شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

حدود ۲ هفته دیگر ۷ سال از شبی که خیابان الحدیقه در منطقه کفرسوسه دمشق با انفجاری مهیب لرزید و شهادت عماد مغنیه فرمانده ارشد حزب‌الله در آن رقم خورد می‌‌گذرد.

 عماد مغنیه

روزنامه واشنگتن‌پست حالا پس از گذشت سال‌ها از آن شب و درحالي‌كه به تازگي جهاد فرزند اين فرمانده حزب‌الله هم توسط رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده در گزارشي همكاري سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) و موساد را در اين عمليات ترور افشا كرده است. واشنگتن پست با تأكيد بر اينكه اين عمليات مشترك با تأييد مستقيم جورج بوش، رئيس‌جمهور وقت آمريكا انجام شده اعلام كرده بمبي كه در ماشين پاجرو حاج‌رضوان جاسازي شده بود ساخت آمريكا و طراحي سيا بوده است.

خبرنگاراني كه اين گزارش را نوشته‌اند سال‌ها به‌دنبال جزئيات اين عمليات ترور در خاك يك كشور خارجي بودند اما انتشار اين گزارش در زماني صورت گرفته كه انزواي رژيم صهيونيستي هر روز بيشتر مي‌شود و مقام‌هاي اين رژيم شايد بيشتر از هر وقت ديگري دوست دارند بگويند همدستاني دارند و تنها نيستند. براساس گزارش واشنگتن‌پست عمليات ترور عماد مغنيه در شب 12فوريه سال 2008به‌دنبال همكاري چندين ماهه سيا و موساد براي فعاليت جاسوسي در سوريه صورت گرفت و بمب به‌كار گرفته شده براي شهادت فرمانده حزب‌الله در يكي از پايگاه‌هاي سيا در كاروليناي شمالي ساخته شده بود.

مقام‌هاي سابق سيا در گفت‌وگو با واشنگتن پست اعلام كرده‌اند كه اين بمب 25بار در اين پايگاه مورد آزمايش قرار گرفت تا از تخريب و كشندگي آن اطمينان حاصل شود. بمب به‌كار گرفته شده در عمليات ترور در زاپاس ماشين فرمانده حزب‌الله جاسازي شده بود و طراحي آن به شكلي بود كه هزاران شيء برنده پس از انفجار در داخل خودرو پخش شده است. تيمي از سيا، عماد مغنيه را زيرنظر داشتند، اما اين مأموران رژيم صهيونيستي بودند كه در تماس با آمريكايي‌ها بمب را فعال كردند. اين بمب پس از گزارش مأموران ميداني در دمشق از تل‌آويو و به‌صورت كنترل از راه دور منفجر شد. واشنگتن پست گزارش داده كه مقام‌هاي آمريكا توانايي اين را داشتند كه عمليات ترور را متوقف كنند اما اين كار را نكردند. در گزارش واشنگتن پست آمده است كه آمريكا و رژيم صهيونيستي عماد مغنيه را خطري جدي براي خود مي‌دانستند و به همين‌خاطر همه نيروي خود را براي ترور او به‌كار گرفتند.

  • عمليات تروريستي در خاك سوريه

سيا هنوز نسبت به گزارش چگونگي ترور و به شهادت رساندن عماد مغنيه واكنشي نشان نداده كه در عرف حقوقي صحت اطلاعات آن را ثابت مي‌كند. اين در حالي است كه اين عمليات نقض قوانين بين‌المللي و عمليات تروريستي در خاك كشور ديگر به‌حساب مي‌آيد. ماري الن اوكانل، استاد حقوق بين‌الملل در گفت‌وگو با واشنگتن پست گفته است: اين نحوه عمليات توسط تروريست‌ها و گنگسترها استفاده مي‌شود و ابتدايي‌ترين حقوق بين‌المللي را نقض مي‌كند.

 

کد خبر 285913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha