شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

درحالی‌که انتقادها از ناکارآمدی ائتلاف هوایی آمریکا علیه داعش در عراق هر روز بیشتر می‌شود، دیروز مقام‌های واشنگتن از احتمال اعزام نیروی زمینی به عراق خبر دادند تا بدین‌ترتیب آمریکا آماده ورود نظامی به عراق شود.

تلاش داعش برای فرار از شکست در موصل

به گزارش خبرگزاري رويترز، وزير دفاع آمريكا روز شنبه‌احتمال داد كه كشورش به‌منظور گردآوري داده‌هاي اطلاعاتي و شناسايي مواضع گروه تروريستي داعش در عراق، نيروهاي زميني «غيرجنگي» به عراق اعزام كند. چاك هگل افزود: استقرار اين نيروها در عراق جداي از 4500نظامي‌اي است كه در حال حاضر در كار آموزش‌دهي نيروهاي آمريكايي و ارائه مشاوره به آنان فعاليت دارند.

هگل در گفت‌وگو با شبكه خبري سي ان ان گفت: شايد در نهايت ناچار شويم نيروهاي زميني غيرجنگي به عراق اعزام كنيم تا داعش را شكست دهيم. اظهارات وزير دفاع آمريكا درحالي بيان مي‌شود كه پيش از وي 3مقام آمريكايي ديگر دراين باره اظهارنظر كرده بودند. ژنرال مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترك آمريكا در پاييز گذشته در جلسه‌اي در كنگره گفته بود كه شايد نيروهاي آمريكايي ناچار شوند به‌صورت زميني نيز در عراق به ايفاي نقش بپردازند.

در حال حاضر آمريكا به‌صورت هوايي مواضع داعش را بمباران مي‌كند و نيروهاي آن در عراق بنا به گفته مقام‌هاي واشنگتن در كار ارائه مشورت‌هاي ميداني و فرماندهي هستند. افزون بر دمپسي، جان مك‌كين نماينده جمهوريخواه سناي آمريكا هم بر ضرورت اعزام نيروهاي زميني براي مشاركت در جنگ عليه داعش در عراق و سوريه تأكيد كرده بود. وي كه رياست كميسيون نيروهاي مسلح سنا را نيز بر عهده دارد، گفته بود كه هيچ اعتمادي به دولت اوباما ندارد زيرا هيچ راهبردي براي شكست داعش ترسيم نكرده است.

باراك اوباما هم به‌عنوان ارشدترين مقام آمريكايي در سخنراني سالانه خود در حضور نمايندگان مجلس نمايندگان و سناي آمريكا در كنگره، خواستار دريافت موافقت كنگره براي اعزام نيروهاي زميني به عراق شده بود. اظهارات مقام‌هاي ارشد نظامي و سياسي آمريكايي براي اعزام نيرو به عراق در حالي بيان مي‌شود كه تاكنون مقام‌هاي بغداد با ايجاد هرگونه پايگاه نظامي آمريكايي در كشورشان مخالفت كرده‌اند. به‌نظر مي‌رسد دمكرات‌ها آهسته آهسته استراتژي خود براي شكست داعش تا پايان سال‌جاري ميلادي را آغاز كرده‌اند تا در پايان اين سال كه آماده نبردهاي انتخاباتي رياست‌جمهوري مي‌شوند، يكي از مهم‌ترين برگ برنده‌هاي خود را در اين پيكارهاي انتخاباتي رو كنند.

  • مرگ كارشناس شيميايي داعش

فرماندهي مركزي آمريكا  از كشته شدن يك كارشناس تسليحات شيميايي داعش در عراق خبر داد. اين كارشناس معروف به ابومالك هفته گذشته در حمله‌اي هوايي در نزديكي موصل مركز استان نينوا در شمال غرب عراق كشته شده‌است. او از كارشناسان تسليحات شيميايي دوران صدام بوده‌است.

کد خبر 285915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha