شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان این که نقش تغذیه سالم در پیشگیری و حتی درمان سرطان تایید شده، گفت: شیوه زندگی وعادت‌های تغذیه سهم مهمی در بروز سرطان دارد به طوری که درصد زیادی از موارد سرطان با تغذیه نامناسب ارتباط دارد.

ارتباط تغذیه با پیشگیری و درمان سرطان

دکتر شهرام رفیعی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: تغذیه از چندین جهت با سرطان ارتباط دارد، تغذیه با کالری بالا زمینه سرطان را فراهم می‌آورد.

وی افزود: ارتباط چاقی و اضافه وزن با افزایش احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان مشخص شده است که از جمله آنها سرطان پستان (خصوصا در زنان یائسه)، سرطان رحم، سرطان مری و سرطان روده بزرگ است.

وی اضافه کرد: همچنین در مورد سرطان پستان، ارتباط بین کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان در مطالعات مشخص شده است و افراد دچار اضافه وزن یا چاقی تشویق می‌شوند تا وزن خود را کم کنند. بنابراین یکی از اقدامات اصلی کاهش مصرف مواد قندی و چربی‌های اشباع شده است که میزان زیادی از کالری دارند و مقدار کمی مواد مغذی به بدن می‌رسانند.

رفیعی‌فر گفت: لازم است مواد غذایی مانند غذاهای سرخ کرده، کیک، آب‌نبات، بیسکویت، شربت‌ها و نوشیدنی‌های شیرین نیز محدود شود چراکه لفظ کم‌چرب یا بدون چربی روی مواد غذایی به معنای کم کالری بودن آنها نیست و در حقیقت کیک‌ها، بیسکوییت‌ها و سایر موادغذایی کم چربی همچنان سرشار از کالری هستند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت اظهار داشت: علاوه بر میزان کل کالری دریافتی در روز، میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، نوع و مقدار پروتئین‌های غذایی، سهم چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و چربی منابع حیوانی و چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و کانولا نیز از عوامل غذایی هستند که می‌توانند در کاهش و یا افزایش بروز بیماری سرطان مؤثر باشند.

وی افزود: سوزاندن یا ذغال شدگی گوشت باعث ایجاد مواد سرطان‌زا می‌شود. اگر هم روش کباب کردن را انتخاب کردید، نگذارید گوشت حرارت خیلی بالایی بگیرد و سوخته شود.

رفیعی‌فر افزود: به جای سرخ کردن غذا از روش‌های سالم مانند آب پزکردن و بخار پزکردن استفاده کنید.

وی ادامه داد: بنابراین برای پیشگیری و مقابله صحیح با این بیماری، آشنایی با موادغذایی لازم است تاهر فردی بداند چه غذاهایی بخورد و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کند.

وی از افراد خواست از رژیم غذایی غنی از مواد گیاهی استفاده کنند و گفت: گیاهان دارای چربی کمتر، فیبر بیشتر و مواد مغذی ضد سرطان هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می‌کنند به همین دلیل بیشتر غذاهای گیاهی ضد سرطان هستند.

رفیعی‌فر بیان داشت: بهتر است حداقل دو سوم مواد غذایی مصرفی در هر وعده، گیاهی و حداکثر یک سوم مواد غذایی حیوانی باشد. در عین حال باید بین میزان فعالیت بدنی وکالری مصرفی، تعادل و توازن برقرار باشد. بشقاب غذایی که حداقل دو سوم آن با غلات سبوس دار، سبزیجات، لوبیا یا میوه پر شده است و حداکثر یک سوم آن فرآورده‌های لبنی، ماهی یا گوشت باشد، برای این منظور کمک کننده است.

وی افزود: روزانه پنج بار یا بیشتر سبزیجات و میوه‌های متنوع مصرف کنید. استفاده از میوه و سبزیجات در هر وعده غذایی و میان وعده‌ها مفید است.

وی با اعلام اینکه باید مصرف سبزیجات سرخ شده را محدود کرده و از آب میوه و سبزیجات خالص استفاده کنیم، گفت: سعی کنید مواد غذایی را به طور کامل یعنی نزدیک به شکل اصلی خود مصرف کنید. بعنوان مثال به جای نوشیدن یک لیوان آب سیب، یک سیب بخورید.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: در هنگام پخت سبزیجات، از مقدار کمی آب استفاده کنید. پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: تمام میوه‌ها و سبزیجات را بشویید. شستشو تمام سموم و آفت کش‌ها از بین نمی‌برد، اما آن را کاهش می‌دهد.

کد خبر 285854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha