مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهار سال پیش، زمانی که در یک مجتمع آپارتمانی پرجمعیت یک مادر و فرزند سه‌ساله‌اش به قتل رسیدند، هیچ کس شاهد قتل آنها نبود که بتواند قاتل را شناسایی کند، اما اکنون با کمک تکنولوژی جدید امیدهایی برای شناسایی قاتل ایجاد شده‌است.

براساس گزارش فاكس، اين تكنولوژي جديد مي‌تواند از روي DNA افراد چهره آنها را بازسازي كند از اين رو نيروهاي پليس قصد دارند با استفاده از نمونه‌هاي DNA باقي‌مانده در صحنه جرمي كه چهار سال پيش در كلمبيا رخ داده‌است، چهره قاتل يا قاتلان را شبيه‌سازي كنند.

تكنولوژي رستون (Reston) ساخته شركتي به نام پارابون است و نوعي تكنيك تحليلي به نام فنوتيپي DNA را عرضه مي‌كند كه مي‌تواند ويژگي‌هاي ظاهري فرد را با كمك نمونه‌اي كوچك مانند يك قطره خون يا يك تار مو، تعيين كند. اين  تكنيك كه نام تجاري آن اسنپ‌شات است، مي‌تواند معماي ميليون‌ها پرونده نيمه‌تمام را حل كند.

به گفته شركت پارابون، اين تكنيك به ويژه زماني كاربردي خواهد‌بود كه هيچ شاهدي در صحنه جرم و هيچ ردي از نمونه DNA در آرشيو ژنتيكي پليس وجود نداشته‌باشد. در تكنيك‌هاي سنتي پزشكي قانوني، از DNA به عنوان نوعي اثر انگشت استفاده مي‌شود، اما تكنولوژي اسنپ‌شات از آن به عنوان يك طرح اوليه يا شرح ژنتيكي فرد كه براساس آن مي‌توان ظاهر وي را بازسازي كرد، استفاده مي‌كند.

شبیه‌سازی

نمونه عكس شبيه‌سازي شده بر اساس DNA يك فرد و مقايسه آن با تصوير حقيقي

اسنپ‌شات مي‌تواند بخش‌هايي از ژنوم را بخواند كه عامل ايجاد تغييرات ظاهري در ميان انسان‌ها مي‌شود، تفاوت‌هايي از قبيل رنگ پوست، مو، چشم، و شكل صورت. اين برنامه همچنين مي‌تواند ويژگي‌هاي بسيار جزئي‌تر مانند كم و مك صورت را نيز تشخيص داده و حتي نژاد افراد را نيز تعيين كند. به گفته سازندگان اين تكنولوژي، اسنپ‌شات مي‌تواند با دقت 80 درصدي از روي نمونه DNA صورت افراد را بازسازي كند.

به اين شكل نيروهاي پليس مدارك و نمونه‌هاي DNA را به آزمايشگاي اسنپ‌شات ارسال مي‌كنند و در اين آزمايشگاه اطلاعات ژنتيكي براساس نمونه ايجاد مي‌شود. سپس اطلاعات به صورت محرمانه به شركت پارابون انتقال داده مي‌شوند و با كمك نرم‌افزاري تحليلي، مدل‌هايي از صورت افراد ايجاد شده و به نيروهاي پليس بازگردانده شود. نقطه ضعف اين تكنيك جديد ناتواني آن در تشخيص سن و قد افراد است.

شبیه‌سازی

چهره احتمالي قاتل مادر و دختر كلمبيايي

از اين تكنيك به تازگي براي حل معماي پرونده قتلي استفاده شده كه چهار سال پيش در كلمبيا رخ داده و يك مادر و كودك قربانيان آن هستند، اما هنوز هيچ مضنوني دستگير نشده‌است. با استفاده از تكنيك اسنپ‌شات محققان توانستند براساس نمونه DNA هاي كشف شده در صحنه وقوع جرم تصاويري از صورت مضنون احتمالي پرونده ايجاد كنند. فردي سياه‌پوست، با موها و چشم‌هاي قهوه‌اي. تصاوير به دست آمده سن فرد را تعيين نكرده‌اند از اين رو ممكن است فرد مسن‌تر از آني باشد كه در عكس‌ها ديده مي‌شود.

کد خبر 284673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha