مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش زمانی که دایناسورها در زمین زندگی می‌کردند، کهکشان NGC۷۷۱۴ به حد قابل توجهی به کهکشانی دیگر نزدیک شده و برخورد این دو با هم، یکی از بازوهای این کهکشان را به اعماق فضا تبعید کرد.

کهکشان

براساس گزارش ديسكاوري، اين ستاره‌هاي پراكنده و رانده شده اكنون پلي ستاره‌اي را به سوي كهككشان ديگر، NGC7715 ايجاد كرده‌اند كه از طريق آن مواد ستاره‌ساز را با يكديگر تبادل مي‌كنند. هردو اين كهكشان‌ها درحدود 100 ميليون سال نوري از يكديگر فاصله دارند.

هابل

اين برخورد خشونت‌بار كهكشاني براي كهكشان NGC7714 چندان هم بد‌يمن نبوده و منجر به بروز اغتشاشي در گازهاي ميان‌ستاره‌اي درون كهكشان شده كه موجي جديد از تولد ستارگان را در ميان اين مارپيچ كيهاني خلق كرده‌است. اين موج ستاره‌زايي نيز توسط تلسكوپ هابل به شكل ردي آبي و درخشان به ثبت رسيده‌است.

ستاره‌شناسان به واسطه شدت بالاي تولد ستارگان در اين كهكشان، آْن را كهكشان انفجار ستاره‌اي ولف-رايت مي‌نامند. بسياري از ستاره‌هاي بزرگ و غول‌پيكر ولف-رايت ناميده مي‌شوند، اين نامي است كه به ستاره‌هاي بسيار غول‌پيكر، داغ و پرهياهو اختصاص داده مي‌شود كه از زندگي پرسرعت و مرگ زودرسي برخوردارند و پيش از مرگ حجم زيادي از گازهاي داغ را به اطراف پراكنده مي‌كنند.

از اين‌رو، آنچه در ابتدا به شكل يك برخورد كيهاني خشمگينانه آغاز شد،‌ به موجي از ستاره‌زايي تبديل‌شده‌است كه به تدريج منجر به انفجارهاي ستاره‌هاي ولف-رايت شده و بذر ايجاد ستاره‌هاي جديد‌تر و ايجاد سامانه‌اي خورشيدي در اين كهكشان را خواهد پاشيد.

کد خبر 285859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha