علی ابراهیمی: اتحادیه پوشاک اعلام کرده که در نمایشگاه پوشاک امسال به‌علت حضور همزمان فعالان پوشاک ترکیه، شرکت نخواهد کرد.

پوشاک

همزمان برخي فعالان بازار هم گفته‌اند كه در آستانه شب عيد هزينه نابساماني بازار پوشاك بر دوش مصرف‌كنندگان خواهد افتاد.
نمايشگاه پوشاك ايران و تركيه در حالي از امروز تا 15بهمن‌ماه به‌طور همزمان بر پا مي‌شود كه برخي توليد‌كنندگان داخلي از تحريم اين نمايشگاه خبر داده و دليل آن را به خطر افتادن بازار شب عيد خود و كاهش 40درصدي تعرفه واردات پوشاك تركيه‌اي اعلام كرده‌اند.

در همين زمينه، مونا طاهري يك عضو اتحاديه پوشاك بر پايي همزمان نمايشگاه پوشاك تركيه و ايران را جنگ نابرابر با توليد ملي قلمداد و اعلام كرد: به‌دليل بي‌توجهي وزارت صنعت به خواسته‌هاي توليدكنندگان ايراني، نمايشگاه امسال را تحريم مي‌كنيم چرا كه اين وزارتخانه به‌راحتي مجوز حضور پوشاك ترك در كشور را داده است.

مونا طاهري با بيان اينكه سال گذشته درخصوص ضربه ورود پوشاك تركيه‌اي به كشور هشدار داده بوديم، اما متأسفانه كسي توجه نكرد، به نسيم گفت: وقتي پوشاك داخلي از ابعاد مختلف توان رقابت با پوشاك خارجي را ندارد، نبايد اجازه ورود به پوشاك خارجي داده شود. بر اين اساس به‌دليل آنكه وزارت صنعت به خواسته‌هاي توليد‌كنندگان پوشاك احترام نمي‌گذارد، تصميم گرفتيم كه نمايشگاه امسال را تحريم كنيم.

  • اجحاف به مصرف‌كنندگان پوشاك

پس‌لرزه‌هاي توافقنامه تجارت ترجيحي ايران و تركيه در صنعت نساجي و پوشاك و كشمكش توليد‌كنندگان داخلي و وزارت صنعت در حالي ادامه دارد كه مصرف‌كنندگان ايراني به‌دليل نبود نظارت بر توليد و عرضه اين اقلام و سهم بيش از 70درصدي قاچاق از بازار پوشاك كشور و قيمت تمام‌شده بالاي پوشاك توليد داخل، مجبور به پرداخت هزينه‌هاي اضافي براي تأمين اين اقلام هستند.

عرضه پوشاك گران توسط برخي فروشگاه‌هاي به ظاهر نمايندگي‌ برندهاي خارجي، اعمال تخفيف‌هاي غيرواقعي(حراج 50 تا 70درصدي غيرواقعي فصل) توسط اين برندها، استفاده از پوشاك قاچاق و بي‌كيفيت (چيني و تركيه‌اي)، پرداخت هزينه‌هاي گزاف براي خريد پوشاك نه چندان كيفي توليد داخل يا كالاهاي ايراني با برچسب برندهاي خارجي از مصاديق اجحاف به مصرف‌كنندگان پوشاك است.

با وجود اين در نشست خبري ديروز، دست‌اندركاران توليد و عرضه پوشاك از اتخاذ تدابيري براي حمايت از توليد و مصرف پوشاك در كشور خبر دادند. تشكيل كارگروه حمايت از صنعت نساجي و پوشاك در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از 3‌ماه پيش براي نظارت بر همه مراحل توليد، واردات و عرضه اين محصولات، بالا بردن ريسك قاچاق پوشاك، مقابله با عرضه پوشاك قاچاق از طريق رهگيري در بازار مصرف و تعيين مهلت 3 ماهه به نمايندگي‌هاي پوشاك خارجي براي ثبت برند و محصولات خود ازجمله طرح‌هاي درازمدت براي تأمين حقوق مصرف‌كنندگان پوشاك است كه بدون هيچ سازوكار اجرايي مشخصي اعلام شده است.

  • پذيرش نامناسب بودن زمان نمايشگاه

انتقاد توليد‌كنندگان داخلي از نحوه و زمان برپايي نمايشگاه پوشاك ايران و تركيه و درنظر گرفتن تخفيف 40درصدي براي ورود پوشاك تركيه‌اي به كشورمان در حالي ادامه دارد كه ديروز مديركل نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز با انتقاد از برپايي نمايشگاه پوشاك تركيه در ايام پاياني سال اعلام كرد: ترجيح ما اين بود كه نمايشگاه مذكور در آذر‌ماه نه نزديك عيد برگزار شود و مي‌توانستيم در انتخاب زمان آن بهتر عمل كنيم. اما همزمان‌بودن اين نمايشگاه با نمايشگاه تركيه در ايران باعث ايجاد رقابت مي‌شود.

گلناز نصر‌اللهي با بيان اينكه نمايشگاه پوشاك ايران و تركيه فروش كالا ندارد، در مورد فهرست كالاهاي مشمول اين توافقنامه اعلام كرد: تنها قرار گرفتن يك نوع نخ در فهرست اقلام اين توافقنامه ممكن است مشكل‌ساز شود كه براساس ماده 11توافقنامه مذكور، امكان اصلاح آن با بازنگري در فهرست اقلام كالايي قرارداد تجارت ترجيحي وجود دارد. وي با اشاره به اينكه براي جلوگيري از قاچاق كالا مهم‌ترين راهكار افزايش ريسك قاچاق است، افزود: بايد كاري كنيم كه واردات قاچاق به سمت واردات رسمي برود كه اين امر در زمان بالا بودن تعرفه‌ها امكان‌پذير نيست.

کد خبر 285916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha