همشهری آنلاین: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیش از ۷۵ درصد حملات قلبی در زنان جوانی که شیوه‌های خوب و مناسب برای سبک زندگیشان را دنبال کنند، قابل پیشگیری است.

پژوهشگران بیش از ۷۰ هزار زن را در طی ۲ دهه مورد بررسی قرار دادند. آنها تمامی موارد بیماری‌های قلبی و مرگ و میر‌های رخ داده در طی دوران مطالعه را مستند کردند و هر ۲ سال یکبار چن معیار از سبک زندگی این زنان شامل سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، فعالیت بدنی، عادت‌های تماشای تلویزیون و کیفیت رژیم غذایی را بررسی کردند.

آندرا کومیستک نویسنده همکار مطالعه و پژوهشگری از دانشکده بهداشت و سلامت عمومی بلومینگتون از دانشگاه ایندیانا می‌گوید ما قصد داشتیم تا بفهمیم چه بخشی از موارد بروز بیماری‌های قلبی به علت این عادت‌های ناسالم است.

به طور کلی در بیش از دو دهه گذشته خطر فوت افراد در اثر بیماری‌های قلبی در آمریکا رو به کاهش بوده است. اما زنان ۳۵ تا ۴۴ ساله کاهشی مشابه با سایر گروه‌ها نشان نداده و پژوهشگران بر طبق این مطالعه معتقدند که بخشی از این تفاوت می‌تواند بوسیله انتخاب سبک‌های زندگی متفاوت توضیح داده شود.

پژوهشگران گفتند که در شروع مطالعه شرکت کنندگان به طور میانگین ۳۷ ساله بودند و آنهایی که در طی دوره مطالعه دچار بیماری قلبی شده بودند، به طور متوسط ۵۰ سال سن داشتند.

پژوهشگران سالم بودن را در چند عادت و رفتار از جمله سیگار نکشیدن، داشتن محدوده طبیعی شاخص توده بدنی (بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹)، حداقل دو ساعت و نیم تمرین و فعالیت بدنی در هفته، تماشای تلویزیون کمتر از ۷ ساعت در هفته و داشتن رژیم غذایی غنی از سبزیجات و غلات کامل و به میزان کم از گوشت قرمز و غلات تصفیه شده و شکر تعریف کردند.

پژوهشگران دریافتند زنانی که این فعالیت‌های سالم را در  جنبه‌هاي مرتبط با سبک زندگی دنبال می‌کردند، در مقایسه با زنانی که از لحاظ  این معیارها وضعیت ناسالمی داشتند، ۹۲ درصد کمتر احتمال خطر یک حمله قلبی، ۶۶ درصد کمتر خطر بروز یک عامل خطرآفرین مرتبط با بیماری‌های قلبی نظیر دیابت نوع ۲، فشار خون و کلسترول خون بالا را داشتند.

نتایج همچنین نشان دادند که ۷۵ درصد حملات قلبی در این محدوده سنی و نزدیک به نیمی از همه عوامل خطرآفرین در این زنان در صورتی که آن‌ها با یک سبک زندگی خوب و سالم زندگی می‌کردند، قابل جلوگیری است.

بر اساس نظر «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» (CDC) اغلب اولین توصیه به افراد دارای قند خون بالا، کلسترول بالا و سایر عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم‌تر بوسیله بهتر خوردن و داشتن فعالیت بدنی بیشتر است.

در موافقت با این توصیه‌ها زمانی که پژوهشگران تنها زنانی را که عوامل خطرآفرین مرتبط با بیماری‌های قلبی (و نه آنهایی که واقعا سابقه حمله‌های قلبی داشتند) را بررسی می‌کردند، دریافتند زنانی که حداقل ۴ مورد از این شیوه‌های زندگی سالم را دنبال می‌کردند نسبت به زنانی که این عادت‌های خوب و سالم را به کار نگرفته بودند، به میزان قابل ملاحظه‌ای خطر کمتری برای بروز بیماری‌های قلبی داشتند.

کومیستک می‌گوید زنان خصوصا آنهایی که به تازگی به علت یکی از عوامل خطرآفرین نظیر فشار خون یا کلسترول بالا دارو دریافت کرده‌اند، باید شروع به رعایت این شیوه‌های مرتبط با یک سبک زندگی سالم کنند. این آسان‌ترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات و دردسر‌های بیماری‌های قلبی بعدی است.

منبع: LiveScience

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 283730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha