چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دیدگاه مردم تهران نسبت به رژیم غذایی چیست؟ همکارانمان در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای موسسه همشهری پژوهشی در این زمینه انجام داده‌اند

مدیر طرح: سرورالسادات هاشمی
همکاران:زهرا ادریس آبادی، شبنم چهره، فریده حیدر نژاد، فریده درفشی، میترا زاغی، سمیه گایگانی

پیشگفتار
(قران کریم می فرماید: فلینظرالانسان الی طعامه- پس انسان باید به دیده خرد به غدایش بنگرد)
نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات فیزیولوژیک و از مهمترین عوامل بقای زندگی و طول عمر بوده است.

احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور میکند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.

تغذیه جز کوچکی از مجموعه بزرگ زنذگی را تشکیل می دهد ، اما این جز کوچک، بدون شک حیاتی ترین و اساسی ترین جز آن مجموعه بزرگ است  زیرا در سایه تغذیه درست جسم و فکر سالم می مانند و روح آرامش لازم را می گیرد ، فرانسیس بیکن فیلسوف بزرگ انگلیسی می گوید :« جسم سالم را مهماندار سخاوتمند روح کنید.»

تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد، بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می شود.
تعریف تغذیه عبارت است از : خوردن ، نوشیدن، نفس کشیدن ، خوابیدن و آرامش . و هر گاه یکی از این فاکتورهای مهم در نظر گرفته نشود مسئله تغذیه شدن به درستی انجام نگرفته است .

تاریخچه تغذیه:

طی دورانهای مختلف تاریخ و از دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات زیادی در طرز تغذیه بشر شده است.

اولین اجتماعات و شهرها در بین‌النهرین، آسیای باختری، مصر و یونان بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع استفاده می‌کردند. به عنوان مثال،  بقراط غالباً در زمینة مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود نصایح و توصیه‌هایی می‌کرده است و اکثر پزشکان یونان باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.

زکریای رازی که از دید عدة زیادی پدر علم تغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دوران مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.

با وجود اینکه این رشته در حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال اهمیت زیادی داشته ، ولی تا سالهای پایان جنگ جهانی اول هیچ سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستین انجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد. این انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریج دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد.

فارغ التحصیلان این رشته که رژیم‌شناس (Dietition) نامیده می شوند، باید تمام اطلاعات و دانش خود را در راه کمک به برقراری وبهبود سلامت بشر بکار گیرند.

ضرورت داشتن برنامه غذایی:

انسان بر خلاف حیوانات وحشی که بر حسب غریزه خود دچار عدم تعادل غذایی نمی‌شوند، با غریزه طبیعی قادر به تشخیص نیازهای حیاتی خود نیست و باید از طریق علمی راهنمایی شود. توجه به طعم و مزه غذا و تصفیه غذاها به منظور مطبوع کردن آنها از جمله اشتباهات اساسی است که سبب اختلالات و بروز عوارض متعددی شده و خواهد شد.انسان برای رشد و نمو و ترمیم و تندرستی خود نیاز به برنامه غذایی مناسب دارد.

امروزه چاقی یکی از معضلات زندگی صنعتی برای تمام گروه‌های سنی است.  نوع رژیم غذایی و کاهش فعالیت بدنی عوامل اصلی این صعود ارقام شناخته شده‌اند.  بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت (افزایش قند خون)، پرفشاری خون، سنگ کیسة صفرا، نقرس، آرتروز و نیز سرطان‌های سینه، رودة بزرگ و پروستات به دنبال چاقی شکل می‌گیرند. همچنین میزان بستری شدن افراد چاق در بخش‌های مختلف بیمارستانی و نیز زمان لازم برای بهبود کامل آنان تفاوت بسیاری با سایر گروه‌ها دارد.

طبق پژوهش‌های انجام‌شده در ایران، میزان شیوع چاقی در مردان حدود 27 درصد و در زنان 40 درصد است. همچنین، شایع‌ترین محدودة سنی ابتلا به چاقی در مردان 40 تا 50 سالگی و در زنان 50 تا 60 سالگی است.

چاقی در ایران حدود 32 درصد شیوع دارد که میزان آن از کشورهای غربی کمتر است. یک بررسی عمومی نشان داد که نزدیک به 13 درصد از دختران تهرانی در زمرة افراد چاق قرار دارند و شیوع چاقی در سنین مدرسه در حدود 10 درصد تخمین زده شده است.

در سال 83 دکتر فریدون عزیزی، عضو هیات علمی گروه غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پژوهشی با عنوان «بررسی کفایت رژیم غذایی بزرگسالان تهرانی» ۸۱۹، نفر از شهروندان بالای  ۱۹ سال تهرانی را مورد بررسی قرار داده است.

۳۴ درصد از کل افراد مورد مطالعه در این تحقیق دارای اضافه وزن و ۲۱ درصد افراد چاق بودند. همچنین این پژوهش نشان می دهد که افراد با سطح تحصیلات دانشگاهی شاخص تغذیه سالم مطلوبتری در مقایسه با سطوح تحصیلی پایین دارند.

براساس این پژوهش، گروه‌های نان و غلات و سبزی و میوه که در رژیم غذایی بزرگسالان تهرانی به مقدار کافی مورد استفاده قرار می گیرد، نشان از فرهنگ غذایی مناسب متداول در جامعه دارد اما در این رژیم امتیاز گروه لبنیات و گوشتها بسیار ضعیف بوده است.

این محقق با توجه به نتایج بدست آمده مبنی بر این که رژیم غذایی  ۷۳ درصد از افراد جامعه نیازمند اصلاح و تغییر است، اعمال مداخلات آموزشی و محیطی را در این زمینه پیشنهاد کرده است.

مشخصات یک برنامه خوب غذایی چیست؟

یک برنامه غذایی صحیح باید اولا از نظر مقدار انرژی کافی باشد یعنی انسان را سیر کند ، ثانیا باید متنوع باشد یعنی اینکه از مواد غذایی مختلف باید در جیره غذایی روزانه استفاده شود، بطوریکه نیاز انسان را به تمام مواد مغذی برطرف کند وقتی می گوییم ماده غذایی منظورمان همان مواد روزمره غذایی مثل نان، شیر، گوشت ، میوه ..... است و وقتی می گوییم ماده مغذی منظورمان ترکیبات شیمیایی موجود در این غذاهاست. مثلا شیر یک ماده غذایی است اما در شیر مواد مغذی مختلفی مثل پروتئین، چربی ، قند ، املاح ویتامین ها و آب وجود دارد.

یک رژیم غذایی متعادل به معنای مصرف مواد مختلف برای اشخاص مختلف است.یک رژیم غذایی خاص لزوماً برای همه افراد مناسب نیست ولی صرف نظر از سن یا سطح فعالیت برای تغذیه مناسب سه اصل کلی وجود دارد:تعادل، تنوع و میانه‌روی.

برای اکثر ما،بدست آوردن تعادل در زندگی یک امر بسیار حیاتی و مهم است و جنبه های مختلف زندگی نظیر فعالیت های درسی،ورزشی،شغلی،اجتماعی و...را در بر می گیرد. ایجاد تعادل در تغذیه نیز به همین ترتیب است. برای اینکه بدن خود را در بهترین وضعیت حفظ کنیم لازم است که نوع و زمان مصرف مواد غذایی را به دقت تنظیم کنیم.

به طور کلی در یک رژیم غذایی و برنامه غذایی مناسب باید موارد زیر رعایت شود:

تعادل: برنامه ای سالم است که در آن با کاهش حجم مواد غذایی مصرفی میزان کالری دریافتی کاهش یابد نه اینکه غذا یا گروه خاصی از غذاها منع گردد. میزان کاهش شما حدود یک کیلوگرم در هفته مناسب است. بیش از یک و نیم کیلوگرم در هفته ممنوع است.
همه جانبه بودن: برنامه غذایی باید دارای برنامه ورزشی مناسب و معمول باشد که به بدن فشار خاصی وارد نیاید.

تناسب با فرهنگ و عادات غذایی:این برنامه غذایی باید با عادات  و فرهنگ تغذیه ای سازگار باشد.

صرفه اقتصادی: لازم نباشد برای استفاده از این برنامه غذایی هزینه ای اضافه بر معمول بپردازیم . چه این هزینه مربوط به مکمل های غذایی باشد و چه مربوط به استفاده از غذاهای خاص.

تداوم: برنامه غذایی باید به گونه ای باشد که اگر بفرض به ما گفته شد باید تا آخر عمرتان از آن استفاده نمایید این امکان برای ما وجود داشته باشد.

پشتیبانی: رژیم غذایی باید دارای برنامه ای باشد که بعد از رسیدن به وزن ایده آلمان با ارائه پیشنهاداتی بتواند ما را تا آخر عمر در وضعیت تعادل و ثبات نگهدارد.

انعطاف: باید بتوانیم علایق تغذیه ای خود را در انتخاب غذاهایی که هر روز میخورید شرکت دهیم نه اینکه از ماخواسته شود راس ساعتی خاص غذایی خاص را میل کنیم.

رژیم غذایی مناسب و نتایج آن:

رژیم غذایی در بهبود اختلالات خلقی و عاطفی نقش به سزایی دارد: نتایج ارزیابی ها نشان می دهد تغییرات ساده در رژیم غذایی افراد، می تواند تأثیر عمده ای در بهبود افسردگی ، اضطراب و اختلالات خلقی بگذارد، به نحوی که این گونه افراد نیاز مداوم به داروهای ضدافسردگی نخواهند داشت.

البته محققان اعتقاد دارند جهت پیشبرد درمان ، بهتر است از روان درمانی و دارو درمانی نیز استفاده شود و تغذیه مناسب در کنار درمان اصلی رعایت شود. نتایج "تحقیق درباره ارتباط غذا و شرایط روحی و روانی افراد نشان می دهد" 80 درصد افرادمصاحبه شده گزارش داده اند وضعیت بهداشت روانی آنها وقتی رژیم غذایی خود را تغییر داده اند، بهبود یافته است و حدود یک چهارم آنها بیان داشته اند نسبتاً بهبودی یافته اند یا ناراحتی کمتری از افسردگی ، اضطراب یا تغییرات خلقی متحمل شده اند.

برای تحقیق 200 نفر پرسشنامه ای را که جهت تعیین ارتباط بین تغییرات رژیم غذایی ، تغذیه و بهداشت روانی طراحی شده بود، تکمیل کردند. براساس پاسخ های ارائه شده 88 درصد کسانی که شیوه های کنترل و حفظ رژیم غذایی انجام داده بودند، بهبود یافتند.نتایج نشان می دهد افرادی به نتیجه مثبت و مطلوب رسیده اند که مصرف غذاهای استرس زا مانند شکر (80 درصد شرکت کنندگان )، کافئین (79 درصد شرکت کنندگان )، الکل (55 درصد شرکت کنندگان ) و شکلات (53 درصد شرکت کنندگان ) را کم یا ترک کرده اند و مصرف غذاهای کمک کننده را از قبیل آب (80 درصد شرکت کنندگان )، انواع سبزی (78 درصد شرکت کنندگان )، میوه (72 درصد شرکت کنندگان ) و روغن ماهی (52 درصد شرکت کنندگان ) افزایش داده اند. بنابراین تغییرات در الگوهای غذا خوردن ، می تواند مفید و نشاط بخش باشد. (مرکز اطلاعات فنی ایران  سایت)

بیشتر مصرف کنندگان هنوز نگرشی غیر منطقی نسبت به غذا دارند. مبنای قضاوت آنها در مورد خوبی یا بدی غذا این است که آن را دوست دارند یا ندارند. علاقه غریزی به بعضی غذاهای خاص برای رفع نیازهای بشری ، هنوز ضروری است، لیکن علی رغم این گفته خردمندانه قدیمی که می گوید باید خورد برای زیستن ، نه اینکه زیست برای خوردن ، بسیاری از بیماری ها بر اثر فقر تغزیه یا به علت پرخوری و چاقی ایجاد  می شود.

منابع تحقیق:

کلیات تحقیق

در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به میزان اطلاع پاسخگویاننسبت به رژیم غذایی، ویژگی‌های یک رژیم غذایی مناسب و اینکه چه تعداد از پاسخگویان در زندگی خود یک رژیم غذایی را تجربه کرده‌اند و انگیزه آنها از رژیم مذکور چه بوده است، دست یافت.

این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1180 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است.

این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق

هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ هایی است که پاسخگویان در مورد رژیم غذایی، ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب و انگیزه خود از گرفتن رژیم غذایی بیان کرده‌اند.

روش نظرسنجی

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.

جامعه نمونه

در این تحقیق نمونه آماری شامل  1180 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد درصد  31 مرد و 69 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی

این نظرسنجی از تاریخ  13  تا 16 مرداد ماه توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی

1.  جنس         
2. سن           
3. تحصیلات
4. این روزها با کسانی مواجه می‌شویم که رژیم غذایی یا  برنامه غذایی خاصی دارند، آیا شما رژیم غذایی دارید؟
5. برنامه رژیم غذایی خود را از کجا می‌‌گیرید؟(کسانی که رژیم می‌گیرند به این سوال جواب می‌دهند)
6. چطور شد که به فکر رژیم غذایی افتادید؟(کسانی که رژیم می‌گیرند به این سوال جواب می‌دهند)
7. از رژیم غذایی خود راضی بودید؟؟(کسانی که رژیم می‌گیرند به این سوال جواب می‌دهند)
8. به بقیه هم توصیه می کنید رژیم غذایی داشته باشند؟ (کسانی که رژیم می‌گیرند به این سوال جواب می‌دهند)
9. به نظر شما چه کسانی بیشتر رژیم غذایی می‌گیرند؟
10. چرا رژیم غذایی می‌گیرند؟ 
11. داشتن رژیم غذایی در زندگی چقدر اهمیت دارد ؟
12. مهمترین ویژگی یک رژیم غذایی مناسب چیست؟

چکیده:

طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان درباره رژیم غذایی، ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب و انگیزه آنها از گرفتن رژیم غذایی انجام گرفته است، یافته های این طرح به قرار زیر است:

  • 69 درصد از پاسخگویان را زنان و31 درصد را مردان تشکیل می دهند.
  • اکثزیت پاسخگویان معادل 17 درصد، در گروه سنی 25-21 قرار دارند.
  • از میان پاسخگویان، تنها 30 درصد رژیم غذایی داشتند.
  • از میان پاسخگویانی که رژیم غذایی داشتند، 46 درصد منبع رژیم غذایی خود را از پزشک دریافت کرده اند، این در حالی است که 35درصد از پاسخگویان بر اساس یافته های شخصی اقدام به رژیم غذایی کرده‌اند.
  • از میان پاسخگویانی که رژیم غذایی داشتند، 52 درصد برای سلامتی خود، 41درصد به دلیل اضافه وزن و7 درصد به توصیه پزشک معالج خود رژیم گرفته اند.
  • از میان پاسخگویانی که رژیم غذایی داشته اند8، 2 درصداز رژیم حود راضی ،10 درصد تاحدی راضی و 8 درصد از رژیم غذایی خود ناراضی بوده اند.
  • 83 درصد از پاسخگویان داشتن رژیم را به دیگران توصیه کرده اند و17 درصد این کار را بی فایده دانسته اند.
  • از میان 1180 نفر پاسخگو، 68 درصد اعلام کردند افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر رژیم می‌گیرند. 7 درصد که اکثریت آنها مرد بوده اند اعتقاد داشتند که خانم ها بیشتر  رژیم می‌گیرند.
  • از کل پاسخگویان 51 درصد گفته اند که مردم برای سلامتی و 47 درصد برای تناسب اندام رژیم می‌گیرند.
  • اکثریت پاسخویان معادل 59 درصد، داشتن رژیم غذایی و برنامه غذایی را در زندگی در حد خیلی زیاد مهم می‌دانند.
  • 46 درصد از پاسخگویان مهمترین ویژگی یک رژیم غذایی را تامین ویتامین ها و مواد مغذی بدن، 19 درصد تعادل و تداوم در رژیم و 17 درصد حفظ سلامتی دانسته‌اند.

جنس پاسخگویان

بر اساس جدول شماره 1، از میان 1180 نفر پاسخگو  69 درصد  زن  و 31  درصد مرد  هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس:

جنس

تعداد

درصد

زن

814

69

مرد

366

31

جمع

1180

100

نمودار شماره  1

سن پاسخگویان

بر اساس جدول شماره 2، از میان 1180 نفر پاسخگو  17 درصد بین 21 تا 25 سال و 8 درصد بین 46 تا 50 سال سن دارند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

سن 

تعداد 

درصد 

21-25 سال

198

17

30-26 سال

 193 

16

 20-15 سال

155

13 

35-31 سال

 125 

11

40-36 سال

 121 

10

45-41 سال

 108 

9

60 سال به بالا

96

8

60-51 سال

938

8

50-46 سال

91

8

جمع

1180 

100

 نمودار شماره 2

میزان تحصیلات

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3 از میان 1180 نفر  پاسخگو  39 درصد دیپلم و 5 درصد  بی سواد بودند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات

میزان تحصیلات

تعداد

درصد 

 دیپلم

465

39

 لیسانس و بالاتر

207

18 

ابتدایی

 132 

11

راهنمایی

 123

10 

دانشجو و فوق دیپلم

116

10 

دبیرستان

79

بی سواد

58 

جمع

1180

100 

نمودار شماره3

چه تعداد از پاسخگویان رژیم غذایی دارند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1180 نفر پاسخگو، تنها 30 درصد رژیم غذایی داشتند.

جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس گرفتن رژیم غذایی

 چه تعداد از پاسخگویان رژیم غذایی دارند

تعداد

درصد

خیر

832 

70

بلی

348 

30 

جمع

1180

100

نمودار شماره 4

 پاسخگویان برنامه رژیم غذایی خود را از کجا می گیرند ؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 348  نفر پاسخگویی که دارای رژیم غذایی بودند، 46 درصد، منبع رژیم غذایی خود رااز پزشک خود دریافت کرده اند، این در حالی است که 35درصد از پاسخگویان بر اساس یافته های شخصی اقدام به رژیم غذایی کرده و14 درصد نیز کتاب و مجلات را منبع رژیم غذایی خود اعلام کرده اند. 5درصد از این پاسخگویان نیز دستور رژیم غذایی را از دوستان و آشنایان خود گرفته اند.

جدول شماره 5-  توزیع پاسخگویان بر اساس دریافت منبع رژیم غذایی

منابع رژیم غذایی

تعداد

درصد

پزشک

160

46

خودم

 123 

35

کتاب و مجله

 49 

14

اطرافیان

 16 

5

جمع

 348 

100

 نمودار شماره 5

چرا پاسخگویان رژیم غذایی داشته اند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 348 نفرپاسخگوکه رژیم غذایی           داشته اند،52 درصد برای سلامتی خود،41درصد به دلیل اضافه وزن و7 درصد به توصیه پزشک معالج خود رژیم گرفته اند.

جدول شماره 6-  توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل آنها برای داشتن رژیم غذایی

دلایل پاسخگویان برای داشتن رژیم غذایی

تعداد 

درصد 

سلامتی

180

52

اضافه وزن

 142 

41

توصیه پزشک

 26

7

جمع

348

100

نمودار شماره  6

آیا پاسخگویان از رژیم غذایی خود راضی هستند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان پاسخگویانی که رژیم غذایی داشته اند82 درصداز رژیم حود راضی بوده،10 درصد تاحدی رضایت داشته و 8 درصد از رژیم غذایی خود ناراضی بوده اند.

جدول شماره 7-  توزیع پاسخگویان بر اساس میزان رضایت آنها از رژیم غذایی خود

میزان رضایت پاسخگویان از رژیم غذایی خود

تعداد 

درصد 

بلی(راضی)

284

82 

تا حدی

35 

10

خیر(ناراضی)

 29 

8

جمع

348

100

نمودار شماره  7

آیا پاسخگویان رژیم غذایی را به دیگران توصیه می کنند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8 ، از میان 348 نفر پاسخگویی که رژیم غذایی داشته اند، 83 درصدداشتن رژیم را به دیگران توصیه کرده اند و17 درصد این کار را بی فایده دانسته اند.

جدول شماره 8-  توزیع پاسخگویان بر اساس توصیه آنها به داشتن رژیم غذایی برای دیگران

پاسخگویان رژیم غذایی را به دیگران توصیه می کنند

 تعداد 

درصد

 بلی

288

83 

 خیر

60

17 

جمع

348

100 

نمودار شماره  8

 

از نظر پاسخگویان چه کسانی بیشتر رژیم غذایی می‌گیرند

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9،  از میان 1180 نفر پاسخگو، 68 درصد اعلام کردند افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر رژیم می‌گیرند. 7 درصد که اکثریت آنان مرد بوده اند اعتقاد داشتند که خانم ها بیشتر  رژیم می‌گیرند.

جدول شماره 9-  توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه چه کسانی بیشتر رژیم می‌گیرند

کسانی که بیشتر رژیم می‌گیرند

تعداد

درصد

افرادی که اضافه وزن دارند

 820 

68

بیماران

168

14

افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند

126

11

خانم ها

86

7

جمع

1180

100 

نمودار شماره  9

 دلایل رژیم گرفتن دیگران از نظر پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره10، از کل پاسخگویان 51 درصد گفته اند که مردم برای سلامتی و 47 درصد برای تناسب اندام رژیم می‌گیرند. 2 درصد نیز توصیه پزشک معالج را علت رژیم گرفتن دیگران می‌دانند.

جدول شماره 10-  توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل رژیم گرفتن دیگران

دلایل رژیم گرفتن دیگران

تعداد

درصد

برای سلامتی

602

51 

تناسب اندام

557 

47 

توصیه پزشک

 21 

2

جمع

1180

100 

نمودار شماره  10

داشتن رژیم و برنامه غذایی از نظر پاسخگویان چقدر اهمیت دارد؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11 ، 59 درصد از کل پاسخگویان ، در حد خیلی زیاد به داشتن رژیم و برنامه غذایی در زندگی اهمیت می دهند و تنها 1 درصد از پاسخگویان، برای این مسئله اهمیت خیلی کمی قائل بوده اند.

جدول شماره 11- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان اهمیت آنان‌به داشتن رژیم و برنامه غذایی

میزان اهمیت پاسخگویان به رژیم غذایی

تعداد

درصد

خیلی زیاد

691

59 

زیاد

327

28

تا حدی

108

9

  کم

36

3

خیلی کم

18

1

جمع

1180

100

    نمودار شماره  11

 

مهمترین ویژگی یک رژیم غذایی مناسب از نظر پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12 ، از میان 1043 نفر پاسخگو  که به این سوال پاسخ گفته اند، 46 درصد مهمترین ویژگی یک رژیم غذایی را تامین ویتامین ها و مواد مغذی بدن، 19 درصد تعادل و تداوم در رژیم و 17 درصد حفظ سلامتی دانسته‌اند. تنها 3 درصد از پاسخگویان رژیم غذایی را مناسب دانستند که وزن را سریع کم کند.

جدول شماره 12-  توزیع پاسخگویان بر اساس مهمترین ویژگی یک رژیم غذایی مناسب

مهمترین وبژگی یک رژیم غذایی مناسب

تعداد 

درصد 

تامین ویتامین ها و مواد مغذی بدن

 479 

46

تعادل و تداوم داشته باشد

 198 

19

حفظ سلامتی

 180 

17

تنوع داشته باشد

 80 

8

با مشورت پزشک باشد

69

 وزن را سریع کم کند

37

3

جمع

1043

100  

اظهار نشده

 137

-

 جمع

1180

-

نمودار شماره  12

 

کد خبر 28510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز