همشهری آنلاین: مطالعات محققان علوم اعصاب استرالیا نشان می‌دهد که شایع‌ترین باکتری معده که باعث زخم معده می‌شود، از زنان در مقابل بیماری ام اس محافظت می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مولتیپل اسکلروزیس یا MS یک بیماری مزمن عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند. سن ابتلا به این بیماری معمولاً بین 20 تا 40 سالگی است و احتمال بروز آن در زنان دو برابر مردان است.

تحقیقات نشان می‌دهد که یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری که معمولاً با عفونت دوران کودکی در ارتباط است، احتمال بروز ام اس در بزرگسالی را کاهش می‌دهد.

این یافته شواهد بیشتری در زمینه فرضیه بهداشت فراهم می‌کند. فرضیه بهداشت به این ایده گفته می‌شود که قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا در دوران کودکی، بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها در بزرگسالی مقاوم می‌کند.

در این گزارش آمده است که این باکتری حساسیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و به این ترتیب احتمال بروز MS کاهش می‌‎یابد.

عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده بیش از نیمی از جمعیت جهان وجود دارد که اکثر آنان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. اکثر این افراد قبل از دو سالگی به این عفونت آلوده می‌شوند. این دستاورد جدید در تشخیص و درمان بیماری ام اس موثر است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر بین 250 هزار تا 350 هزار نفر در آمریکا به ام اس مبتلا هستند و هر هفته حدود 200 مورد جدید ابتلا به ام اس در آمریکا تشخیص داده می‌شود.

مهمترین علایم بیماری ام اس، ضعف، سفت شدن عضلات، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی اندام‌ها، دوبینی، سرگیجه، اختلال در تعادل و خستگی مزمن است. نتایج این تحقیقات در نشریه Neurology, Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده است.