قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی با اشاره به آمار ۵۰ درصدی تلفات سالانه کشور بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: باید شیوه زندگی و روش‌های تغذیه و سایر مسائل مهم در پیشگیری از بیماری‌ها در جامعه ترویج داده شود.

بیماری قلبی

دكترسيدمحمدهادي ايازي با بيان اينكه بايد با همكاري مردم به سمت پيشگيري از بيماري‌ها پيش برويم، افزود: با مشاركت عمومي مردم مي‌توان بسياري از بيماري‌ها را پيشگيري و آمار مبتلايان را كاهش داد. امروز بيماري سرطان به يك معضل در بسياري از كشورها تبديل شده كه مي‌توان آن را به‌عنوان يك فراخوان عمومي براي پيشگيري مطرح كرد. وي با بيان اينكه نيازمند فرهنگ سازي و اصلاح شيوه و روش زندگي در جامعه هستيم، گفت: حوزه‌هاي سلامت شهروندي بايد مورد توجه شهرداري‌ها باشد. براي مبارزه با بيماري‌هاي قلبي، عروقي و سرطان پيشگيري اصلي‌ترين راهبرد است و بايد مطالبات عمومي را در مورد نظارت‌هاي وزارت بهداشت بالاببريم. قائم‌مقام وزير بهداشت در امور مشاركت‌هاي مردمي با بيان اينكه بيشتر آمار مربوط به مرگ در سنين 30تا 70 سال است، گفت: اكثر تلفات و كشته‌ها قابل پيشگيري است به‌طور مثال با فرهنگ‌سازي و ساير شيوه‌ها تلفات رانندگي در كشور با 10هزار كاهش به 18هزار در سال رسيده است.

زنگ خطر

پزشكان مدت‌هاست در مورد كاهش سن بيماري‌هاي قلبي در ايران بارها هشدار داده‌اند. مرداد‌ماه امسال بود كه دبير علمي شانزدهمين كنگره سراسري تازه‌هاي قلب و عروق، به مضرات روغن پالم و قليان در بروز بيماري‌هاي قلبي اشاره كرد و از روند صعودي شيوع بيماري‌هاي قلبي و عروقي در كشور خبر داد. دكتر مسعود اسلامي تأييد كرد كه متأسفانه بيماري‌هاي قلبي و عروقي در كشور، كنترل شده نيست و اگر به همين روال ادامه پيدا كند، سال به سال بر تعداد اين بيماران افزوده خواهد شد. گسترش بيماري‌هاي قلبي و عروقي در ايران و ديگر كشور‌هاي در حال توسعه در حالي است كه در كشورهاي صنعتي و پيشرفته دنيا سير نزولي پيدا كرده است. هزينه‌هاي سنگين درمان بيماري‌هاي قلبي موضوعي است كه مردم ما معمولا از آن غافل هستند و وقتي متوجه بالا بودن اين هزينه‌ها مي‌شوند كه مجبور به پرداخت‌شان هستند. علاوه بر اين بسياري نيز از بيماري ‌قلبي خود بي‌خبر هستند، به‌طوري كه براساس برآورد‌ها بايد سالانه 50هزار عدد باتري قلب براي بيماران استفاده شود درحالي‌كه فقط 5تا 6هزار نفر براي كار گذاشتن باتري قلب به مراكز درماني مراجعه داشته‌اند. اين افراد وقتي از بيماري خود با خبر خواهند شد كه پيشرفته‌تر و درمان آن سخت و پر هزينه‌تر شده باشد.

‌بيماري‌هاي قلبي و ‌عروقي تهديدي عمده براي جوامع در حال توسعه به‌خصوص ايران است، به‌طوري كه سازمان جهاني بهداشت براي ايران پيش‌بيني كرده كه تا سال 2020اين بيماري به بيشترين ميزان خود برسد. زندگي در شهر‌هاي بزرگ، سبك ناسالم تغذيه را به افراد تحميل مي‌كند. خوبي بيماري‌هاي قلبي آن است كه مي‌توان با كمي تغيير در سبك زندگي از روند رو به رشد آن كاست. اين تغييرات پيشگيرانه شامل تغذيه ‌سالم‌(توقف مصرف نمك، فست‌فود و غذاهاي فرآوري شده)، افزايش‌ فعاليت‌ بدني، قطع عادات مضرمانند استعمال ‌دخانيات يا مصرف الكل مي‌شود. بيماري‌هاي قلبي‌ و عروقي به آهستگي ايجادمي شوند و در مراحل اوليه اغلب علامتي ندارند. عواملي چون كلسترول بالا يا فشارخون‌ ممكن است از كودكي وجود داشته يا در جواني آغاز شده و براي چندين دهه تشخيص داده نشوند، بنابراين بهترين راهكار، بررسي، تشخيص و كنترل زودرس عوامل خطر و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و ‌عروقي است.

کد خبر 283025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha