طوبا ویسه: آره،‌ آرزوی همه‌ی آدم‌ها این است که روئین‌تن باشند. خودت خوانده یا شنیده‌ای در افسانه‌ها و اسطوره‌ها، همیشه آدم‌هایی هستند که روئین‌تن‌اند.

دوچرخه

 يعني آدم‌هايي كه هيچ تير و شمشيري بر بدن آن‌ها كارگر نيست. در شاهنامه هم اسفنديار روئين‌تن را داريم كه غير از چشم‌هايش تمام بدنش روئين‌تن است و تيغ  و تير و شمشير،  او را به زانو درنخواهد آورد. اما كاش مي‌شد در شهرهاي بزرگ و آلوده هم روئين‌تن بود. واقعاً امكان دارد؟ بله، امكان دارد.

زندگي ما با ماشين و دود و آلاينده‌ها آميخته است. اما چه‌كار كنيم كه بتوانيم اين بدن را در برابر آلودگي‌ها حفظ كنيم، مخصوصاً در شهرهاي بزرگي مثل تهران؟ دراين‌باره، پاي صحبت‌هاي «راحله‌ ويسي»، كارشناس تغذيه مي‌نشينيم كه مواد غذايي را متناسب با آلودگي هوا دسته‌بندي مي‌كند. او معتقد است كه اگر راز مواد خوراكي را بدانيم، مي‌توانيم از آن‌ها به‌عنوان سپر طبيعي در برابر  مواد آلاينده استفاده كنيم. ما هم كلي ذوق مي‌كنيم و خوشحال مي‌شويم كه پس مي‌شود يك كارهايي كرد.

اكسيدان‌ها

مي‌دانيد كه بعضي از مواد غذايي مي‌توانند به بدن ما براي مقابله با آلودگي هوا كمك كنند. در شهرهای بزرگ ما مدام در معرض مواد مضر هستیم. مدام مواد آلاینده و اکسیدان‌ها وارد بدن ما می‌شوند و برای کمک به بدن در دفع آن‌ها، نیاز به آنتی‌اکسیدان‌های قوی داریم. آنتی‌اکسیدان‌ها بازیگران مهمی در بدن انسان هستند.

آجيل بو نداده بخوريد

آجيل‌ها ماده‌ي مهمي به نام «سلنيم» دارند. سلنيم باعث روئين‌تن‌شدن بدن آدم‌ مي‌شود. پس خوب است آجيل بونداده بخوريد و يادتان باشد آجيل بوداده‌ي شور، مي‌تواند مضر هم باشد.

ميوه‌هاي‌رنگي و سبزي به مقدار لا زم

انار، پرتقال، سيب و بقيه‌ي ميوه‌هاو سبزي‌ها مثل هويج و... ميزان زيادي آنتي‌اكسيدان دارند. بنابر‌اين تا مي‌توانيد ميوه ميل كنيد. هر چه رنگي‌تر بهتر. ميوه‌هاي رنگي آنتي‌اكسيدان بيش‌تري دارند.تازه ويتامين‌ث هم مي‌تواند براي دفع سرب از بدن خيلي مفيد باشد.در ضمن یادمان باشد،‌ میوه‌ها و سبزی‌ها  باید خام خورده شوند تا بدن بتواند از ویتامین‌ث آن‌ها به‌طور كامل استفاده كند.

تنقلات در هواي آلوده ممنوع

براي غلبه بر آسيب‌هاي ناشي از آلودگي هوا، لازم است از خوردن تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک، نوشابه‌های گازدار و سوسیس و کالباس خودداري كنيم.

این مواد با ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌توانند اثر سوء آلودگی هوا را هم افزايش دهند و دوچندان کنند. پس بايد كم‌تر هله‌هوله و تنقلات و سوسيس و كالباس كم‌تر بخوريد. به جاي اين كه اين‌ها را بخوريد تا مي‌توانيد شير و ماست و لبنيات مصرف كنيد.

کد خبر 282742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha