یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: در جامعة سنتی، تغییرات اساسی وجود ندارد و تغییرات بسیار کُند و نامحسوس هستند؛ اما در جامعة مدرن، تغییر سریع وجود دارد.

سبک زندگی

معمولاً برای ما این سؤال که چرا شرایط تغییر نمی‌کند، مطرح نمی‌شود، بلکه به‌محض تغییر شرایط، این سؤال پیش می‌آید که چرا شرایط تغییر کرد؟

برای پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث تغییر در روند موجود شد و ما را با پیامدها و علل جدید مواجه ساخت، به‌سراغ نظریه‌ها می‌رویم.

  • نظریه‌های مرتبط با سبک زندگی

معمولاً برای ما این سؤال که چرا شرایط تغییر نمی‌کند، مطرح نمی‌شود، بلکه به‌محض تغییر شرایط، این سؤال پیش می‌آید که چرا شرایط تغییر کرد؟

برای پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث تغییر در روند موجود شد و ما را با پیامدها و علل جدید مواجه ساخت، به‌سراغ نظریه‌ها می‌رویم. از این مقدمه می‌توان دریافت که انسان‌ها در زمان تغییر، به دنبال پاسخ به چرایی و چگونگی می‌روند.

اگر فضای زیست، تفکر، نگرش و معیشت انضمامی ما یک فضای ثابت باشد، کمتر سؤال از چرایی و چگونگی آن مطرح می‌شود؛ چرا که ثبات، امری عادی است.

در جامعة سنتی، تغییرات اساسی وجود ندارد و تغییرات بسیار کُند و نامحسوس هستند؛ اما در جامعة مدرن، تغییر سریع وجود دارد.

اگرچه در برخی از دوره‌ها، جامعة مدرن شاهد تغییرات مؤثرتر و شدیدتری بوده است، هیچ زمانی نیست که جامعة مدرن خالی از تغییرات سریع بوده باشد. می‌گویند جوامع از ۱۹۸۰ به این‌سو، لحظه‌به‌لحظه در حال تغییر هستند.

در نتیجه، تغییر، مؤلفة جامعة مدرن است و به همین دلیل، آن‌هایی که اهل دقت هستند معتقدند جامعه‌شناسی، علم جامعة مدرن است.

در جامعة مدرن، علاوه بر اینکه انسان‌ها در حال تغییر هستند، نسبت به این تغییرات علم دارند. اگرچه در زندگی افرادی که دو نسل قبل از ما زندگی کرده‌اند هم تغییراتی نسبت به گذشتة خودشان وجود داشته.

این تغییرات با آگاهی آنان همراه نبوده است. در نتیجه، اولین ویژگی جامعة مدرن این است كه در حال تغییر سریع است و دومین ویژگی این جامعه، آگاهی افراد نسبت به تغییرات خودشان است.

انسان جامعة امروزی نسبت به باورهای گذشتة خود، تردید و تشکیک می‌کند و ممکن است در آینده هم به تغییر باورهای فعلی خود شک کند.

از اینجا به یک مسئلة سوم می‌رسیم که انسان جامعة مدرن، علاوه بر اینکه تغییر می‌کند و علم به تغییر دارد، تغییر را امری ارزشمند می‌داند. انسان امروزی تغییر را بدون توجه به اینکه چه محتوایی دارد، می‌خواهد.

منبع:همشهري خردنامه

کد خبر 285975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha