همشهری آنلاین: یک تکه از کاپ اصلی جام جهانی که به سرقت رفته بود در زیر زمین مقر فیفا کشف شد. این جام در سال ۱۹۸۳ از موزه‌ای در برزیل به سرقت رفت و هرگز یافت نشد.

jules rimet trophy ۱۹۸۳

به گزارش رویترز از زوریخ، کاپ قبلی جام جهانی که جام ژول ریمه نام داشت در سال 1970 با سومین قهرمانی تیم ملی برزیل در جام جهانی برای همیشه به این تیم اهدا شد ولی در سال 1983 از موزه‌ای در برزیل به سرقت رفت و دیگر هرگز یافت نشد.

فیفا اعلام کرد بخشی از پایه این جام طلایی که نام 4 قهرمان اول جام جهانی یعنی اروگوئه 1930 و 1950 و ایتالیا 1934 و 1938 روی آن حک شده بود ، در زیرزمین فیفا یافت شد.این جام قبل از آنکه در برزیل ربوده شود در سال 1966 نیز قبل از جام جهانی در انگلیس به سرقت رفته بود اما یک هفته بعد در لانه یک سگ به نام پیکلز در جنوب لندن یافت شد.

دیوید اوسیل مدیر طراحی موزه فیفا که قرار است ماه مارس گشوده شود اعلام کرد پایه جام مذکور در سال 1954 عوض شده بود و تکه یافت شده مربوط به پایه قبلی است و مطمئنا هیچ یک از روسای فیفا به جز شخص ژول ریمه آن را ندیده بود.

قرار است این پایه 10 سانتی متر 8 ضلعی به موزه فیفا منتقل شود. ژول ریمه که پدر جام جهانی نام دارد از سال 1921 تا 1954 ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال را بر عهده داشت.

فیفا اوایل دهه 70 میلادی کاپ جدید جام جهانی را تهیه کرد که در جام جهانی 1974 جام کنونی برای اولین بار به آلمان قهرمان اهدا شد.

برای طراحی جام جهانی جدید 53 طراح بین المللی از 7 کشور طرح های خود را برای فیفا ارائه کردند که در نهایت طرح سیلویو گاتسانیگا طراح ایتالیایی برنده شد.در حالی که مقرر بود کاپ جام جهانی پس از 3 بار قهرمانی یک تیم برای همیشه به آن کشور اهدا شود اما جام فعلی همیشه در موزه فیفا نگهداری می شود و به کشوری که 3 بار قهرمان شود مدل کپی آن اهدا خواهد شد.

کد خبر 285359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha