گروه اجتماعی: رئیس پلیس اداره گذرنامه نیروی انتظامی از صدور 15هزار جلد گذرنامه الکترونیک تا پایان سال جاری برای افراد کثیرالسفر خبر داد و گفت: صدور گذرنامه‌های الکترونیک برای افراد عادی نیز از ابتدای سال 88 آغاز خواهد شد.

سرهنگ محمود صادقی در یک نشست خبری  پیرامون گزارش عملکرد صدور گذرنامه در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری، با بیان این‌که در سال 84 یک میلیون و 454 هزار و 180 جلد گذرنامه صادر شد، گفت: این رقم در حالی است که در سال 85 با صدور یک میلیون و 638 هزار و 873 میزان صدور  گذرنامه  نسبت به سال 84 ، 22 درصد افزایش داشت.

رئیس پلیس اداره گذرنامه ناجا اضافه کرد: در سه ماهه اول سال جاری نیز در مجموع 474 هزار و 315 جلد گذرنامه صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 414 هزار و 546 جلد بود 13 درصد رشد داشت.

وی درباره افزایش صدور گذرنامه‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل تاکید کرد: علت افزایش میزان صدور گذرنامه به دلیل تبدیل شدن گذرنامه‌های زیارتی به گذرنامه‌های عادی بود، در این میان حدود 60 درصد زائران حج تمتع در سال 85 گذرنامه عادی داشتند و مابقی دارای گذرنامه زیارتی بودند.

وی عنوان کرد: ضریب ایمنی گذرنامه‌های الکترونیک نسبت به گذرنامه‌های عادی به دلیل داشتن تراشه ثبت اطلاعات و مشخصات فردی مسافر و کنترل آن در گیت‌های بازرسی بیشتر است.

رئیس پلیس اداره گذرنامه ناجا با بیان این‌که گذرنامه‌های الکترونیک خدمت و سیاسی با تدابیر پیش‌بینی شده در آینده‌ای نزدیک از طریق فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد کنترل خواهد شد، گفت: البته در این میان تجهیزات مورد نیاز برای صدور گذرنامه‌های الکترونیک در حال فراهم شدن است، همچنین مدت اعتبار این گذرنامه‌ها از تاریخ صدور به مدت پنج سال است.

به گفته وی طبق توافقات صورت گرفته در حوزه بین‌المللی همه کشورها ملزم شده بودند تا سال 2010 از گذرنامه‌های الکترونیک استفاده کنند که مقدمات کار از سوی بسیاری از کشورها انجام شده است.

وی درباره مدت زمان صدور گذرنامه با بیان این‌که در ایام تعطیل مدت زمان صدور گذرنامه‌ها بین شش تا هفت روز است، تاکید کرد: در روزهای عادی این زمان کاهش یافته و درخواست متقاضیان سریع‌تر انجام می‌شود.

وی با اشاره به سفرهای حج تمتع از تمامی زائران درخواست کرد تا فرصت باقی است برای صدور گذرنامه‌ها مدارک خود را به مراکز پلیس +10 ارائه کنند و سپس خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای اولین بار گذرنامه‌های عادی به‌جای گذرنامه‌های زیارتی یک‌بار مصرف صادر شد.

در سال جاری همانند سال گذشته هر زائری که قصد ورود به عربستان را دارد باید دارای یک گذرنامه جداگانه باشد از این رو همراهانی که مشخصات آن‌ها به همراه عکسشان در گذرنامه همسر و یا والدین ثبت شده باشد، امکان همراهی شخص اصلی را ندارند. از این رو هر فرد باید به‌طور جداگانه گذرنامه داشته باشد.

سرهنگ صادقی افزود: مدت اعتبار گذرنامه برای حج باید حداقل 9 ماه باشد در غیر این صورت در کشور عربستان اجازه ورود داده نمی‌شود.

کد خبر 28560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز