همشهری‌آنلاین: دکتر سعید رضا عاملی استاد برجسته گروه ارتباطات دانشگاه تهران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی محتوای پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا‌ و آمریکای شمالی پرداخت.

سعید رضا عاملی

استاد دانشگاه تهران با اشاره به این که پیام حکیم انقلاب یک پیام بسیار مرتبط با مسائل زمان است و این پیام با وجود 835 کلمه در عین سادگی دارای مفاهیم بسیار عمیقی است. ایشان همچنین اظهار داشتند که امروزه چالش‌های بین دنیای غرب و جهان اسلام بسیار گسترده شده است و پیام مقام معظم رهبری یکی از معانی که تولید کرد جدا کردن عرصه سیاست از فرهنگ بود و ایشان مانند پدری دلسوز به محبت نسبت به نسل جوان می‌پردازند. معنای عملی این پیام احترام به نسل جوان و مردم آمریکا و اروپا و توجه خاص به عرصه فرهنگ در جامعه غرب بود.

  • در عرصه سیاست شاهد افول عقلانیت هستیم

استاد گروه ارتباطات با اشاره به این که مقام معظم رهبری، حلقه مردم  و جوانان را از سیاستمداران جدا کردند. ما در عرصه سیاست شاهد افول عقلانیت هستیم. متاسفانه به پیشرفت فناوری شاهد پیشرفت و پیچیده شدن سلاح های کشتار جمعی شده ایم و کشته گان جنگ در قرن بیستم، 22 برابر کشتگان جنگ در قرن 18 است.

ایشان اضافه کردند: البته در ناحیه مردم شاهد کاهش عصبیت هستیم. پس از جنگ دوم جهانی، بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها به نفع جهان اسلام و یا راهپیمایی علیه جنگ در عراق و افغانستان  یا در اروپا را شاهد بودیم که نشان داد مردم اروپا هوشیار هستند و گرفتار عصبیت های ملی، دینی و قومی نیستند. در نتیجه مقام معظم رهبری، حلقه مردم و جوانان را از سیاستمداران جدا کردند.

دکتر عاملی با بیان این که اگر ما اعلام نفرت از آمریکا و انگلیس می‌کنیم خطاب به مردمان این کشور نیست و این اعلام نفرت‌ها، نفرت از ظلم و تبعیض اجتماعی است. ایشان گفتند: اینکه این پیام چند نفر مورد تاثیر قرار دهد، اهمیت ندارد ولو بر یک فرد تاثیر مبنایی بگذارد آثار جهانی خواهد داشت. در اسلام معتقدیم که اگر یک نفس را احیا کنیم گویی یک جهان را احیا کرده‌ایم. و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا (سوره مائده - آیه 32)

  • توجه دادن به دیگر هراسی در سیاست‌های غرب در پیام رهبری

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اظهار داشتند: نکته دیگر پیام، فاصله ایجاد کردن میان حقیقت اسلام و اسلام بازنمایی شده است، به این معنی که اسلام برابر با داعش نیستند.

ایشان افزودند با ظهور شبکه‌های اجتماعی می‌توان حقیقت را با توجه به این بازنمایی ها به درستی منتشر کرد.

دکتر عاملی ادامه دادند: در پیام حکیمانه رهبری می‌توان توجه دادن به دیگر هراسی در سیاست‌هایاستاد دانشگاه تهران در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما غرب را مشاهده کرد و این نیز یک سنت قدیمی در امریکا است.

 

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کردند: تعبیر بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از 11 سپتامبر همانند ادبیات قرن 18 بود که این تعبیر در ارتباط با آمریکاییان بومی بکار برده شده که " یا با مایید یا باید بمیرید" و از همان زمان این تعبیر وجود داشته و دیگری ابتداء در داخل جامعه آمریکا بکار برده شده و سراغ چینی‌ آمریکائی‌ها، ژاپنی آمریکائی‌ها و آفریقایی‌های آمریکایی رفته و از یک مقطع به سوی ملت‌های دیگر تغییر پیدا کرده است. دیگر هراسی ماهیتی کاملاً نظامی دارد

وی در ادامه در ارتباط با بحث دیگر هراسی اظهار داشتند: این موضوع در جنگ جهانی دوم به خوبی خود را نشان داد که چگونه هراس از ژاپن را به نمایش گذاشتند؛ از طریق فیلم فرانک کاپرا که این کشور را قوم بی رحم نشان می داد و این ژاپن هراسی منجر به فاجعه هیروشیما شد. . بنابراین این هراس ها کاملاً نظامی بوده و از جنس هراس سخت است که در صورت ضرورت و اقتصاء سیاسی تبدیل به جنگ تمام عیار می شود. متاسفانه آمریکا از این مسائل شرمنده نیست و این مسیر تاریخی است که از آغاز آمریکای جدید تا امروز وجود داشته و ادامه پیدا کرده است.

  • نسل جوان در غرب در حال بیدار شدن است

یکی از جوانان اروپایی در مصاحبه‌ای ویدیویی در پاسخ به سؤالی که ارزیابی شما از این پیام که رهبر بزرگ یک کشور به طور مستقیم جوانان را مورد خطاب قرار داده است چیست، گفت: اولین برداشت از این پیام رسا این است که نسل جوان  در غرب در حال بیدار شدن است به ویژه در حوزه علوم سیاسی این مسئله صدق  می‌کند، همچنین در مورد فرانسه که جوانان این کشور متحول شده‌اند و مؤید آن صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش فرانسه است؛ بنابراین تأثیر رسانه غرب بر روی جوانان در حال کاهش است.

  • پیام رهبری ایران سرشار از امید بود

استاد عاملی در ادامه بحث دیگر هراسی افزودند: فیلمی را که آمریکا میان جنگ جهانی اول و دوم ساخت و مبنای آن شد که 8 میلیون عضو ارتش آمریکا این فیلم را محرمانه نگاه کردند که روح آن یک هراس بزرگ از ژاپنی‌ها بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کردند: بنابراین دیگر هراسی صنعتی است که مبنایش کشتار است و اگر فیزیکی امکان پذیر نباشد شخصیت قوم یا ملی را می‌کشند.

  • تأکید ویژه پیام رهبری بر هوشیاری در برابر اسلام هراسی

ایشان در ادامه اظهار داشتند: در پیام رهبری تأکید ویژه بر اسلام هراسی شده و منطق آن را ادامه دیگر هراسی می‌بینیم و هر دوره شامل یک ملت بوده به ویژه بعد از زمان انتقال به سیاست خارجی آمریکا نشانه‌هایش خارج از این کشور بوده و بعد از سال 1989 سراغ جمهوری اسلامی ایران آمدند و به نظر می‌رسد به دنبال ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه شکل گرفته است.

دکتر عاملی  با اشاره به تجارت کثیف جنگ تصریح کردند: در اسلام هراسی اهداف زیادی دنبال می‍‌شود در آمار تجارت جنگ تا قبل از سال 1989 یک شیبی را شاهد هستیم که از هزار و صد میلیارد دلار به هزار و 600 میلیارد دلار در سال 1989 رسیده است و این شیب تا سال 2001 کاهش و بعد از حملات 11 سپتامبر شاهد شیب فزاینده تجارت کثیف جنگ هستیم، که باعث کشته شدن و آزار انسان‌ها می‌شود و یک حجم هزار و 700 میلیارد دلار از تجارت جهان را به خود اختصاص داده است.

  • بالاترین سهم تجارت جنگ مربوط به آمریکاست

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان سهم کشورها از تجارت کثیف جنگ اظهار داشتند: بالاترین سهم مربوط به ایالات متحده آمریکا با 37 درصد  و بعد از آن در اختیار چین با 9 و نیم درصد قرار گرفته است و کشور انگلیس 3 و نیم درصد از سهم داراست و کسانی که منافعی در تجارت جنگ دارند یکی از ابزارشان دیگر هراسی است.

ایشان بیان کردند: عربستان سعودی از سهامداران بزرگ جنگ است و شیب منحنی خرید سلاح نظامی در آن روز به روز افزایش پیدا کرده است.

  • یکی از اهداف اسلام هراسی جدا کردن جهان اسلام از غرب است

دکتر عاملی بیان کردند: هراس از اسلام یکی از اهدافش جدا کردن جهان اسلام از جهان غرب بود که از این راه گروه تکفیری "داعش" و جوادث 11 سپتامبر به وجود آمد؛ بنابراین بازنمایی پدیده ای است که ریشه در بخشی از واقعیت دارد که به صورت نیرنگ آمیز تعمیم داده می شود به عنوان مثال مستند اسلام در جهان اکبر احمد که پر از دروغ بوده و توسط شبکه BBC حمایت شده است بسیاری از ناهنجاری های جهان اسلام را برجسته سازی کرد و بعنوان همه جهان اسلام معرفی کرد.

دکتر عاملی تصریح کرد: این مسیر مسیری نیست که نتیجه مثبتی برای جهان غرب در برداشته باشد چرا که جهان غرب روز به روز  دامنه نا امنی خود را بیشتر می کند و جریان افراطی گرای را تقویت می کند. امروز خطر زایی نیازی به ارتش بزرگ ندارد و یک فرد می تواند برای یک ملت ایجاد خطر کند.

ایشان افزودند: از این نظر باید فضای آرامش  و صلح و صحبت کردن با یکدیگر را تقویت کرد که در پیام بسیار آرام و الهی که مخاطب آن جوانان اروپا و آمریکا بودند، تلاش شده تا این فضای آرامش تأمین شود.

کد خبر 285780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha