چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۲
۰ نفر

روز گذشته بار دیگر جمعی از متقاضیان مسکن مهر مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به مشکلات این واحدها نشان دهند. همزمان هم احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر اعلام کرده که اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا سال۹۵ ادامه خواهد داشت.

مسکن مهر

طي هفته‌هاي اخير چندين تجمع در مقابل ساختمان‌هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي و مجلس انجام شده است تا دامنه اين اعتراض‌ها بيشتر از قبل جلوه كند. دور اخير تعديل قيمت و اعمال دستورالعمل در اين زمينه نارضايتي متقاضيان را برانگيخته است تا ساير مشكلات اين طرح از كيفيت ساخت تا تأخير در تحويل واحدها نيز در ميان اعتراض‌ها گنجانده شود.

دولت يازدهم كه از ابتدا انتقادهايي را در مورد مسكن مهر مطرح كرده بود، وعده داده تا تمام تعهدات دولت گذشته را در اين بخش عملي كند اما در اين راه با چالش‌هايي مواجه شده است. در اين شرايط با وجود اينكه وعده اتمام پروژه‌هاي مسكن مهر تا پايان سال94 داده شده بود، اخيرا قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي سال95 را براي بسته شدن پرونده مسكن مهر اعلام كرده است. به گفته اصغري مهرآبادي، به‌دليل اينكه تصويب افزايش وام مسكن مهر با تأخير انجام شد، در عمليات اجرايي تأخير صورت گرفت. با اين حساب 10درصد از واحدهاي مسكن مهر در سال94 به اتمام نمي‌رسد و بايد عمليات ساخت آن در سال95 دنبال شود.

آخرين آمارهاي وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد كه تاكنون يك ميليون و 269هزار واحد مسكن مهر افتتاح شده و 144هزار واحد ديگر آماده افتتاح است. بر اين اساس مجموع واحد‌هاي ساخته‌شده به حدود يك ميليون و 700هزار واحد رسيده است درحالي‌كه مجموع واحدهاي پيش‌بيني شده به حدود 2ميليون‌و300هزار واحد مي‌رسد.

  • ماجراي افزايش قيمت و وام

دور سوم تعديل قيمت مسكن مهر با توجه به درخواست پيمانكاران، اوايل امسال به تصويب رسيد و طي هفته‌هاي اخير به متقاضيان ابلاغ شده است. تأمين اين افزايش قيمت كه تا متري 100هزار تومان در هزينه ساخت هر واحد اعمال شده است در كنار ساير هزينه‌ها نظير محوطه‌سازي و امكانات اضافي كه از سوي پيمانكاران درنظر گرفته مي‌شود، براي بخشي از متقاضيان مشكلاتي را ايجاد كرده است. هرچند اين رشد هزينه بسته به ميزان پيشرفت واحدها متفاوت بوده است، اما برخي واحدها 12ميليون تومان و حتي بيش از آن بايد پرداخت كنند.

از سوي ديگر شوراي پول و اعتبار با افزايش وام مسكن مهر از 25 به 30ميليون تومان موافقت كرد تا به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازي اين 5 ميليون تومان افزايش وام از آورده آنها كاسته شود. با اين حساب متقاضياني كه واحد آنها مشمول افزايش وام شده است به ميزان 5 ميليون تومان كمتر از افزايش هزينه‌هاي جديد، خواهند پرداخت. با وجود اين بخشي از متقاضيان توان پرداخت اين افزايش هزينه را ندارند.

خانم ميانسالي كه در فاز11 مسكن مهر پرديس ثبت نام كرده است و هنوز واحد خود را تحويل نگرفته به همشهري مي‌گويد: سال90 براي مسكن مهر ثبت‌نام كرده و 25ميليون تومان پرداخته‌ايم. درحال حاضر مبلغ 12ميليون تومان ديگر از ما خواسته‌اند. اين متقاضي ادامه مي‌دهد: «مستأجر هستيم و توان پرداخت اين مبلغ را نداريم. اگر هنگام تحويل واحد پول مي‌خواستند، مي‌توانستيم با تخليه خانه فعلي و نقل مكان به خانه مهر، مبلغ وديعه را از صاحبخانه بگيريم و بابت مسكن مهر پرداخت كنيم اما بدون آن امكان تهيه اين پول را نداريم و مانده‌ايم چه بايد بكنيم.»

کد خبر 285594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha