مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوع سامانه جنگ‌افزاری مافوق صوت (اچ.دبلیو.اس) با قابلیت تهاجم سریع، امروزه با نام اچ.سی.وی یا پرنده کروز مافوق صوت نیز شناخته می‌شود.

واکنش و تهاجم سریع در زمان جنگ، یکی از مهم‌ترین نیازهای هر ارتشی به حساب می‌آید. نیازی که بزرگ‌ترین و قوی‌ترین ارتش‌های دنیا براي برطرف کردن آن هزینه‌هاي هنگفتی را متحمل مي‌شوند.

با توجه به همین نیاز دارپا از حدود ۱۵ سال پیش روی یک پروژه جنگ‌افزاری فوق سری کار می‌کند تا سریع‌ترین جنگ‌افزار دنیا را بسازد.

  • برنامه تهاجم سریع

جنگ‌افزار مافوق صوت پیشرفته( آ.اچ.دبلیو) بخشی از «برنامه تهاجم سریع متعارف (غیر هسته‌ای) جهانی» است که می‌تواندهدفی را در کمتر از یک ساعت در هر نقطه از زمین، مورد اصابت قرار دهد.

این سلاح آخرین دستاورد در این زمینه است که هدف اصلی آن بررسی نقاط خطر و تجهیز سیستم دفاعی در برابر بمب‌های هسته‌ای و حملات تروریستی است.

این سیستم اولین پرواز موفق خود را در نوامبر 2011، به منظور تست وسیله با سرعت نزدیک به ماخ 5 با موفقیت طی کرد. دومین پرواز آزمایشی آن در 25 آگوست 2014، در سکوی پرتاب «کادیاک» در آلاسکا انجام شد که در ثانیه‌های نخست پس از پرواز، به دلیل به وجود آمدن ناهنجاری‌هایی، ادامه عملیات متوقف شد و اين سلاح منفجر شد.

البته انفجار خودخواسته آ.اچ.دبلیو در هیچ تلفاتی نداشت در حال حاضر متخصصان و مقامات در حال انجام مطالعات و بررسی‌های گسترده پیرامون علت پدیدار شدن این ناهنجاری‌ها هستند. این سلاح در آخرین پرواز موفق خود 5000 مایل را طی کرد که البته تا رسیدن به هدف دسترسی به کل نقاط زمین در کمتر از یک ساعت، هنوز فاصله دارد.

این جنگ‌افزار از نوع جنگ‌افزارهای اچ.دبلیو.اس است. این نوع جنگ‌افزارها از حدود پنج سال پیش مورد آزمایش قرار گرفته بودند که مشهورترین آنها اچ.تی.وی-۲ بود که در آگوست ۲۰۱۱ برای آخرین بار، یک پرواز آزمایشی ناموفق داشت.

  • موشکی با قابلیت تهاجم سریع

نوع سامانه جنگ‌افزاری مافوق صوت (اچ.دبلیو.اس) با قابلیت تهاجم سریع، امروزه با نام اچ.سی.وی یا پرنده کروز مافوق صوت نیز شناخته مي‌شود.

در این نوع از جنگ‌افزارها، سامانه پرتابگر در نقطه‌ای خاص مستقر شده و در هر زمانی این سلاح می‌تواند به هر نقطه زمین در مدت یک الی دو ساعت، برسد. این جنگ‌افزار نوع متفاوتی از موشک بالستیک بین قاره‌ای (یکی از قدرتمندترین جنگ‌افزارهای جهان) است که می‌تواند تا 20 برابر سرعت صوت حرکت کند. توسعه این نوع جنگ‌افزارها از سال 2000 آغاز شد.

  • چالش‌ها و هدف اصلی

سه چالش اصلی که در راه به‌کارگیری فناوری پروازی طولانی مدت و با سرعت مافوق صوت وجود دارند، عبارتند از: آیرودینامیک، حرارت آیرودینامیک تولیدی و کنترل، هدایت و ناوبری.

رسیدن به توان تهاجم سریع متعارف به هر نقطه از جهان در کمتر از یک ساعت بدون استفاده از موشک‌های بالستیک -که خطر فعال شدن سیستم‌های اخطار قدرت هسته‌ای را در بر دارد- هدف اصلی در طراحی چنین پروژه‌هایی بوده‌است.

  • مهم‌ترین زیرسیستم‌ها

طبق برنامه کلی دارپا در سال 2003، جنگ‌افزار مافوق صوت از دو قسمت عمده تشکیل شده است: وسیله پرتاب کننده حامل بار سلاح و خود سلاح مافوق صوت.

به‌طور جزئی‌تر می‌توان گفت که اين جنگ‌افزار شامل موتورهای مرحله اول و دوم و راکت‌های سوخت جامد است. با ورود به مرحله سوم، راکت سوخت جامد این مرحله به همراه سیستم هدایت و کنترل فعال می‌شود.

در بالاترین قسمت موشک هم، بخش محموله موردنظر برای جنگ‌افزار موجود است.

  • نحوه عملکرد جنگ‌افزار

عملکرد سیستم به این‌گونه است که جنگ‌افزار روی پلتفرم فضایی نصب می‌شود و این پلتفرم توسط ماهواره‌بری کوچک و ارزان قیمت در مدار مورد نظر قرار می‌گیرد. به محض تشخیص حملات هسته‌ای و موشکی توسط سنسورهای نصب‌شده روی پلتفرم و دیگر ماهواره‌ها و شبکه‌های زمینی و تعیین محل دقیق حمله، جنگ‌افزار به سمت هدف شلیک می‌شود.

  • نمودار پرواز

همان‌طور که گفته شد، جنگ‌افزار سوار بر یک ماهواره‌بر به سوی مدار می‌رود. پس از پرتاب ماهواره‌بر و با خروج آن ازجو، جنگ‌افزار مافوق صوت از موشک جداشده و برای بازورود به جو و حرکت به سوی هدف، آمادگی لازم را پیدا می‌کند.

هنگام بازورود به جو، این جنگ‌افزار یک مانور جلوگیری برای کنترل سرعت و ارتفاع سُرِش انجام می‌دهد. سپس مسیر خود را تا رسیدن به هدف مورد نظر طی کرده و نهایتا با آن برخورد کرده و عملیات پایان می‌پذیرد.

منبع: همشهري‌دانستنيها

کد خبر 284801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha