همشهری آنلاین: مرکز ملی رقابت با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو ، قیمت دنا ۴۲ میلیون تومان تعیین شده است، گفت: این قیمت روی پایگاه مرکز شورای رقابت قرار گرفته و به زودی به ایران خودرو ابلاغ می شود.

واحد مرکزی خبر نوشت: رضا شیوا رئیس شورای رقابت افزود : کارشناسان مرکز ملی رقابت سه دستورالعمل را برای تعیین قیمت این خودرو ارائه کردند که یکی از آنها مورد تأیید شورا قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بر مبنای این دستورالعمل، نزدیکترین خودرو را به دنا را انتخاب کردیم که طبق کارشناسی ها، خودروی سورن خصوصیات ظاهری و فنی با دنا دارد و پایه قیمت سمند سورن در نظر گرفته شد.

شیوا با بیان اینکه تفاوت های سورن و دنا را از ایران خودرو گرفتیم، گفت : این شرکت هفت مورد اختلافی سورن با دنا را برای شورا ارسال کرد که برخی از این تفاوت ها در سورن وجود دارد اما در دنا ارتقا یافته است و برخی نیز اصلاً وجود ندارد.

وی افزود: پس از محاسبات دقیق کارشناسان، به قیمت 42 میلیون تومان رسیدیم.

شیوا با بیان اینکه در این مرحله نیز از خودروساز خواستار توضیح و ارائه مدارک مستدل برای قیمت نهایی شدیم ، اضافه کرد: مدارک ارسالی خودروساز همان مدارکی بود که داشتیم و تغییری در تصمیم گیری ما ایجاد نمی کرد.

برخورد شورای ملی رقابت با متخلفان

رئیس شورای رقابت درباره اینکه اگر خودروساز قیمت اعلامی شورا را رعایت نکند چه برخوردی می شود؟ گفت: شورای ملی رقابت قادر به ارائه حکم در مورد متخلفان است و تشکیلات شورا یک مجموعه قضایی- اقتصادی است و با حضور قضاتی که در شورا فعالند می توانیم بر اساس خطای خودروساز با آنها برخورد قانونی کنیم.

شیوا گفت: مطمئن هستیم که ایران خودرو تابع شورا خواهد بود چرا که بررسی های شورا بسیار دقیق بوده است .

رئیس شورای رقابت افزود: اعتراض قبلی ایران خودرو مستدل نبود و خودروی دنا خودروی جدیدی نیست بلکه سورن ارتقاء یافته است که تفاوت قیمت آن را محاسبه و اعلام کردیم.

شیوا درباره اینکه خودروسازان در مقایسه دنا با خودروهای چینی انتظار دارند که قیمت دنا نیز کمتر از آنها نباشد ، گفت: اینکه کدام ماشین چینی چه قیمتی دارد، در مقایسه با دنا نمی دانیم و مقایسه خودروها بسیار مشکل است چرا که موتور، بدنه و... در این مقایسه باید لحاظ شود.

وی گفت : یکی از مقایسه های شورا نیز براساس همین موضوع مد نظر خودروساز بوده است و نکته ای که در این میان هست تعرفه های دریافتی خودروهای چینی است که در صورت حذف آن، خودروهای چینی نیز با همین قیمت عرضه می شود.

ایران خودرو قیمت ارائه شده شورا را بپذیرد

رئیس شورای رقابت گفت : ما هم حامی مصرف کننده و هم تولیدکننده هستیم و به ایران خودرو توصیه می کنیم قیمت ارائه شده شورا را بپذیرد و توجه کند که بازار نیز باید کشش داشته باشد.

وی یکی از مشکلات بزرگ بازار خودرو را عجله خریداران در پیش خرید خودرو دانست و گفت : متأسفانه برخی از خریداران بدون توجه به کیفیت خودرو و قیمت واقعی آن با اولین اعلام خودروساز برای عرضه خودروی جدید، اقدام به خرید آن می کنند که این کار درستی نیست.

وی گفت : مردم باید خودروهایی را ثبت نام کنند که از قیمت ، کیفیت و شرایط ظاهری آن اطمینان حاصل کرده اند.

کد خبر 283103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha