جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان بهداشتی هند می‌گویند موارد یک نوع آنسفالیت یا التهاب مغز ویروسی مرگبار منتقل‌شونده بوسیله پشه در نتیجه گرم شدن آب و هوا و تغییر میزان ریزش باران در ایالت آسام در این کشور در طول پنج سال گذشته تقریبا پنج برابر شده است.

به گزارش رویترز داده‌های اداره بهداشت آسام در شمال شرق هند نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ شمار موارد سالانه این بیماری به نام «آنسفالیت ژاپنی» از ۱۵۴ مورد به ۷۴۴ مورد رسیده است. موارد این بیماری که در سال ۲۰۰۹ در فقط نیمی از مناطق ایالت ثبت شده بود، اکنون در همه مناطق این ایالت به چشم می‌خورد.

پزشکان می‌گویند تغییرات آب و هوایی نقش عمده‌ای در تغییر انتشار این بیماری دارد. این بیماری زمانی عمدتا در فاصله‌ ماه‌های مه (اردیبهشت) تا ژوئیه (مرداد) ظاهر می‌شد؛ اما اکنون با توجه به اینکه پشه‌ها در آب و هوای گرم‌تر برای مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند، موارد بیماری تا ماه نوامبر (آذر) ادامه می‌یابد.

آنسفالیت ژاپنی با التهاب مغز و تب بالا در بیماران بروز می‌کند.

رابیندرانات تالوکدار، کارمند ارشد اداره بهداشت آسام، در این باره گفت: «اکنون درجه حرارت مطلوب برای تخم‌ریزی پشه کولکس- پشه ناقل این ویروس- تا ماه اکتبر یا حتی بعد از آن ادامه پیدا می‌کند، و در نتیجه موارد بیماری در حال افزایش است.»

تالوکدار گفت:«آنسفالیت ژاپنی در ابتدا فقط در مناطق علیای ایالت آسام مشاهده می‌شد... اما اکنون در مناطق سفلای آسام هم مشاهده می‌شود، و (اکنون) موارد این بیماری از همه ۲۷ منطقه آسام گزارش شده است.»

  • پشه‌های بیشتر

مقامات اداره بهداشت آسام می‌گویند تغییرات الگوهای کشاورزی ممکن است بر افزایش موارد آنسفالیت موثر باشند. آب و هوای گرم‌تر به کشاورزان امکان داده است که هر سال محصول برنج بیشتری برداشت کنند، و شالیزارهای دارای آب ساکن امکان نشو و نمای پشه‌ها را در بخش بزرگتری از سال را فراهم می‌کنند.

تالوکدار گفت:«پشه کولکس در آب زمین‌‌های کشاورزی زاد و ولد می‌کند، و از آنجایی که اکنون آب برای چند ماه‌ بیشتر در مزرعه باقی می‌ماند، زمان و مکان بیشتری برای زادوولد پشه فراهم می‌شود.»

دولت آسام در مواجهه با اوج‌گیری موارد آنسفالیت اقداماتی را برای مقابله این مشکل آغاز کرده است، از جمله پایش دقیق‌تر موارد بیماری.

نصرالله اسلام، وزیر بهداشت ایالت آسام وضعیت شیوع این آنسفالیت در این منطقه را «مایه نگرانی بزرگی» خواند.

  • اعتراضات فزاینده

تارون گوگوئی، سروزیر ایالت آسام در مواجهه با اعتراضات عمومی به انتشار سریع این بیماری به مقامات اداره بهداشت آسام دستور برنامه‌ریزی برای کنترل این بیماری را داده است.

گوگوئی گفت: «این برنامه‌ها باید شامل ایجاد واحد مراقبت‌های ویژه در هر بیمارستان منطقه‌ای برای درمان موارد اورژانس، به همراه واحدهای تست‌های آزمایشگاهی باشد.»

او همچنین گفت:«من از اداره بهداشت خواسته‌ام کیت‌های تست آزمایشگاهی برای تشخیص سریع بیماری، واکسن‌های کافی و دارو برای بیمارستان‌ها را فراهم کنند، و نیز مه‌پاشی (fogging) شدید - برای کشتن پشه‌ها را در نواحی مبتلا به اجرا درآورند.»

اما گروه‌ها و فعالان جامعه مدنی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا این اقدامات زودتر انجام نشده است.

سانکار پراساد رای از «اتحادیه دانشجویان آسام»  (AASU) در این باره گفت: «داده‌های منتشرشده بوسیله خود اداره بهداشت ایالتی نشان می‌دهد که این بیماری در طول این سال‌ها گسترش مرگباری پیدا کرده است. متاسفانه دستگاه اداری ایالت آنقدر در انتظار ماند تا بیماری از کنترل خارج شود، در حالیکه اقدامات برای کنترل این بیماری را باید مدت‌ها پیش انجام می‌داد.»

چند گروه دانشجویی بانفوذ در این ایالت، تظاهراتی را در اعتراض به نارسایی‌هایی اقدامات دولت در کنترل انتشار آنسفالیت ژاپنی سازمان داده‌اند.

کد خبر 285482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha