همشهری آنلاین: دموکرات ‌های کنگره آمریکا که‌ طرفدار سخت‌گیری بیشتر ضد ایران هستند، پذیرفتند تا پیش از پایان ماه مارس آینده، تحریم‌ های جدیدی ضد ایران تصویب نکنند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن،این تصمیم دموكرات‌هاي كنگره مجال بیشتری در اختیار باراک اوباما ،رئیس‌جمهور آمریکا و مذاکرات هسته‌ای قرار می‌دهد.

رابرت منندز ،سناتور دموکرات روز سه‌شنبه در یکی از جلسه‌هاي مجلس سنا گفت: همراه با تنی چند از همکاران دموکرات خود در نامه‌ای به اوباما، به او اطمینان داده که آنها از رای به بیشتر‌شدن تحریم‌ها علیه ایران پیش از ضرب‌الاجل تعیین‌شده در مذاکرات هسته‌ای یعنی بیست و چهار مارس، حمایت نخواهند کرد.

این نمایندگان، تاکنون تهدید می‌کردند که فوراً پیش‌نویس طرح موسوم به منندز-کرک را به تصویب خواهند رساند.

با این حال منندز گفت : «تعدادی از همکاران دموکرات من و خودم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور گفتیم از تصویب قانون منندز - کرک در سنا پیش از بیست و چهارم مارس حمایت نمی‌کنیم و همچنان امیدواریم دیپلماسی و گفت‌وگو به حل مسئله هسته‌ای ایران بینجامد.»

این اظهارنظر رابرت منندز سر و صدای زیادی به پا کرد زیرا خود منندز، طراح اصلی پیش‌نویس لایحه قانونی مزبور است که البته نام خود او روی آن گذاشته شده است. در صورت ناکام ماندن گفت‌وگوهای هسته‌ای، این قانون تقریبا به طور خودکار سبب خواهد شد تحریم‌های جدیدی علیه ایران در کنگره آمریکا به تصویب برسد.

در نامه این نمایندگان به اوباما آمده است: با توجه به نگرانی شما درباره اقدام نمایندگان کنگره در این برهه زمانی، تا پیش از 24 ماه مارس درباره این قانون، رای‌گیری نخواهیم کرد.

در این نامه همچنین آمده است: پس از 24 مارس، تنها در صورتی در سنا به این قانون رای خواهیم داد که ایران به توافق سیاسی‌ که در برگیرنده تمام مولفه‌های توافق نهایی باشد، تن ندهد.

امکان دارد سناتورهای آمریکایی تاریخ 24 مارس را از آن جهت به جای 31 مارس انتخاب کرده باشند که سنا در هفته منتهی به 30 مارس جلسه نخواهد داشت.

در این نامه همچنین آمده است: ما همچنان امیدواریم که دیپلماسی موفق شود.

بدون حمایت دموکرات ها، اکثریت جمهوری‌خواه نمی‌توانند به تنهایی قانونی در مورد تحریم‌ها به تصویب برسانند.

قانون منندز - کرک که هنوز به طور رسمی مطرح نشده و موضوع بحث و جدل‌های زیادی میان کنگره و کاخ سفید بوده است، در صورت اجرا، به تدریج سبب افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ماه ژوییه طی یک مدت زمانی شش ماهه خواهد شد.

اما دولت اوباما می گوید این طرح کنگره، در بحبوحه برقرار بودن مذاکرات هسته‌ای، راه‌های دیپلماتیک را برای رسیدن به یک توافق مسدود خواهد کرد.

آنتونی بلینکن فرد شماره دو وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی در کمیسیون بانکی سنا گفت: تعهد دموکرات‌ها برای برداشتن فشار در این برهه زمانی، چیزی است که از آن استقبال می‌کنیم.

کد خبر 285626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha