همشهری آنلاین: هماهنگ کننده سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی (راپمی) گفت: به علت دخالت انسان در طبیعت توسعه شهرنشینی و تاثیر صنعت بر محیط زیست روزانه ۱۰۰ گونه تنوع زیستی در دنیا منقرض می‌شود. وی افزود به دلیل بالا آمدن آب ۵۶ درصد بحرین زیر آب خواهد رفت.

محیط زیست

به گزارش ایرنا، حسن محمدی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی افزود: مشکلات محیط زیست روز به روز پیچیده‌تر می‌شود به گونه‌ای که به چالشی برای کشورها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه چالش زیست محیطی جهانی است اظهار کرد: تغییرات آب و هوا، بروز پدیده شکوفایی جلبکی، انقراض تنوع زیستی و ریزگردها برخی از این چالش‌ها است که قاره‌های دنیا را در نوردیده است.

وی ادامه داد: دو تغییر آب و هوا در دنیای پیش از تاریخ بشر را شاهد بودیم که یکی از آن چهل هزار سال پیش در استرالیا رخ داد که بر اثر آن 80 درصد حیات استرالیا از بین رفت و تمام قاره‌ها را تحت تاثیر قرار داد، دیگری نزدیک به 13 هزار سال پیش است که سرخپوستان با شکار بی‌رویه موجب نابودی ماموت‌ها شدند.

محمدی اظهار کرد: آنچه در گذشته اتفاق افتاد چند فاجعه محیط زیستی طبیعی بود، انسان پیش از تاریخ نیز با طبیعت کنار آمده بود حتی انسان تاریخی هم برای هزاران سال توانست با طبیعت همراه شود و با آن زندگی کند اگر اتفاقی برای طبیعیت رخ می‌داد می توانست خودش را بازسازی کند.

وی افزود: اما بعد از انقلاب صنعتی همه چیز دگرگون شد و بعد از آن به طور مداوم شاهد فجایع زیست محیطی مختلف در دنیا بودیم و این روند همچنان ادامه دارد، جنگل‌ها از بین رفتند، روخانه‌ها آلوده شدند و بسیاری از تالاب‌ها نیز نابود شدند.

هماهنگ کننده راپمی افزود: بعد از آن اهمیت حفظ محیط زیست بین سیاستمداران و دانشمندان دنیا مطرح شد و به این فکر افتادند که زمین در خطر است و باید به فکر نجات آن باشیم و اینگونه شد که سمینارها و معاهده‌های زیست محیطی گرفت.

وی افزود: استکهلم در سال 1972 تشکیل شد و بعد از آن یعنی در سال 1973 برنامه محیط زیست ملل متحد با هدف حفاظت از محیط زیست دنیا شکل گرفت.

محمدی تاکید کرد: اکنون نهضت حفظ محیط زیست یک نهضت جوان و 41 ساله است؛ امروزه حدود بیشتر از 500 کنوانسیون و معاهده بین‌المللی محیط زیستی و چند صد سازمان بین‌المللی محیط زیستی در دنیا وجود دارد این در حالی است که وضعیت محیط زیست دنیا اصلا مناسب نیست و بسیار وخیم تر از 40 سال گذشته است. این تناقض نشان می‌دهد که اجرای برنامه‌های محیط زیستی با مشکل مواجه است.

محمدی به وضعیت آب در دنیا اشاره کرد و گفت: تا سال 2000 مردم دنیا آب سالم داشتند اما اکنون حدود 100 میلیون نفر در اروپا از داشتن آب سالم محروم هستند.

در واقع دو سوم ساکنان زمین امروز دغدغه آب دارند و پیش‌بینی دانشمندان نشان می‌دهد تا سال 2050 با دنیایی تشنه رو به رو خواهیم شد.

وی تاکید کرد: آب در منطقه ما که دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است یک کالای استراتژیک است و این در حالی است که آب‌های سطحی روز به روز کاهش می‌یابند و آب‌های زیرزمینی نیز در حال تمام شدن هستند.

هماهنگ کننده راپمی ادامه داد: سرانه نزولات جوی در امارات متحده 49 متر مکعب است در حالی که برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در آنجا 818 متر مکعب است این به معنای توسعه بیابان است همچنین سد سازی بر روی رودخانه‌ها نیز مزید بر علت است.

محمدی افزود: 50 درصد آب شیرین‌کن‌های دنیا در خلیج فارس فعال است و سالانه هفت درصد به این ظرفیت اضافه می‌شود این در حالی است که خلیج فارس دارای شوری بالا است و فعالیت آب شیرین‌کن‌ها موجب افزایش درجه حرارت روزانه این پهنه آبی می‌شود و ادامه این روند شوری آب را بالاتر می‌برد و این تغییر در حیات دامداران خلیج فارس تاثیر منفی خواهد داشت.

محمدی درباره بالا آمدن آب سطح دریاها گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان قرن حاضر 56 درصد بحرین زیر آب غرق شود.

این در حالی است که تعداد زیادی کنوانسیون‌های بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی در دنیا وجود دارد.

وی گفت: محیط زیست یکی از ارکان اصلی حقوق بشر است و مردم حق دارند در مورد محیط زیست خودشان اطلاعات کافی داشته باشند و باید در فعالیت‌هایی که موجب تخریب محیط زیست آنها می‌شود مشارکت و نظارت داشته باشند تا حد امکان مانع این تخریب شوند.

کد خبر 282584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha