چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: درد ناشی از یک سردرد واقعا بد می‌تواند باعث متوقف کردن فعالیت‌های روزانه شما شود. خوشبختانه برخی غذا‌ها دارای اثری تسکین‌دهنده هستند که می‌توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

headache

این هفت غذا از جمله این غذاها هستند:

۱- شیر کم چرب

کم آبی یکی از بزرگ‌ترین عوامل شروع سردرد است. بنابراین پرهیز از مصرف الکل و غذاهای دارای میزان سدیم بالا کلیدی جهت حفظ آب بدن و جلوگیری از سردرد است. شیر نه تنها یک مایع جبران کننده آب بدن است بلکه سرشار از مواد معدنی حیاتی نظیر پتاسیم و کلسیم است که اثرات سدیم بالای موجود در رژیم غذایی را جبران می‌کند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کم ترکیبات لبنی با بروز بیشتر سر درد‌های میگرنی در هفته همراه است. همچنین سه بار مصرف ترکیبات لبنی در روز موجب بهبود فشار خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی می‌شود.

۲- ماهی چرب

غذاهای سرشار از ویتامین‌های گروه B نظیر ویتامین B6 و B12 و اسید فولیک ممکن در کاهش میزان سردرد‌ها کمک کنند. به همین دلیل است که ماهی سامون (ماهی آزاد) و تون افزودنی‌های فوق العاده رژیم غذایی جهت غلبه بر سردرد هستند.

یک وعده ۸۵ گرمی ماهی سامون (آزاد) به تنهایی واجد بیش از ۲/۵ برابر میزان توصیه شده B12 جهت مصرف روزانه است، به این معنی که اضافه کردن مقدار کمی ماهی سامون دودی به وعده غذایی شما می‌تواند احساس بهتری در معده و سر شما ایجاد کند. ماهی چرب همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ با خاصیت ضدالتهابی است. بدین معنی که اضافه کردن آن به رژیم غذایی شما دارای اهمیتی مضاعف برای کمک به درمان سردرد‌ها است.

۳- طالبی (ملون‌ها)

چون میوه‌ها غنی از آب و پتاسیم هستند، موجب متعادل شدن سردرد‌های ناشی از میزان بالای سدیم و از دست دادن آب بدن می‌شوند. یک طالبی متوسط واجد ۶۶ میلی گرم پتاسیم یا حدود ۱۶ درصد میزان روزانه توصیه شده پتاسیم در رژیم غذایی شما است.

همچنین برخی مطالعات نشان داده است که این میوه می‌تواند سطح انسولین را در بیماران غیردیابتی تثبیت کند و از آنجایی که میزان پایین قند خون یک آغازگر بزرگ سردرد است، منیزیوم بیشتر می‌تواند به تنظیم قند خون شما کمک کند و هر گونه سردرد احتمالی را تسکین دهد.

۴- لوبیا سفید

در مورد منیزیوم، یک فنجان لوبیا سفید واجد ۲۵ درصد نیاز روزانه شما از این ماده معدنی را فراهم می‌کند. منیزیوم می‌تواند به علت  علت نقش آن در انقباض ماهیچه‌ها - از جمله ماهیچه‌های رگ‌های خونی که مسبب سردرد هستند، به تسکین سردرد کمک کند. سایر مواد غذایی غنی از منیزیوم شامل موز، بادام، آووکادو، اسفناج و زردآلو هستند.

۵- سیب زمینی

سیب زمینی همانند طالبی، سیب زمینی نیز سرشار از پتاسیم است که در صورت از دست دادن آب بدن به درمان سردرد شما کمک می‌کند. یک سیب زمینی واجد ۲۵ درصد نیاز روزانه توصیه شده پتاسیم برای شما است و علاوه این غنی از ویتامین‌های A، C و B۶ است. (اگر مواد نشاسته‌ای را از رژیم غذایی خود کنار گذاشته‌اید، یک موز را که دارای ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم و غنی از ویتامین B۶ است امتحان کنید).

۶- گیلاس

خوردن هر نوع میوه‌ای چون به گونه‌ای بخشی از آب بدن را جبران می‌کند، می‌تواند به رفع سردرد کمک کند. با این وجود گیلاس‌ها واجد ترکیباتی هستند که در خون به نیتریک اکساید تبدیل شده که می‌تواند در برابر سردرد اثر حفاظتی داشته باشد. انتخاب دیگر جغندر (رسمی) یا أب چغندر است.

۷- آب

با اینکه آب در واقع یک غذا نیست، اما حفظ آب بدن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌توانید انجام داده تا از بروز سردرد جلوگیری کرده و آن را درمان کنید.

حذف وعده‌های غذایی نیز می‌تواند مشکلات زیادی برای شما به همراه داشته باشدبه خصوص اگز مستعد افت قند خون باشید: در این صورت بین وعده‌های غذایی‌تان بیش از سه تا چهار ساعت فاصله نیفتد.

Yahoo Health

 ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 285021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha