مهتاب سرخیل - کارشناس ارتباطات: رویکرد جهانی در دهه اخیر به سمت الکترونیکی شدن جوامع گام برداشته است و امروزه جامعه‌ای پیشرفته‌تر است که به لحاظ اطلاعاتی، سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشد.

پست

با توجه به تکنولوژی‌‏های جدید که پیچیدگی زندگی اجتماعی را به دنبال دارند تسهیل امور مختلف زندگی و بهره‌گیری از مزایای تکنولوژی، در انجام امور روزمره بدون نیاز به مراجعه حضوری به سازمان‌های خدماتی، ضرورتی انکارناپذیر است.

بهره‌برداری از فن‌آوری‌اطلاعات در مسائل اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... علاوه بر این كه انجام فرآیند را بهینه می‌كند، در استفاده مفید از زمان نیز به افراد یاری می‌رساند؛ افراد در جامعه امروز به دلیل دوندگی‌های بسیار برای حل و فصل امور خود، وقت بسیاری صرف می‌كنند و به این ترتیب نمی‌توانند به خانواده‌ خود برسند. این صرفه‌جویی در وقت می‌تواند بنیاد خانواده را مستحكم‌تر كند، مصرف منابع را كاهش دهد و مدیریت بر منابع را تسهیل كند.

نقش فن‌آوری‌اطلاعات در اصلاح الگوی مصرف بسیار موثر است. یكی از مهمترین نتایج فن‌آوری‌اطلاعات كاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و دقت و پایش سریع اطلاعات در انجام مسایل اجرایی است و اگر از دفاتر الكترونیكی استفاده و دولت الكترونیكی به‌صورت كامل و صحیح پیاده شود، میزان مصرف به طور بهینه و با بهره‌وری بالا اصلاح خواهد شد.

ایجاد و راه‌اندازی پیشخوان‌های دولت الکترونیک، گسترش زیرساخت‌های ارتباطی، افزایش ظرفیت آنها و بهره‌گیری از راه‌حل‌های آن برای تامین نیازهای شهروندان و ارائه خدمات دولتی و سایر مواردی که می‌توانند در خدمت تحقق یافتن این شعار کلیدی باشند، ضرورت‌های امروز جامعه ایران هستند.

  • خدمات پستی پیشرو در مدیریت زمان شهروندان

در این راستا، پست با سازماندهی و بهره‌مندی از تکنولوژی، زیرساخت ایجاد دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک را از طریق تقویت و بهبود بستر فن‌آوری‌اطلاعات و ایفای نقش رابط بین تمامی سازمان‌ها و موسسات دولتی و مردم با استفاده از شبکه الکترونیک بدست آورده است.

شرکت پست به عنوان یکی از ارگان‌هایی که بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه می‌نماید، با الکترونیکی نمودن خدمات خود گام‌های موثری در بوجود آوردن شهرها و شهروندان الکترونیک و همچنین تشویق دیگران به ارائه و استفاده از خدمات برخط برداشته است.

از مزایای این خدمات می‌توان به کاهش چشمگیر سفرهای درون و بین شهری اشاره نمود که خود پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به کاهش آلودگی‌های صوتی و هوا ،کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان اشاره نمود.

از دیگر نقاط قوت این شبکه می‌توان به کاهش فساد اداری، افزایش سرعت انجام کارها،افزایش سطح رضایت شهروندان و کاهش محرومیت مناطق دور افتاده به دلیل ارائه خدمات در تمامی نقاط دارای سکنه نام برد.

  • سرویس‌ها و خدمات پستی در راستای کاهش هدر رفت زمان

امروزه نقش مهم پست به عنوان بهترین سیستم ارتباطی بر هیچکس پوشیده نیست ومردم ترجیح می‌دهند، بسیاری کارهای خود را از طریق پست انجام دهند زیرا تأمین‌کننده نیازهای عمومی و روزمره آنها در امورات مختلف است.

شرکت پست ساختار جدید خود را براساس نیاز‌های روزمره مردم در زمینه‌های مختلف و با رویکرد مبتنی بر مشتری‌مداری که بیانگر وظایف و جایگاه واقعی شبکه پستی کشور در جامعه است طراحی کرده است. همچنین این شرکت با شناخت نیازها و انتظارات رو به افزایش مردم، نسبت به طراحی سرویس‌های نوین اقدام نموده که این امر با مطالعه نیازهای مردم، توجه ویژه به بحث آموزش کارکنان، ارتقای سطح کیفی خدمات پستی و در نتیجه کسب رضایتمندی حداکثری مردم صورت پذیرفته است.

با رشد و توسعه روزافزون ضریب نفوذ اینترنت در سطح جهان نقش پست بسیار برجسته‌تر از گذشته شده است؛ برای مثال در سرویس خرید از طریق بازار الکترونیک شرکت پست که پرطرفدارترین سرویس شبکه پستی محسوب می‌شود، مردم با مراجعه به سایت فروشگاه مجازی این شرکت می‌توانند کالای مورد نیاز خود را سفارش و در نشانی خود تحویل گیرند.

از این قبیل خدمات پستی که تلفیقی از خدمات الکترونیکی و سرویس‌های عادی است، علاوه بر این که در وقت، هزینه و مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، کاهش ترافیک و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد که از آن جمله می‌توان به سرویس‌هایی نظیر پست تلفنی 193، پست نت، همراه پست و بسیاری دیگر از این خدمات اشاره کرد که تاکنون رضایت نسبی عمومی را نیز درپی داشته است.

سرویس TLS نیز یکی دیگر از این سرویس‌هاست که به تازگی راه‌اندازی شده و طی آن، زمان‏‏‌بندی توزیع مرسولات در مقصد در سه بازه زمانی به انتخاب مشتری در باجه‎‎های قبول مرسولات پستی انجام می‎‎شود و در مدت زمان اندکی که از افتتاح آن می‌گذرد، استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفته به طوری که تا زمان تهیه این گزارش، بیش از 2 میلیون و 600هزار ترافیک ایجاد نموده است.

وب آگهی، پست یافته، رهگیری مرسولات ، سفارش کارت پستال الکترونیکی، تمبر اختصاصی و سامانه همراه پست نیز از دیگر سرویس‌های الکترونیکی شرکت پست است که در تمامی آنها سعی شده تا با صرف اندک وقت و بالاترین بهره‌وری، رضایت هموطنان از خدمات پستی فراهم شود.

تغییر رویکرد و نگرش پست از سنتی به الکترونیکی و بهره‏‏‌مندی از فناوری‌های نوین ارتباطی، از جمله راهکارهایی است که دولت به منظور تحقق دولت الکترونیک، تأکید فراوانی بر آن دارد و از همین روست که نوآوری و ارتقاء کیفیت خدمات پستی در دستور کار مسئولان این شرکت قرار گرفته است و کسب عنوان نخست توسط سایت اصلی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در بین سایت‌های برتر خدماتی، گواه روشنی بر این مدعاست.

به جرات می‌توان گفت شرکت پست با سازماندهی و برنامه‌ریزی منسجم، جایگاه واقعی خود به عنوان پیشخوان دولت الکترونیک را به دست آورده و با تحقق آن، ضمن ایجاد رفاه و تسهیلات برای مردم، باعث مراجعه بیش از پیش مردم شده است.

کد خبر 283263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha