همشهری آنلاین: این توصیه ها اگر چه به نظر ساده هستند، ولی با به کار بردن آن ها می‌توانید گام‌های مهم و موثری در جهت متعادل کردن دریافت مواد قندی بردارید:

sugar

1- قندها را كاملا" از رژيم غذايي خود حذف نكنيد:

از آن جايي كه در تهيه ي اغلب مواد غذايي، شكر به كار رفته است، بنابراين حذف كامل قند از برنامه غذايي امكان پذير نيست، زيرا در طولاني مدت قادر به تبعيت از آن نخواهيم بود. كافي است مصرف قندهاي خالص را براي خود محدود كنيم، به عبارتي كاهش مصرف قند، شكر، شيريني، شربت، آب نبات، را به تدريج و رژيم روزانه خود اعمال كنيم.

2- در مطالعه ي برچسب هاي غذايي بسيار دقيق باشيد:

مقدار قندي كه بر روي برچسب هاي غذايي درج شده است معمولا" مجموع قند طبيعي و شكر افزوده شده در مراحل تهيه ي محصــول را نشان مي دهد. در اين جدول شما به راحتي هر كلمه‌اي كه به حرف "اوز" ختم مي‌شود نظير ساكارز، فروكتوز، لاكتوز و ... را مي‌توانيد معادل قند محاسبه كنيد. از محصولاتي هم كه حاوي قند فراواني هستند مي‌توان به عسل، شربت، عصاره  آب ميوه‌ها و قند اينورت اشاره كرد.

3- خوردن دسر را براي زمان هاي خاص در نظر بگيريد:

دسر را به عنوان جزئي از برنامه روزانه ي خود قرار ندهيد؛ اما در آخر هفته يا در ميهماني ها مي توانيد از خوردن آن لذت ببريد.

4- در هنگام پخـت و تهيـه ي غـذا يـا شيريني‌ها مقدار شكر را كاهش دهيد:

بعضي اوقات در تهيه بسياري از غذاها يا دسرها و كيك‌ها، مي‌توان حتي تا يك سوم ميزان شكر توصيه شده را به كار برد؛ بدون اين كه در طعم و مزه محصول نهايي تغيير چنداني حاصل شود.

5- مصرف غذاهاي جايگزين را فراموش نكنيد:

شما مي‌توانيد به جاي مصرف كيك‌هاي قهوه و كيك‌هاي خيلي شيرين از كيك‌هاي تهيه شده از غلات كامل يا نان شيريني‌هايي كه قند بسيار كمتري در آن‌ها به كار رفته است استفاده كنيد.

6- مصرف ميوه هاي تازه را فراموش نكنيد:

بسياري از ميوه هاي تازه، طعم شيرين طبيعي دارند كه هم خود به تنهايي براي ذائقه ي شيرين شما مناسب هستنـد و هم بــا استفاده از آن‌ها در تهيه كيك و شيريني طعم شيرين و طبيعي را حس مي‌كنيد.

7- از ميوه‌هاي تازه براي شيرين كردن و طعم دادن به ماست نيز مي‌توانيد استفاده كنيد:

به طور مثال مي‌توانيد انواع توت‌ها، كيوي، موز و ... را به همراه مقدار جزئي شكر آسياب كرده و با ماست مخلوط كنيد و به اين ترتيب ميان وعده‌هاي بسيار خوشمزه و شيرين را براي بعدازظهر خود فراهم سازيد.

8- مصرف ميان وعده هاي آماده را به حداقل برسانيد:

به عنوان مثال ژله يا آب ميوه‌اي كه از بازار تهيه مي كنيد حاوي شكر زيادي هستند؛ در صورتي كه اگر آن‌ها را در منزل بدون استفاده از شكر يا حداقل ميزان شكر تهيه كنيد، باز هم خوش طعم بوده ولي در عوض، ارزش غذايي بيشتري دارند.

9- خريد مواد قندي را به حداقل برسانيد:

سعي كنيد خريد انواع شيريني، كلوچه، شكلات، كيك و مواد قندي را محدود و منحصر به مناسبت‌هاي خاص كنيد و از انبار كردن مواد قندي ذكر شده در كابينت آشپزخانه جدا" بپرهيزيد.

10- به اظهار نظرهاي افراد غير متخصص توجه نكنيد:

بسياري بر اين عقيده‌اند كه مصرف شيريني بعد از صرف غذاها (به ويژه غذاي چرب) باعث هضم آن مي‌شود؛ در حالي كه مصرف شيريني در اين مواقع كار معده را سنگين كرده و از طرفي باعث جذب كامل مواد غذايي شده و عارضه چاقي را به دنبال خواهد داشت.

11- از تلقين به خود بپرهيزيد:

بسياري از افراد اظهار مي‌كنند تا زماني كه شيريني و مواد قندي نخورند قدرت انجام كاري را ندارند و افت قند خون پيدا مي‌كنند؛ در حالي كه بدن، خود قند خون را تنظيم مي‌كند و با مصرف مواد قندي (به خصوص محصولات طبيعي حاوي قند) به مقدار متعادل و اندازه ي مورد نياز براي تنظيم قند خون، با مشكل جدي برخورد نخواهند كرد.

12- به ياد داشته باشيم:

در بسياري موارد حتي در متون علمي از شكر و نمك به عنوان دو سم سفيد نام برده مي‌شود پس دقت كنيد، اين سم به ظاهر خوش طعم را بيهوده وارد بدن خود نكنيد.

کد خبر 283228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha