یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

اصغر اصغری: دهه فجر معمولا با چند اتفاق بزرگ هنری نیز همراه است که شاید معروف‌ترین آنها جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است.

cinema

 فارغ از اينكه اين جشنواره و فيلم‌هاي اكران شده در آن تا چه اندازه توانسته به اهداف خود در معرفي سينماي متناسب با انقلاب اسلامي ايران دست پيدا كند، اكران همزمان فيلم‌ها فرصت مناسبي است تا بتوانيم سبد سينمايي خانواده خود در سال آينده را تعريف كنيم. راهنماي جمع و جور اين صفحه هم قرار است به شما در اين كار كمك كند.

  • چطور بليت جشنواره را تهيه كنيم؟

آنهايي كه جزو حرفه‌اي‌هاي جشنواره رفتن هستند حتما تا به حال بليت‌هاي خود را به شكل اينترنتي پيش‌ خريد كرده‌اند. حالا كه شما اين صفحه را مي‌خوانيد اين امكان ديگر وجود ندارد. فقط از همين حالا براي سال آينده يادتان باشد كه مزيت خريد اينترنتي اين است كه هم دردسر در صف ايستادن نداريد، هم مي‌توانيد از تخفيف دانشجويي استفاده كنيد و هم صندلي‌ مورد نظرتان را انتخاب كنيد. به هر حال تنها گزينه باقيمانده حالا اين است كه يك راست برنامه سينماهاي اكران‌كننده فيلم جشنواره را از روي سايت www. fajrfilmfestival. com يا ديگر رسانه‌ها نگاه كنيد و پس از انتخاب فيلم و سينماي مورد نظرتان به گيشه فروش بليت سينما برويد. فقط حواستان باشد كه مسلما در ايام جشنواره، استقبال براي تماشاي فيلم‌ها بيشتر است و بايد كمي زودتر راهي شويد. قيمت بليت هم از ۵ تا ۹ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

  • براي فيلم ديدن كدام سينماها برويم؟

۱۴ سينما براي اكران فيلم‌هاي جشنواره امسال درنظر گرفته شده است. اين سينماها در نقاط مختلف شهر قرار دارند تا تمام اهالي پايتخت بتوانند به راحتي پاي فيلم‌هاي جشنواره بنشينند. پيشنهاد ما رفتن سراغ پرديس‌هاي سينمايي است.

جدول تقسيم بندي سينماها
گروه بندي سينماها قيمت بليت در گيشه
گروه الف آزادي، كورش، جوان، زندگي، فرهنگ، ملت و ماندانا 9000 تومان
گروه ب استقلال، شكوفه، سروش و فلسطين 7000 تومان
گروه ج پرديس تماشا، پرديس راگا و پرديس كيان 5000 تومان
  • چطور فيلم را انتخاب كنيم؟

قرار نيست شما از هر نوع فيلمي خوشتان بيايد. بعضي‌ها از ملودرام اجتماعي خوش‌شان مي‌آيد، بعضي ديگر از كمدي و بعضي هم از فيلم‌هاي ترسناك. ميان فيلم‌هاي جشنواره امسال بگرديد و ژانر مورد نظر خود را پيدا كنيد و بعد راهي سينما شويد. از پيش‌بيني‌هاي مجله‌هاي سينمايي و رسانه‌هاي ديگر نسبت به فيلم‌هاي امسال هم مي‌توانيد كمك بگيريد. يادتان باشد اگر يك علاقه‌مند فيلم‌هاي كمدي براي تفريح كردن به سينما برود و يك فيلم ترسناك ببيند بعد از پايان فيلم، احساسي به غير از تلف كردن وقتش نخواهد داشت. جدول ما درباره فيلم‌ها شايد به كارتان بيايد.

  • تفاوت‌هاي فيلم ديدن در جشنواره

جشنواره۴بخش دارد؛‌ بخش سوداي سيمرغ (همان مسابقه اصلي)، بخش نگاه نو (رقابت فيلمسازاني كه نخستين كارشان است)، بخش سينما حقيقت (همان فيلم‌هاي مستند) و بخش سينماي هنر و تجربه (همان فيلم‌هايي كه ارزش هنري دارند و معمولا فرصت اكران تجاري پيدا نمي‌كنند) .
نكته اساسي اينجاست كه شما بدون هيچ قضاوتي به ديدن فيلم‌ها مي‌رويد، چون معمولا فيلم‌ها تا قبل از جشنواره ديده نشده‌اند و بيشتر اظهارنظرها در حد حدس و گمان است. شما مي‌توانيد به فيلمي كه مي‌بينيد رأي دهيد كه اين رأي‌ها، برنده سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را مشخص مي‌كند.

جدول راهنماي فيلم هاي امسال
نام فيلم كارگردان بازيگران توضيح كوتاه
ارغوان كيوان عليمحمدي-اميد بنكدار مهتاب كرامتي،مهدي احمدي، شقايق فراهاني اگر به فرم در سينما اهميت مي‌دهيد  اين فيلم را ببينيد
خانه دختر شهرام شاه حسيني حامدبهداد، پگاه آهنگراني، باران كوثري پرويز شهبازي فيلمنامه را نوشته و يك فيلم اجتماعي است
بهمن مرتضي فرشباف فاطمه معتمدآريا، احمدرضا حامد داستاني اجتماعي دارد و ماجراي يك پرستار است
خداحافظي طولاني فرزاد موتمن سعيد آقاخاني، ساره بيات، ميترا حجار گويا قصه تلخي دارد با متفاوت‌ترين بازي آقاخاني
تا آمدن احمد صادق صادق دقيقي افسراسدي، پرهام دلدار، مهدي فقيه فيلم دفاع مقدسي است و درباره مقاومت مردم خارك
دوران عاشقي عليرضا رئيسيان ليلا حاتمي، شهاب حسيني يك ملودرام است كه با مسائل اجتماعي روز در هم آميخته
تگرگ و آفتاب رضا كريمي پريوش نظريه، جواد عزتي فيلم دفاع مقدسي است البته بيشتر درباره وقايع پس از جنگ
ايران برگر مسعود جعفري جوزاني علي نصيريان، محسن تنابنده، حميد گودرزي يك فيلم كمدي است در فضايي روستايي
روباه بهروز افخمي حميد گودرزي، بابك حميديان، مرجان شيرمحمدي درباره ترور دانشمندان هسته‌اي
حكايت عاشقي احمد رمضان زاده بهرام رادان، شيلان رحماني عاشقانه‌اي در بستر دفاع مقدس و بمباران شيميايي حلبچه
شيفت شب نيكي كريمي محمدرضا فروتن، ليلا زارع، سحر قريشي مسلما فيلمي زنانه است از تنها كارگردان زن جشنواره امسال
رخ ديوانه ابوالحسن داوودي طناز طباطبايي، صابر ابر، نازنين بياتي فضايي جوانانه دارد و درباره شبكه‌هاي اجتماعي است
اعترافات ذهن خطرناك من هومن سيدي نگار جواهريان، بابك حميديان، رويا نونهالي يك تريلر خياباني است درباره زندگي مصيب بار چند آدم
شكاف كيارش اسدي زاده هانيه توسلي، بابك حميديان، پارسا پيروزفر يك درام شهري است و درباره يك بحران در زندگي يك زوج
طعم شيرين خيال كمال تبريزي شهاب حسيني، نازنين بياتي،‌پريوش نظريه قصه اي رمانتيك كه ارتباطي هم با طبيعت و محيط زيست دارد
شرفناز حسن نجفي حميرا رياضي، علي اوسيوند فيلمي درباره نگراني هاي يك مادر نسبت به فرزندش
بوفالو كاوه سجادي حسيني پرويز حسيني، سهيلا گلستاني يك درام اجتماعي است با لوكيشن هاي زيباي بندرانزلي
عصر يخبندان مصطفي كيايي بهرام رادان، مهتاب كرامتي، آنا همتي يك ملودرام تلخ است درباره همسرها و موضوع اعتياد
قول محمدعلي طالبي مهدي شيرودي، معصومه ميرحسيني سينماي كودك و از جشنواره كودك 6 جايزه گرفته
من ديه گومارادونا هستم بهرام توكلي گلاب آدينه، سعيد آقاخاني، ويشكا آسايش فيلمي كمدي است درباره طبقه مستضعف
مزارشريف عبدالحسن برزيده حسين ياري، مسعود رايگان درباره اشغال مزارشريف توسط طالبان است
مشرف به كوچه اي بي نام هاتف عليمرداني فرهاد اصلاني،‌ باران كوثري، پانته آ بهرام داستان اجتماعي دارد و درباره اختلافات 2 خانواده فقير
فرار از قلعه رودخان غلامرضا رمضاني محمد بحراني، سيروس همتي سينماي كودك است و درباره قول يك معلم به دانش آموزان
مرگ ماهي سيدروح الله حجازي نيكي كريمي، علي مصفا، طناز طباطبايي فيلمي اجتماعي است و تكميل كننده سه گانه آقاي حجازي

* اگر شغل و حرفه‌تان ارتباط مستقيمي با سينما ندارد، براي ديدن فيلم‌ها خيلي هول نكنيد. همين فيلم‌ها را مي‌توانيد چندوقت ديگر و بدون استرس تهيه بليت، در همه سينماها با خيال راحت ببينيد. تازه آن موقع نقدهاي مختلف درباره فيلم‌ها نوشته شده و مي‌توانيد فيلم‌هاي ضعيف يا با محتواي نامطلوب را به‌سادگي از فهرست‌تان حذف كنيد. ضمن اينكه فرصت تماشاي خانوادگي فيلم را هم به خودتان خواهيد داد.

* ديدن فيلم‌هاي جشنواره در سالن تاريك سينما شايد براي شما يك تفريح مفرح به‌حساب بيايد ولي براي كودكتان نه‌تنها هيچ لذتي به همراه نخواهد داشت بلكه بسيار هم كسل‌كننده خواهد بود. حضور كودكان در سالن سينما همان قدر كه مي‌تواند براي شما دردسر درست كند مي‌تواند باعث آزار و اذيت ديگر تماشاگران شود.

* فيلم ديدن هم در جشنواره آدابي دارد كه رعايت آنها، شخصيت شما را نشان مي‌دهد. بايد كمي رفتار حرفه‌اي‌تري نسبت به سينما رفتن‌هاي عادي داشته باشيد. به هيچ وجه موقع تماشاي فيلم با بغل‌دستي‌‌تان صحبت نكنيد، چون پچ پچ شما باعث آزار و اذيت تماشاگران رديف‌هاي جلو يا عقب‌تان خواهد شد. بسته چيپس و پفك را هم خيلي در دست تان تكان ندهيد و جا به جا نكنيد، صدايش تمركز ديگران را براي فيلم ديدن به هم مي‌ريزد. زباله‌هاي خوراكي‌هايتان را هم زير صندلي‌ها نريزيد، سئانس‌هاي بعد هم وجود دارد و يك عده ديگر قرار است روي همين صندلي كه شما نشسته‌ايد به تماشاي فيلم‌هاي جشنواره بنشينند.

كمي در انتخاب فيلم‌هاي جشنواره دقت كنيد. اگر مي‌خواهيد يك مخاطب جدي هنر هفتم به‌حساب بياييد، همين جوري سينما نرويد. عاميانه‌ترين كار ممكن اين است كه شال و كلاه كنيد و خودتان را به نخستين سينماي اكران‌كننده فيلم‌هاي جشنواره نزديك محل سكونت‌تان برسانيد و بعد هم هر فيلمي روي پرده بود تماشا كنيد. بهتر اين است كه قبل از شال و كلاه كردن، كمي درباره فيلم‌ها تحقيق كنيد و متناسب با سليقه و روحيه اين روزهاي خودتان فيلمي را انتخاب كنيد.

حساب و كتاب فيلم ديدن در جشنواره كمي دقيق‌تر از فيلم ديدن روزهاي عادي در سينماست. اگر مي‌خواهيد موقع شروع فيلم جار وجنجال به‌پا نشود و مشكلي با ديگران پيدا نكنيد، حتما نيم‌نگاهي به شماره صندلي‌تان كه روي بليت ثبت شده بيندازيد. سر جايتان بنشينيد تا پس از چند دقيقه از شروع فيلم مجبور نشويد از عالم فيلم بيرون بياييد و صندلي‌تان را ترك كنيد.

کد خبر 285977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha