پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانه‌های ریز سیاه رنگی که جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی شرقی‌ها دارد؛ بله سیاه دانه را می‌گوییم که حضرت محمد(ص) آن را دوای هر دردی به جز مرگ خوانده‌اند. این دانه‌های ریز از عناصری تشکیل شده است که خواص معجزه‌گری دارند.

سیاه دانه حاوی فسفر، آهن، فسفات، کربوهیدرات و غیره است و یک ماده آنتی‌بیوتیک محسوب می‌شود که باعث نابودی ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شود. کاروتن موجود در سیاه دانه خواص ضدسرطانی دارد. چند سالی است که محققان در خصوص این دانه‌های ریز کنجکاوتر شده و خواص فوق العاده‌ای برای آن کشف کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم کمی بیشتر در خصوص سیاه دانه صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

سیاه دانه در یک نگاه

سیاه دانه سرشار از ترکیباتی مانند زینک، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و همچنین ویتامین‌های B1، B2، B3 ،B9 و C و E می‌باشد. تمام این ترکیبات مفید و قوی باعث شده‌اند تا سیاه دانه ضدویروس، هضم کننده، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، ضدالتهاب و ضدقارچ باشد. حدود بیش از دو هزار سال است که از سیاه دانه به صورت روغن یا همان دانه‌های ریز استفاده می‌شود.

نتایج بررسی‌ها و مطالعات جدید نیز نشان می‌دهد که سیاه دانه باعث روان شدن برونشیت شده و خواص ضد میکروبی دارد. علاوه بر این سیاه دانه باعث تنظیم فشار خون شده و باعث ترشح صفرا می‌شود. این دانه‌های ریز برای درمان و بهبود ناخوشی مربوط به دستگاه تنفسی، پوست، معده و روده‌ها و همچنین برای بهبود عملکرد کلیه‌ها و کبد و تقویت بدن موثر هستند. علاوه بر این محققان معتقدند که سیاهدانه خاصیت ضدسرطانی دارد و باعث افزایش هورمون‌های جنسی و افزایش باروری می‌شود. سیاه دانه باعث تسریع دفع ادرار شده و برای تقویت حافظه نیز مفید است.

سیاه دانه: خداحافظ سرماخوردگی

سیاه دانه خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد؛ بنابراین می‌تواند از بیماری‌های مربوط به سرما مانند سرماخوردگی، برونشیت، آنفلوانزا و غیره پیشگیری کند. این دانه‌های ریز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و سرماخوردگی را از شما دور می‌سازند.

توجه داشته باشید که مصرف مرتب سیاه دانه و همچنین روغن آن در برنامه ی غذایی تاثیر فوق العاده‌ای روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را در برابر بیماری‌های زمستانی مصون می‌کند. معمولا ایرانی‌ها از این دانه‌ها در ترکیب ترشیجات استفاده می‌کنند. می‌توانید به خورش‌ها، ماست یا سالادهایتان نیز سیاه دانه بزنید و از خواص آن نهایت استفاده را ببرید.

سیاه دانه برای درمان مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی بنا به دلایل متعددی از قبیل تغذیه نامناسب، مشکلات روحی و غیره بروز می‌کند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دچار اختلالات گوارشی هستید می‌توانید به سیاه دانه اعتماد کنید. می‌توانید هر روز چند قطره از روغن سیاه دانه را به نوشیدنی گرم‌تان اضافه کرده و میل کنید. سیاه دانه و روغن آن باعث تقویت فلور روده شده، با نفخ و گاز معده مقابله می‌کند و همچنین میکروب‌های آسیب رسان به دستگاه گوارش را که باعث نفخ و دل درد و ورم معده می‌شوند، از بین می‌برد. می‌توانید با پزشک یا عطار مشورت کرده و بر حسب نوع مشکل‌تان از این ماده ی مفید طبیعی استفاده کنید.

سیاه دانه برای مقابله با خستگی‌هایتان

سیاه دانه سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی است؛ به همین دلیل باعث تقویت بدن شده و مانع از کاهش انرژی می‌شود. اگر مدتی است که از احساس خستگی مداوم شکایت دارید حتما روغن سیاه دانه را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. به جای اینکه برای کسب انرژی به مصرف بیش از اندازه قهوه رو بیاورید بهتر است صبح‌ها به چایتان چند قطره روغن سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعنا اضافه کنید. این کار را به مدت 10 روز ادامه دهید. خواهید دید که به مرور انرژی از دست رفته برگشته و انرژی‌تان چند برابر می‌شود.

سیاه دانه مفید برای پوست

روغن سیاه دانه برای درمان و بهبود آکنه‌ها موثر است. به خاطر اینکه حاوی ترکیبات تمیزکننده است. این روغن همچنین برای تغذیه‌ عمقی پوست‌های خشک موثر عمل می‌کند.

توصیه می‌کنیم بعد از تمیز کردن پوست و یا بعد از لایه برداری برای تسکین و تغذیه‌ پوستتان از این روغن استفاده کنید. در فصل سرما علاوه بر اضافه کردن کمی روغن سیاه دانه به چایتان می‌توانید آن را به طور مستقیم روی لب‌ها بزنید تا از خشکی و ترک خوردگی آن‌ها جلوگیری شود.

سیاه دانه برای سلامت موهای شما

استفاده موضعی از روغن سیاه دانه باعث تقویت پوست سر می‌شود و موهایتان را نرم و تقویت می‌کند. این روغن برای تغذیه‌ موهای شکننده، کدر، بی‌حالت و ضعیف، فوق العاده است. می‌توانید این روغن را با روغن‌های دیگری مانند روغن کرچک مخلوط کرده و به موها بزنید. به این ترتیب کمک زیادی به رشد سریع موهایتان کرده‌اید.

می‌توانید کمی روغن آووکادو نیز به این روغن‌ها اضافه کنید تا خواص آن‌ها چندبرابر شود. این ماسک روغنی را به کف سر و موهایتان بزنید و به مدت دو تا سه ساعت با حوله ی گرم ببندید. سپس با شامپو روزانه خود موهایتان را شستشو دهید. می‌توانید هفته‌ای یکبار این کار را تکرار کنید. توجه داشته باشید مصرف روزانه روغن یا دانه‌های آن نیز به دلیل دارا بودن کلسیم و ویتامین های گروه B و غیره باعث تقویت و تغذیه درونی موها می‌شود.

منبع: تبیان

کد خبر 285617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha