همشهری آنلاین: سید فرید قاسمی، مورخ و مدیر مرکز کتاب پژوهی خانه کتاب به همراه مجید جلیسه مدیر این موسسه شامگاه یکشنبه ۲۸ دی از نمایش مرثیه‌ای برای کتابسوزی‌ها در فرهنگسرای نیاوران دیدن کردند.

سید فرید قاسمی

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران سید فرید قاسمی و مجید غلامی جلیسه از سوی سید عباس سجادی رئیس فرهنگسرای نیاوران مورد استقبال قرار گرفته و پس از آن با حضور در نگارخانه این فرهنگسرا پرفورمنس مرثیه‌ای برای کتاب سوزی‌‌‌ها را تماشا کردند.

قاسمی در پایان این اجرا گفت: هر کاری که برای کتاب انجام شود در کشور محترم است و باید از آن استقبال کرد. من تجلیل و تشکر می‌کنم از کلیه کسانی که به فکر افتادند و مسئله کتاب را به این شکل مطرح کردند. این نمایشی که دوستان اجرا کردند در حقیقت پیامی پنهان دارد و آن اینکه همه ما از وضعیت کتاب و کتاب خوانی اطلاع داریم. ما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی می‌توانیم از ظرفیت‌های تئاتر ،سینما و موسیقی و ... استفاده کنیم.

مدیر مرکز کتاب پژوهی خانه کتاب در ادامه افزود: این اثر هنری نکات بسیار خوب و آموزنده‌ای داشت و در شروع نمایش و میانه کار و انتها مخاطب در آن مشارکت پیدا می‌کرد که این بسیار جذاب بود. به طور کلی شاهد کار خیلی خوبی بودیم. در حقیقت چون حوزه فعالیت‌های ما به حوزه کتاب بر می‌گردد کلیه کارهایی که در حوزه کتاب انجام می‌شود ما را بسیار خوشحال می‌کند چرا که کتاب و کتاب خوانی در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر در شراطی به سر می‌برد که همه دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر می‌‌بایست اقدامات لازم را در این بخش انجام دهند و دست در دست هم توجه جامعه را معطوف به کتاب و کتاب خوانی کنند.
قاسمی همچنین گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور به تنهایی از عهده نهادهای مرتبط بر نمی‌آید. ما باید به شکلی عمل کنیم که بتوانیم فرهنگ کتب خوانی را در جامعه جا بیاندازیم و این مهم عزم ملی می طلبد تا بدنه جامعه به خصوص در سنین کودک و نوجوان به کتاب خوانی و مسیر کتاب خوانی توجه ویژه کند.

مجید غلامی جلیسه مدیر خانه کتاب نیز بعد از تماشای پرفورمنس مرثیه‌ای برای کتاب سوزی‌ها در سخنانی با ذکر این نکته که شاهد کاری بسیار متفاوت بوده گفت: وقتی بحث کتاب سوزی می شود جریانات حمله مغول ها و اتفاقات تلخی همچون کتاب سوزی ها در تاریخ ایران به ذهن متبادر می شود. در حقیقت کتاب سوزی یک تفکر است نه یک عمل فیزیکی که در گذر زمانه انجام می شود. امروزه هم ما با تولید کتاب بد و انتشار این گونه آثار ضعیف شاهد کتاب سوزی هستیم و از دست دادن مخاطب با تولید آثار ضعیف در حوزه کتاب به نظر من معنا و مفهمومی بود که این نمایش به مخاطب القا می کرد. از یک منظر تصاویری که از آب ، باد و... در این نمایش نشان داده می شد همان ضرب المثل قدیمی که ابر و باد  و مه خورشید و فلک در کارند را در ذهن جاری می ساخت تا کلمه ای و سطری و جمله ای نوشته نشود و اگر هم نوشته شده از بین برود. تقریبا می شود گفت برداشتی که از وضعیت کتاب و کتاب خوانی در ایران است مطلوب نیست. بسیاری از اشخاص با محبوس کردن داشته های خود و یا نابود کردن داشته هایشان سعی کرده‌اند که فرهنگ مطالعه کتاب و علم دانش و گستره آن را زیر سوال ببرند و این در حقیقت مفهومی است که رخداد مرثیه‌ای برای کتاب سوزی ها می‌خواهد به شما برساند . چقدر خوب است که کسانی که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند نگاهی عمیق به این کار بیاندازند.

وی در پایان صحبت هایش با بی نقص خواندن اثر علی اتحاد افزود:من تشکر می کنم از آقای اتحاد و عوامل اجرایی این کار که مضمونی را با این شکل و این تیپ کار ارائه دادند و استقبال خوب مخاطبان نشان دهنده اجرای خوب این اثر است.
همچنین در پایان اجرای شامگاه یکشنبه، یک جلد کتاب نفیس از آثار استاد فرشچیان از سوی خانه کتاب به علی اتحاد کارگردان پرفورمنس مرثیه ای برای کتاب سوزی ها اهدا شد.

گفتنی است پرفورمنس مرثیه ای برای کتاب سوزی ها تا تاریخ دهم بهمن ماه هرروز در دو نوبت 18:30 و 20 در فرهنگسرای نیاوران ، گالری شماره یک ، به روی صحنه می‌رود و علاقمندان جهت تهیه بلیط می توانند با شماره های 09306141486 - 22803631 و یا سایت تیوال مراجعه کنند.

کد خبر 284680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha