همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن غارنوردی و غارشناسی ایرانیان گفت: امسال ۲ هزار و ۲۰۰ غارپیما در سراسر کشور اقدام به پاکسازی غارهای استان خود از زباله کردند.

به گزارش ايرنا، یونس شریعتمداری اظهار کرد: انباشت و ماندگاری زباله در غارها موجب بروز نوعی قارچ می‌شود که سلامت غارنوردان و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا غار یک فضای ایزوله است که هوا و نور ندارد از این رو عمل فرسایش زباله با کندی زیادی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: روند کند فرسایش موجب بروز قارچی در زباله‌ها و به مرور فضای غار می‌شود که هاگ‌های موجود در آن‌ها با پخش شدن در هوا موجب بروز ناراحتی و بیماری در غارنوردان، گردشگران و گونه‌های حیوانی موجود در غار می‌شود.

وی با بیان این که این قارچ‌ها محیط زیست غارها را تخریب می‌کنند گفت: انجمن غارنوردی و غارشناسی ایرانیان در برنامه‌ای جامع اقدام به جمع‌آوری زباله در غارهای کشور کرده است که در مدت 5 سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد حدود 4 تن زباله از غارهای کشور خارج کرده است.

مدیرعامل انجمن غارنوردی و غارشناسی ایرانیان ادامه داد: بر این اساس امسال 2 هزار و 200 غارپیما در سراسر کشور اقدام به پاکسازی غارهای استان خود از زباله کردند.

وی با تاکید بر پاک نگه‌داشتن غارها از زباله گفت: چند سال گذشته 3 ایالت آمریکا دچار سندرم خفاش‌های پوزه سفید شده بود که به موجب آن هزاران خفاش از بین رفت که در پی آن آفت در مزارع اطراف غارهایی که این خفاش‌ها در آن زیست می‌کردند افزايش یافت و خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرد زیرا خفاش‌ها از آفات تغذیه می‌کردند.

مدیرعامل انجمن غارنوردی و غارشناسی ایرانیان افزود: بعد از بررسی و تحقیق مشخص شد علت این سندرم ناشی از پوست و موی جامانده از گردشگران و غارنوردان در این غارها بوده است که به مرور موجب بروز آفت و سندرم شد که موجب از بین رفتن تعداد زیادی خفاش شد.

شریعتمداری گفت: حدود هزار و 600 غار در کشور وجود دارد که تعدادی از آن‌ها شناسایی و ثبت شده‌اند و تعدادی هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی ادامه داد: بنا به تعریف اتحادیه جهانی غارشناسی، به غارهایی که دارای نقشه، موقعیت GPS و مطالعات زمین‌شناسی در آن‌ها انجام شده باشد غار گفته می‌شود و وجود خارجی دارند، بنابر این با این تعریف تعداد غارهای کشور بین 150 تا 200 عدد است که با این تعریف جهانی مطابقت دارند.

شریعمتداری افزود: از این تعداد غار فقط 5 غار "علی‌صدر" در همدان، "چال‌نخجیر" استان مرکزی، "کتله‌خور" زنجان، "سهولان" آذربایجان غربی و "قوری قلعه" کرمانشاه غار توریستی هستند که متاسفانه با روش مناسبی هم بهره‌برداری نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: بهره‌برداری نادرست از غارهای توریستی به مرور موجب از بین رفتن غارها نوشته‌ها، محیط زیست، گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در غارها می‌شود که باید با روش صحیح مانند استفاده از لامپ‌های زمان‌دار، سرویس‌های بهداشتی سازگار با محیط زیست، فاصله حداقل دو کیلومتری پارکینگ از غار و زباله در غارها اداره شوند.

وی تاکید کرد: بنابر این پاک نگه داشتن غارها از اهمیت زیادی برخوردار است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد از این رو انجمن غارنوردی و غارشناسی ایرانیان برنامه‌های متنوعی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی را در دستور کار دارد.

شریعتمداری گفت: این کارگاه با اهداف توانمندسازی فعالان حوزه غار برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از غارها است و شرکت‌کنندگان با اهمیت غارها از لحاظ ارزش‌های زیستی، زمین‌شناختی، تنوع زیستی، هیدروژئولوژی، تاریخی و فرهنگی برگزار می‌شود.

غارهای مهم جهان، حفره‌هایی هستند که به طور معمول بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها ایجاد می‌شود. بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین غارها در سنگ‌های آهکی بوجود آمده‌اند. بعضی غارها، فقط یک حفره کوچک هستند که فقط یک نفر می‌تواند وارد آن شود. برخی دیگر، گذرگاه‌ها و اتاقک‌های تو در تو دارند.

به تمام سنگ‌هایی که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب‌های فرو رو در کف و دیواره‌های غار به وجود می‌آید غارسنگ می‌گویند که معروف‌ترین آن‌ها چکنده (استالاکتیت) و چکیده (استالاگمیت) هستند.

به دانش مطالعه غارها، غارشناسی گفته می‌شود.

پارک ملی غار ماموت در کنتاکی، در ایالات متحده آمریکا، طولانی‌ترین غار دنیاست. راهروهای درهم پیچیده این غار، روی هم ۵۶۰ کیلومتر طول دارند. در ایران نیز غار علی‌صدر از غارهای بسیار دیدنی و طولانی استان همدان است و همچنین غارهای چال نخجیر استان مرکزی و قوری قلعه در استان کرمانشاه از زیباترین غارهای ایران و جهان هستند.

کد خبر 285289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha