چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
۰ نفر

بعد از شهادت سردار تقوی برای نخستین بار نهادهای نظامی کشورمان به‌صورت رسمی شهادت یک سردار ایرانی در عراق را تأیید کردند، بعدها شهادت شهید مهدی نوروزی هم تأیید شد و چندی پیش سردار‌الله دادی در منطقه قنیطره سوریه به شهادت رسید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از او به‌عنوان شهید جغرافیای مقاومت یاد کرد.

سردار مسعود جزایری

اين رويدادها در شرايطي رخ داد كه رسانه‌هاي غربي ايران را متهم به حضور نظامي در عراق و سوريه مي‌كردند اما حتي مقامات عراق ازجمله حيدرالعبادي نخست‌وزير هم مي‌گويند كه ايران حتي يك سرباز هم در عراق ندارد و اگر حضوري هست، حضور نظامي است. با سردار مسعود جزايري معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعي نيروهاي مسلح درباره كيفيت حضور ايران در عراق و سوريه گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • آمريكا بعد از حضور مخرب در سوريه و عراق، براي مبارزه با تروريست‌هاي داعش ائتلاف را بنا نهاد، چرا اين ائتلاف شكست خورد؟

هدف اصلي حضور آمريكا در عراق و سوريه، سلطه بر منطقه و حفاظت از رژيم صهيونيستي است. با وجود همه تلاش‌ها آمريكا براي اعمال سياست‌ها و برنامه‌هايش در عراق با مشكلات و چالش‌هاي جدي مواجه شد و لذا سعي كرد با استفاده از حربه تروريسم و ناامن‌سازي و اپوزيسيون‌سازي به اهداف خود دست يابد. اساس شكل‌گيري گروه‌هايي مثل جبهه ‌النصره و داعش بر اين بستر است. ضمن آنكه در يك فضاي كلي تر آمريكا با ابزار گروه‌هاي تروريستي پروژه اسلام‌هراسي را نيز در دستور كار خود دارد.

ادامه ناكامي‌هاي سياست‌هاي آمريكا در منطقه از يك‌ طرف و پيشرفت تفكر و انديشه انقلاب اسلامي از طرف ديگر سبب شد آمريكا تاكتيك جديدي براي از دست ندادن موقعيت‌هاي خود در منطقه به كار گيرد و اينگونه برنامه‌ريزي كرد كه تحت عنوان مبارزه با داعش مجددا در منطقه حضور يافته و سلطه خود را پهن كند؛ حضور نيروهاي مقاومت در مقابله با تروريسم و رو شدن دست آمريكايي‌ها و هم‌پيمانانش در به اصطلاح ائتلاف ضدتروريسم، مجددا ناكامي‌هايي را براي آمريكا و اين ائتلاف دروغين به وجود آورده است.

  • بحث‌هايي از سوي رسانه‌هاي غربي درباره همكاري‌هاي پشت پرده ايران و آمريكا براي مبارزه با داعش مطرح مي‌شود اساسا آيا چنين همكاري حتي براي خطر مشترك امكان‌پذير است؟ اگر نه چرا رسانه‌هاي غربي روي اين موضوع مانور مي‌دهند؟

آمريكا و ائتلاف دروغين ضدداعش تلاش دارند از وجاهت و وزانت جمهوري اسلامي ايران در منطقه براي خود كسب مشروعيت و مقبوليت كنند و اين خود اعتراف غيرمستقيم غرب و ارتجاع عرب به وزنه سنگين ايران در منطقه است ليكن از آنجا كه جمهوري اسلامي ايران اصولا هرگونه حضور آمريكا در منطقه را سبب شر و شرارت مي‌داند و به خوبي به دروغ‌بودن ائتلاف واقف است و اصولا ايران و آمريكا در 2 جهت مخالف هم حركت مي‌كنند بديهي است كه ما با آمريكايي‌ها هيچگونه همكاري نمي‌توانيم داشته باشيم.

  • تبليغ گسترده رسانه‌هاي غربي درباره حضور نظامي ايران در عراق با چه سياستي صورت مي‌گيرد؟

جمهوري اسلامي ايران، منافع و امنيت كشورهاي اسلامي و به‌خصوص كشور دوست و برادر و همسايه يعني عراق را، مترادف با منافع خود و جهان اسلام مي‌داند و مسائل كشورهاي اسلامي را با حساسيت دنبال مي‌كند. بديهي است كه ما در عراق خط قرمزهايي داريم كه به شدت مراقب آن هستيم و با هرگونه تعدي نسبت به آنها برخورد خواهيم كرد و لذا، هرگونه حضوري كه لازم باشد خواهيم داشت؛ براي اين كار از كسي اجازه نمي‌گيريم. اين آمريكايي‌ها هستند كه بايد از كشورهايي مثل عراق و سوريه خارج شوند. آمريكا تلاش مي‌كند با سناريوسازي پيرامون حضور ايران در عراق، سياست ايران‌هراسي را توسعه دهد، ليكن مردم منطقه واقعيت‌ها را به خوبي مي‌فهمند.

  • كيفيت حضور مستشاري ايران در عراق چگونه است؟ اساسا حضور مستشاري ايران به چه مناطقي از عراق محدود مي‌شود؟

عراق درگير يك بحران ساخته‌شده توسط آمريكايي‌هاست و جمهوري اسلامي ايران بنابه خواست مردم و دولت اين كشور، تلاش مي‌كند در كنار دولت و مردم از هر قوم يا مذهب با عوامل بحران مقابله كند. از جمله عوامل بحران تروريست‌ها هستند كه اميدواريم عراق با موفقيت از اين بحران عبور كند.

  • اخيرا شاهد شهادت بزرگاني مثل شهيد تقوي در شهر مذهبي سامرا بوديم؟ آيا حضور مستشاران ايران در شهرهاي مذهبي عراق بنا به همان رويكرد خط قرمزي ايران درباره اين شهرهاست؟ آيا حضور ايران در شهرهاي مذهبي بيش از ساير مناطق عراق است؟

تروريست‌ها در گوشه و كنار عراق ممكن است حضور داشته باشند و لذا خطر كم‌وبيش وجود دارد، مهم آن است كه رزمندگان اسلام بتوانند وظيفه و مأموريت خود را به خوبي به انجام رسانند.

  • چرا بايد ايران تجاوز به برخي شهرهاي عراق را به‌عنوان خط قرمز براي خود درنظر بگيرد؟ درصورت تجاوز واكنش ايران چه خواهد بود و آيا در شوراي‌عالي امنيت ملي در اين خصوص تصميم گرفته شده است؟

امروزه حيطه امنيت ملي، فراتر از مرزها تعريف و تفسير مي‌شود، به‌طوري كه گاهي امنيت ساير كشورها براي ايجاد امنيت پايدار از ضروريات محسوب مي‌شود، عراق از جهات گوناگون با كشورمان پيوندهاي عميق دارد به‌طوري كه امنيت و منافع اين دو كشور به هم گره خورده است. ضمن آنكه اين مسئله مهم مبتني بر آموزه‌هاي ديني ماست.

  • چرا شهادت سردار تقوي رسانه‌اي شد درحالي‌كه ساير شهداي ايراني در گمنامي تشييع و تدفين شدند؟

شرايط زماني و مكاني متفاوت و بسيار سيال است. در چنين محيطي به‌طور اقتضايي تصميم‌گيري مي‌شود.

  • به‌دنبال پخش تصاوير حضور مستشاري برخي فرماندهان نظامي ايران در عراق برخي رسانه‌هاي ضد‌انقلاب اين شبهه را دامن مي‌زنند كه ايران در امور عراق دخالت مي‌كند. پاسخ شما به اين تبليغات منفي عليه ايران چيست؟ آيا حضور مستشاري ايران در عراق به درخواست مقامات عراق انجام مي‌شود؟

از رسانه‌هاي غربي و رسانه‌هاي ضدانقلاب توقع نداشته باشيد در راستاي منافع شما يا واقعيت‌هاي منطقه سخن بگويند. واقعيت‌هاي منطقه از اين قرار است كه اول آمريكا به عراق و افغانستان لشكركشي نظامي كرده و صدمات جبران‌ناپذير بر مردم و زيرساخت‌هاي آن كشور وارد كرده است و با وجود تنفر مردمي، حاضر به ترك منطقه نيست، مگر آنكه مجبور شود. دوم توسط سرويس‌هاي آمريكا و صهيونيسم و بعضا دولت‌هاي اروپايي مثل انگليس و فرانسه، گروه‌هاي تروريستي را به جان مردم و دولت‌هاي عراق و افغانستان و سوريه انداخته و اين گروه‌ها بلاي جان مردم و منابع مادي و معنوي اين كشورها شده‌اند. سوم مردم و دولت در سوريه و عراق مصمم هستند از شر آمريكا و ارتجاع منطقه خود را نجات دهند و در اين راه از ايران كمك مي‌خواهند. چنانچه با شرارت‌هاي اين گروه ستمگر مقابله نشود، پهناي عمليات آنها دامن ساير كشورها را خواهد گرفت. ما به حكم شرع و عقل و نيازمندي‌ها، به وظيفه خود عمل مي‌كنيم.

  • گفته مي‌شود ايران سلاح‌هايي كه در برخي دوره‌ها از عراق در كشورمان امانت گذاشته شده را براي مقابله با داعش در اختيار دولت فعلي عراق قرار داده است. اين سخن چقدر صحت دارد؟

نيازمندي‌هاي دفاعي امروز نسبت به گذشته متفاوت است ضمن آنكه عراق از امكانات و تجهيزات خوبي برخوردار است.

  • چندي پيش فرمانده سپاه بدر عراق اعلام كرد كه سلاح‌هاي ايران به‌طور رسمي به عراق مي‌رسد، منظور او از اين سخن چه بود؟ آيا اين پاسخي بود به ائتلاف‌هايي كه ادعا مي‌كردند ايران به‌صورت غيرقانوني به عراق سلاح مي‌دهد؟

اگر منظورتان از ائتلاف همان ائتلاف به اصطلاح ضد داعش است بايد بگويم، اين ائتلاف نه مشروعيت دارد و نه مقبوليت و اصولا ما شواهدي داريم كه اين ائتلاف در جهت كمك به داعش حركت مي‌كند و تاكنون چند بار محموله‌هاي تجهيزات و امكانات از طريق هواپيما براي نيروهاي محاصره شده داعش فرو ريخته‌اند و لذا صلاحيت اظهارنظر در مورد جمهوري اسلامي ايران را ندارند.

  • ايران كمك تسليحاتي مانند آنچه قرار بود به‌عنوان هديه به لبنان بدهد به عراق هم براي مبارزه با تروريسم اهدا كرده يا خواهد كرد؟

عرض كردم، خوشبختانه عراق از امكانات و تجهيزات نظامي و دفاعي قابل توجهي برخوردار است و قادر است چنانچه آمريكا و ائتلاف مزاحمت ايجاد نكنند تروريست‌ها را نابود كند. 

کد خبر 285707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha