج استخوان و از بين رفتن استخوان مفصل به واسطه نبود خون كافي در منطقه آسيب‌ديده مي‌شود. به گفته متخصصان ارتوپد درمان بدون جراحي مي‌تواند زندگي بسياري از اين بيماران را متحول سازد.

دليل ابتلا به اين بيماري ناشناخته‌است، اما عوامل ابتلا به آن مي‌تواند آسيب‌ديدگي و يا روماتيسم باشد. اين بيماري همچنين مي‌تواند از عوارض جانبي شيمي‌درماني يا پرتودرماني باشد. سالانه بيش از 150 هزار نفر مبتلا به اين بيماري در آمريكا و اروپا تحت جراحي قرار مي‌گيرند تا مفصل ران در آنها جايگزين شود.

در اين درمان ابتدا مغز استخوان از بدن بيمار استخراج مي‌شود و سلول‌هاي بنيادين آن كشت داده مي‌شوند، سلول‌هايي كه از توانايي تبديل شدن به هر نوع سلولي را خواهند‌داشت. سلول‌ها در آزمايشگاه به سلول‌هاي سازنده استخوان تبديل خواهند‌شد و سپس به منطقه آسيب ديده از مفصل ران تزريق خواهند شد تا زمينه رشد دوباره استخوان آسيب‌ديده را فراهم آورند.

اين شيوه در درمان مبتلايان به بيماري AVN كه زانوها و شانه‌هاي آنها را درگير كرده‌است نيز كاربرد خواهد‌داشت. جراحي اين بيماري روندي بسيار دشوار و دردناك است، اين جراحي با برداشتن بافت مرده استخوان همراه خواهد بود تا عروق خوني جديد فرصت شكل‌گيري به دست آورند و پس از آْن استخواني از ديگر بخش‌هاي بدن به بخش آسيب ديده پيوند زده مي‌شود.

کد خبر 285981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha