شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: باترمیلک یا آب‌دوغ یا شیر پس‌چرخ در گذشته‌ها به مایع با مزه خوشایندی گفته می‌شد که پس از گرفتن کره از شیر به جای می‌ماند و تکه‌های ریزی از کره خامه‌ای اغلب در این مایع شناور بود که باعث می‌شد اندکی مزه ترش هم پیدا کند.

buttermilk

امروزه اما برای تهیه آب‌دوغ  «باکتری‌های اسیدلاکتیکی»- معمولا لاکتوباسیلوس لاکتیس یا لاکتوباسیلوس بولگاریوس- را به شیر کم‌چربی اضافه می‌کنند. این مایع با مزه ترش را «آب‌دوغ کشت‌داده‌شده» می‌نامند و همان خصوصیات نوشیدنی لبنی تخمیرشده کفیر را دارد.

آب‌دوغ که مانند کفیر و ماست حاوی پروبیوتیک‌ها و سایر فراورده‌هایی است که حاوی کشت‌های زنده باکتریایی هستند، به گفته طرفدارانش حاوی سودمندی‌های بسیار برای سلامت است. به علاوه این محصول نسبت به شیر کامل، کالری و چربی کمتری دارد و ممکن است به پیشگیری یا تخفیف علائم اختلالات گوارشی هم کمک کند.

آب‌دوغ ممکن است برای تهیه پن‌کیک، سس سالاد، سوپ، نان و بیسکوئیت به کار رود. آب‌دوغ با توجه به باکتری‌های اسیدلاکتیکی موجود در آن دوام طولانی‌تری نسبت به شیر معمولی دارد.

می‌توانید در خانه شکلی از آب‌دوغ ترش‌مزه را که البته حاوی کشت باکتریایی زنده نیست، با افزودن یک قاشق چایخوری سرکه یا آب‌لیمو به شیر معمولی و ده دقیقه زمان دادن برای بریدن شیر، تهیه کنید.

منبع: LiveScience

کد خبر 285926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha