همشهری آنلاین: رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: مبتلایان به صرع‌های مقاوم به درمان بالغ بر ماهانه یک میلیون تومان هزینه دارویی پرداخت می‌کنند، بنابراین باید در رده بیماران خاص قرار گیرند.

به گزارش فارس، علیرضا زالی در یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع با بیان جنبه‌های اجتماعی این اختلال گفت: صرع بیماری خاص سیستم اعصاب مرکزی است و بازتاب‌های آن در جامعه فراتر از درمان صرع است.

وی افزود: آمار دقیقی از مبتلایان به صرع نداریم ولی با توجه به نرم جهانی حدود 750 هزار نفر مبتلا به صرع در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود اصلی‌ترین دلایل صرع در کشور بار حوادث ترافیکی، بالا بودن ازدواج‌های فامیلی، جوان‌تر بودن شاغلان حرفه‌های پرخطر باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: درمان صرع چند گروهی است و اجتماع‌پذیری پزشکان در درمان صرع باید به عنوان یک نظم حائز اهمیت قرار گیرد. همچنین عواقب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی صرع بیش از همه است و عوارض اقتصادی آن از خود اختلال سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

وی افزود: فوبیای کاذبی در مورد ابراز صرع در کشور وجود دارد و باید از مبتلایان انگ زدایی کنیم، بیشترین این مبتلایان از کیفیت زندگی مقبولی برخوردار خواهند بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: صرع درمان‌پذیر است، به ویژه در کشور ما در ازای تاریخ بسیاری از مسائل خرافه‌ای در سبب‌شناسی صرع وجود داشته است. فرد مبتلا به صرع می‌تواند ازدواج کند، تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و در اکثر مشاغل فعالیت کند.

وی افزود: باید سعی کنیم مبتلایان به صرع با اعتماد به نفس در جامعه حضور پیدا کنند. باید مشارکت اجتماعی در بسترسازی برای حضور مؤثر مبتلایان را فراهم کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: حدود دوسوم بیماران با درمان‌های متعارف علاج پیدا می‌کنند و کمتر از یک سوم موارد نیز به درمان‌های پیچیده‌تر نیازمندند، در واقع 10 تا 15 درصد کل مبتلایان نیازمند روش‌های جراحی، تهاجمی و مداخله‌ای هستند.

وی افزود: بسیاری از بیمارانی که در گذشته به نظر می‌رسید درمان نشوند، با روش‌های جدید قابل درمان هستند.

زالی با بیان هزینه مبتلایان به صرع های مقاوم به درمان گفت: مبتلایان به صرع‌های مقاوم به درمان بالغ بر ماهانه یک میلیون تومان هزینه دارویی پرداخت می‌کنند، بنابراین باید در رده بیماران خاص قرار گیرند زیرا اکثر آنها به قشر ضعیف اقتصادی اختصاص دارند.

وی ادامه داد: ما نیازمند این هستیم که مراکز جامع تشخیص و درمان صرع را با نگاه چندوجهی تعریف کنیم.

زالی گفت: با توجه به آمار فزاینده مبتلایان در کشور، نیازمند این مراکز هستیم که شالوده آنها با استفاده از فناوری‌های نوین و همه ظرفیت‌های علمی باشد.

وی ادامه داد: ایجاد فرایندهای بیمه‌ای برای مبتلایان به صرع مقاوم به درمان، ضروری است.

وی افزود: حدود 4 درصد از مبتلایان به صرع نیازمند به 3 دارو و 13 درصد نیز نیازمند 2 دارو هستند و برخی مبتلایان باید تا 18 ماه داروهای خود را مصرف کنند. همچنین نیازمند آزمایش‌ها، نوار مغزی و تصویربرداری هستند، بنابراین پوشش بیمه‌ای به صورت پروتکل جداگانه‌ای باید تعریف شود تا بتوان این مشکل جدی را حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: این تریبون علمی فرصت خوبی برای جامعه نورولوژیست دارد.

کد خبر 285637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha